L''APP' QUE CAUSA FUROR

La guia de Pokémon Go

En aquest diccionari trobaràs tot el que s'ha de saber sobre el joc que arrasa aquest estiu

pokemon

pokemon / CHAIDEER MAHYUDDIN (AFP)

13
Es llegeix en minuts
MARIA IGLESIAS / BARCELONA

Al llarg de 20 anys, Pokémon ha creat tot un món paral·lel i, ara que amb Pokémon Go les criatures de la franquícia van lliures pel carrer, a molts se'ls escapen tots els conceptes i notícies relatius a la nova 'app' lúdica de realitat augmentada. A continuació, a manera de glossari, ve tota la informació fonamental per comprendre el funcionament del joc i les dimensions, implicacions i conseqüències socials, econòmiques i de seguretat aquesta aplicació que està causant furor global. 

Accidents: Conduir mirant el mòbil suposa un gran perill per al conductor i altres persones. En cas que es produeixi un accident per aquesta causa, es pot considerar un delicte de conducció temerària, cosa que pot comportar la pèrdua del carnet i fins i tot penes de presó. Fins ara, el cas més sonat ha sigut el xoc d’un tot terreny contra un vehicle policial als EUA mentre el conductor del primer jugava a Pokémon Go. Un altre jugador va encastar el seu cotxe contra un arbre. Els vianants també poden patir lesions o contusions per caigudes i xocs contra el mobiliari urbà. En els passos de vianants és prioritari tenir precaució per evitar atropellaments. Als Estats Units, una jove de 15 anys va ser atropellada la setmana passada per no apartar la mirada del joc abans de creuar el carrer.

Addicció: La bona campanya de màrqueting, la novetat que suposa la realitat augmentada i el missatge naïf que acompanya Pokémon Go l’han convertit en el joc de l’estiu. A més, l’aspecte atractiu de la interfície, l’alt nivell d’entreteniment del joc i les constants recompenses que rep l’usuari el converteixen en molt addictiu.

¡Atrapa’ls tots!: El lema de tota la franquícia Pokémon. Resumeix l’objectiu de qualsevol aspirant a entrenador.

Bretxa generacional: La gran diferència que existeix entre joves i grans respecte a l’ús de les noves tecnologies. La bretxa es fa evident en els usuaris d’aquesta aplicació que, de forma generalitzada, no solen passar dels 40 anys.

Captura És l’acció d’atrapar pokémons. El nivell de dificultat ve donat pels Punts de Poder i la seva raresa. Es representa amb un cercle de diferent color, de verd a vermell.

Caramels: S’aconsegueixen a l’atrapar pokémons, fer que els ous eclosionin o transferir criatures. Són necessaris per poder evolucionar a cada pokémon.

Cotització: El valor de les accions de Nintendo ha pujat més d’un 100% des que el joc va ser llançar oficialment, fa poc més de dues setmanes. Gràcies a aquesta aplicació, la companyia japonesa ha viscut l’augment més gran a la borsa des que va començar a cotitzar. No obstant, de tots els beneficis que genera Pokémon Go, solament el 10% arriba a l’empresa. El 30% se l’emporten les botigues digitals, com la d’Apple. El 60% restant va a Niantic, la companyia desenvolupadora de la app.

Descàrregues: Pokémon Go està disponible de manera oficial en 35 països i ja suma 35 milions de descàrregues arreu del món. En la seva primera setmana, l’ús del joc va superar Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat i Tinder. De mitjana, cada usuari utilitza l’app  43 minuts diaris, més que cap altra.

Encens: És un objecte que serveix per atraure criatures fins al lloc on ens trobem i té una durada de mitja hora.

Equips: Abans de poder començar a combatre, el jugador ha d’escollir entre tres equips diferents: Saviesa, de color blau i representat per Articuno; Instint, de color groc i representat per Zapdos, i Valor, de color vermell i representat per Moltres.

Exercici: Aquesta aplicació, a diferència dels videojocs sedentaris, fomenta l’activitat física ja que els jugadors han de sortir al carrer per avançar en les seves partides.

Febre: La passió que ha desfermat l’arribada de l’aplicació, que cada dia compta amb més seguidors capaços de qualsevol cosa per atrapar pokémons. Això ha generat les situacions més rocambolesques que es puguin imaginar, sobretot als Estats Units, on el 10% de la població fa un ús diari de l’app. Per exemple, a Central Park, a Nova York, una allau desordenada de persones es van presentar al lloc per atrapar un pokémon. Molts no van dubtar a l’hora de deixar els cotxes enmig del carrer.

Generació Pokémon: Els joves que ronden la vintena i que han crescut des de petits amb els jocs i les aventures d’Ash Kechum. Per descomptat, són el principal objectiu de l’aplicació.

Geolocalització: El joc la utilitza per ubicar l’usuari en el punt exacte en què es troba. Això pot suposar un perill, ja que alguns delinqüents podrien fer ús d’aquesta característica per saber on es troba el jugador o si està absent del seu domicili per cometre robatoris, com ja ha succeït als Estats Units.

Gimnasos: Disposats de la mateixa manera que les poképarades, els gimnasos són llocs on es poden disputar combats pokémon a partir del nivell cinc. Als gimnasos rivals es podrà lluitar contra pokémons d’altres equips, mentre que si són gimnasos amics, es podran disputar combats amistosos o ajudar a defensar-los.

Inicials: Cada regió compta amb tres pokémons que s’entreguen abans de començar l’aventura. Són de tipus foc, aigua o planta, i compten amb un total de tres evolucions.

Llegendaris: Pokémons místics que formen part de les llegendes de cada regió. Són molt poderosos i difícils d’aconseguir, a més de limitats. A Pokémon Go són Mewtwo més el trio d’aus Articuno, Zapdos i Moltres. Es podran aconseguir mitjançant esdeveniments especials.

Mapa: La interfície de Pokémon Go se serveix dels mapes de Google per ubicar-nos en un mapa virtual que coincideix amb el real i pel qual es desplaçarà l’avatar a mesura que el jugador es mogui pels carrers.

Medecines: Pocions o revitalitzadors que serveixen per restablir els Punts de Salut d’un pokémon després d’un combat i renéixer en un pokémon debilitat.

Mòdul d’esquer: S’utilitza per atraure pokémons a la poképarada en la qual s’activa. En aquest moment, començaran a emanar pètals roses de la marca i tots els entrenadors que s’hi acostin podran disfrutar dels seus efectes durant mitja hora.

Negocis: Moltes petites empreses s’estan aprofitant de la febrada de Pokémon Go per rendibilitzar els seus negocis. Algunes ofereixen ofertes especials per a usuaris o col·loquen mòduls esquer a prop dels establiments per atraure tant pokémons com possibles clients o fins i tot llogar carregadors de mòbil. També hi ha particulars que han vist en l’èxit de l’aplicació l’oportunitat de guanyar diners. A internet es publiciten les anomenades  rutes pokémon que, en el joc original, són camins en què es troben pokémons, però en el món real, són serveis que ofereixen als clients passejades en cotxe per les zones més concorregudes de pokémons. També proliferen empreses de gadgets que estan creant productes per ajudar a atrapar aquestes criatures,  com ara el pokédrone.

Ous: A l’eclosionar, en sortirà un pokémon. S’ha de recórrer  els quilòmetres que l’ou indica perquè s’obri. Els ous sort serveixen per duplicar els EXP que l’usuari guanyi durant mitja hora de joc.

Pikachu: Aquesta criatura groga basada en un rosegador és la més famosa de tota la franquícia. Té la cua en forma de llamp i les galtes vermelles, des d’on llança els seus atacs de tipus elèctric. Malgrat la seva popularitat gràcies a la sèrie, no és un pokémon gaire fort.

Poder de Combat: Es tracta del mesurador de força d’un pokémon a l’hora de lluitar. Perquè augmenti necessitarem pòlvores estel·lars i els caramels específics de la línia evolutiva del pokémon.

Pokéballs: Són unes petites boles que es necessiten per capturar pokémons salvatges. N’hi ha de diversos tipos a més de la normal, la súperball i la ultraball, que faciliten la captura de pokémons esmunyedissos.

Pokédex: És un objecte clau dins del joc. Registra les dades i característiques de tots els pokémons que són capturats en el joc.

Pokémon: Prové de l’anglès 'pocket monsters' (monstres de butxaca). Són criatures de ficció creades per a la saga de videojocs de Nintendo. Existeixen un total de 721 pokémons diferents fins al moment, distribuïts en sis generacions. Moltes vegades estan basats en éssers pertanyents al món real. Aquests poden evolucionar si se’ls entrena, i també es poden intercanvia o utilitzar per combatre.

 Pokémon Go: És el joc llançat el 6 de juliol per les companyies Niantic i Nintendo per a dispositius mòbils i que està arrasant a tot el món gràcies a la seva barreja de realitat i ficció. El joc transcorre en escenaris reals i l’usuari ha de sortir al carrer per buscar i capturar 150 criatures diferents.

Pokémonedes: Divisa que s’utilitza per comprar objectes especials a la botiga del joc. Es compren en lots que poden costar des de 0’99 euros fins a 99’99. El 43% dels usuaris de Pokémon Go han adquirit pokémonedes i, en un dia, l’app guanya més que la resta de la resta d’aplicacions juntes mitjançant aquestes microcompres.

Poképarades: Pals virtuals ubicats en punts d’interès com ara parcs, edificis de bellesa arquitectònica, escultures o llocs singulars. Quan s’està a prop d’aquestes ubicacions es poden recopilar objectes útils per progressar en la partida com ara pokéballs, medecines o ous i fins i tot es poden col·locar esquers per intentar atraure més pokémons salvatges.

Pokéquedades: Cada vegada és més freqüent l’organització de  trobades socials entre els jugadors. Ahir mateix, a Barcelona, centenars de persones van assistir a una trobada a l’Arc de Triomf. Dijous que ve se’n celebrarà una altra a Madrid.

Pokéradar: Alternativa externa al joc que ajuda als usuaris a trobar pokémons mitjançant el registre de la ubicació on els jugadors han capturat certes classes de criatures.

Pólvores estel·lars: S’obtenen de la mateixa manera que els caramels i la seva funció és augmentar els Punts de Combat.

Prestigi: És la mesura de progrés d’un gimnàs i augmenta cada vegada que els líders guanyen un repte de combat. Si es perden les disputes i el nivell de prestigi baixa a zero, el rival pot reclamar el lloc per al seu equip i convertir-se en el líder.

Publicitat: Nintendo ha obert una línia de negoci contractant amb empreses externes perquè aquestes puguin convertir els seus negocis en poképaradas i gimnasos. El primer patrocini pactat ha sigut amb McDonald’s i 3.000 restaurants de la cadena al Japó es convertiran en punts d’interès dins del joc.

Punts d’Experiència: L’EXP es guanya amb diferents accions, com ara recopilar objectes a les poképarades, guanyar combats, atrapar noves criatures, evolucionar-les o fer eclosionar ous. Amb aquests punts podrem pujar de nivell i desbloquejar noves funcions del joc i altres objectes a més d’aconseguir pokémons més forts.

Punts de Salut: La xifra que indica la vitalitat de cada pokémon. Si durant un combat arriben a zero, la criatura es debilita i no podrà seguir lluitant.

Radar: Mostra quins pokémons es troben a la nostra zona mitjançant icones de trepitjades, fins a tres. Una trepitjada indica una distància no superior als 50 metres i el màxim que detecta el radar són els 300 metres. Per arribar a un pokémon hem d’utilitzar el mètode de triangulació. Actualment està afectat per un error de programació i sempre hi apareixen tres trepitjades.

Realitat augmentada: Una de les grans novetats que presenta Pokémon Go és la barreja de realitat i ficció, ja que els carrers de tot el món s’han convertit en l’escenari del joc. Mitjançant la càmera del dispositiu mòbil podrem veure a les criatures de la franquícia en localitzacions reales.

Seguretat: Forces de seguretat de tot el món, com la Policia Nacional a Espanya, han donat pautes a seguir perquè es jugui de forma segura i prevenir els usuaris de possibles incidents ocasionats per les distraccions d’anar mirant la pantalla. Entre elles, es repeteix la indicació de respectar les normes de seguretat viària i també les que regeixen els llocs públics (alguns museus s’han vist obligats a prohibir l’app) o el respecte de les residències privades. També s’aconsella no descarregar el joc en llocs no oficials per evitar virus i vigilar les factures per possibles compres accidentals o sobrepassar el consum de dades contractat.

Servidors: Constitueixen el principal problema del joc en aquests moments. La gran afluència simultània d’usuaris provoca que els servidors caiguin constantment. Els desenvolupadors no esperaven el gran èxit de l’app i ha sigut el motiu pel qual l’arribada del joc a molts països, com va ser el cas d’Espanya, es va haver d’endarrerir. Es preveu que quedi solucionat en les futures actualitzacions.

Televisió: La popularitat dels videojocs de Pokémon es va traslladar a la petita pantalla per primera vegada al Japó el 1997 i compta amb un total de 19 temporades amb les seves respectives pel·lícules. El protagonista és Ash Kechum, de la regió de Kanto, un noi de 10 anys que comença una aventura per convertir-se en el millor entrenador pokémon juntamnet amb el seu inseparable Pikachu.

Tipus: Hi ha 18 tipus de pokémons (normal, foc, aigua, planta, bestiola, gel, verí, fantasma, psíquic, sinistre, fada, volador, elèctric, terra, roca, acer, lluita i dragó). Cadascun posseeix unes característiques de combat específiques i presenta fortaleses i debilitats respecte a altres tipus.

Trucs: Encara que no hi ha cap guia oficial, hi ha una sèrie de trucs per millorar l’experiència de joc. Al principi de la partida, en lloc de quedar-nos amb un dels tres típics inicials, podem aconseguir un pikachu si passem de llarg diverses vegades de les altres tres criatures. També existeixen trucs per aconseguir una evolució específica d’eevee que consisteix a canviar-li el nom a la criatura per Rainer per obtenir la transformació de tipus aigua, Pyro si volem atrapar la de tipus foc o Sparky si ens interessa l’opció elèctrica. Per aconseguir més Punts d’Experiència es pot utilitzar l’ou sort quan estem a punt d’evolucionar a una de les nostres criatures. Perquè sigui més fàcil reunir els objectes necessaris per forçar un pokémon a passar a la seva següent forma evolutiva és necessari atrapar moltes vegades la mateixa criatura. Per a això podem utilitzar encens o valer-nos dels mòduls d’esquer que hagi posat algun altre jugador en alguna poképarada, cosa que  multiplicarà exponencialment les probabilitats d’aparició d’aquestes criatures. Per no consumir dades i bateria tan de pressa, convé descarregar el mapa de la zona a través de Google Maps.

Videojocs: La dinàmica dels jocs de Pokémon consisteix a completar la pokédex capturant i fent  evolucionar les criatures que es troben en estat salvatge per les diferents rutes d’una regió fictícia. El jugador es converteix en entrenador i ha d’enfortir els poders de les seves criatures, enfrontar-se a líders de gimnàs i a altres entrenadors per convertir-se en un campió i en mestre pokémon després de sortir victoriós de la Lliga. Mentrestant, haurà de resoldre els misteris de la regió i combatre amb els malvats que volen controlar-la.

Violació de domicili: Alguns jugadors no s’ho han pensat gens a l’hora d’accedir a espais restringits o residències privades per atrapar pokémons. En alguns estats dels EUA el propietari té dret a disparar si creu que la presència d’intrusos pot ser perillosa i a Espanya pot suposar penes de presó. A Madrid va caldre desallotjar uns jugadors que es van colar en una àrea restringida d’unes dependències de la Guàrdia Civil, i als Estats Units dos joves es van veure embolicats en un tiroteig al ser confosos per lladres després d’haver-se colat en un jardí particular.

Zombis digitals: Persones que van absortes pel carrer mirant les pantalles dels seus telèfons mòbils, com és el cas de molts aficionats a Pokémon Go. Els especialistes adverteixen dels riscos de passar massa temps amb una mala postura i de no prestar atenció als voltants.

Notícies relacionades

 Zones: L’aparició de pokémons és aleatòria. No obstant, existeixen àrees on n’abunden certs tipus: els d’aigua, a prop de llocs amb aquest element, i els pokémons del tipus bestiola o planta, en boscos o en jardins i parcs. H

,