QUINZE ANYS DE LA MORT D'ANTONIO ASENSIO PIZARRO

Una empremta profunda

Al meu pare sempre el vaig considerar un arquitecte mediàtic d'ambiciosos projectes, d'il·lusions i d'esperances

fcasals33597249 barcelona 27 10 97  presentacion del periodico en 160419180829

fcasals33597249 barcelona 27 10 97 presentacion del periodico en 160419180829 / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Antonio Asensio Mosbah
Antonio Asensio Mosbah

President del Grup Zeta

ver +

Sempre tinc present el meu pare. L’admirava molt. I el seu record es fa molt intens en dates encara més assenyalades, com aquest 2016 quan es compleixen 40 anys de la fundació del Grup Zeta i 15 anys de la seva mort. Va deixar una empremta tan profunda que és impossible abstreure’s de la seva memòria ni un instant. Va morir jove, amb 53 anys, però la grandesa de persones com el meu pare, dotades d’un enorme talent i d’una vitalitat desbordant, radica en la capacitat d’aixecar en poc temps, tot just 25 anys, projectes sòlids, respectats i influents com Grup Zeta, un grup que en la història dels mitjans de comunicació s’associarà sempre a la defensa de la democràcia, dels drets humans i de les llibertats.

Han passat 15 anys des que ens va deixar. I en aquest breu període de temps, la societat en general, i l’àmbit dels mitjans de comunicació en particular, estan experimentant uns canvis radicals d’una magnitud que era inimaginable fa uns anys. El desenfrenat i dinàmic desenvolupament tecnològic, que ens ha endinsat en l’anomenada tercera revolució industrial, ha provocat un impacte tan gran en els nostres hàbits de comportament que ens exigeix treballar sense descans per adaptar-nos a un present fugaç i a un futur tan prometedor i apassionant com incert.

En aquests últims 15 anys, l’avanç de les noves tecnologies ha universalitzat el món de la comunicació i ha modificat els usos dels ciutadans en la utilització dels mitjans, ja sigui des de l’angle de la informació, de la formació o de l’entreteniment. A Espanya, per exemple, les difusions de la premsa escrita s’han reduït al llarg d’aquests tres lustres un 45%, de 4,3 milions de lectors s’ha passat a 2,4; el nombre de capçaleres ha passat de 136 a 106; i els ingressos de publicitat han baixat un 40%. ¿Està en crisi el periodisme? No. El periodisme no. Tan sols estan canviant els suports a través dels quals es canalitza l’exercici periodístic i la manera d’acostar-se a la informació per part dels usuaris.

Perquè aquesta baixada en la presència del paper va acompanyada d’un augment espectacular en els usos d’internet i de les xarxes socials pels ciutadans. En aquests últims 15 anys, han nascut YouTube, Facebook , Twitter i Instagram, amb més de 1.000 milions d’usuaris a tot el món que utilitzen aquestes xarxes per compartir informació i comunicar-se. A Espanya, dels 3,5 milions d’usuaris el 2001 hem passat a 35 milions. Actualment, al nostre país funcionen al voltant de 5.000 mitjans digitals de diferent mida i funció. Tots els grups de comunicació prioritzen les seves inversions en les noves tecnologies, conscients dels canvis que s’estan produint en els comportaments respecte a la informació.   

La crisi econòmica, amb les seves desigualtats, amb les seves injustícies, i amb les seves històries de cobdícia i misèria, també ha influït de manera determinant en les transformacions socials i a les quals els mitjans no ens podem sostreure. Només cal veure el nostre país per comprovar com els moviments de protesta i d’indignació social, generats per un autisme polític i econòmic vergonyós, han modificat sensiblement el paisatge en aquest país. Hem assistit al naixement de forces polítiques que han trencat l’hegemonia del bipartidisme polític i es percep una rotunda exigència social de comportaments exemplars que tornin la confiança i l’ànim a una societat incrèdula i temorosa.

SENSIBILITAT IMPRESCINDIBLE

Al meu pare sempre el vaig considerar un arquitecte mediàtic d’ambiciosos projectes, d’il·lusions i d’esperances. Un mestre convençut de la imprescindible sensibilitat que els mitjans de comunicació han de demostrar davant les inquietuds dels ciutadans i dels canvis socials en qualsevol temps i lloc. Era un emprenedor amb la visió molt clara d’aquest paper dels mitjans en la societat. Quinze anys després, enmig dels canvis vertiginosos que vivim, i que provoquen molts titubejos sobre les fórmules encertades que s’han d’aplicar, estic segur que el meu pare disfrutaria enormement davant aquesta complexitat tecnològica i la seva repercussió en el model dels mitjans.

Notícies relacionades

Ell també va viure moments molt difícils, però amb la seva clarividència i audàcia va contribuir en el seu temps a la transformació dels mitjans de comunicació al nostre país. La nostra obligació a Grup Zeta és continuar agafant com a exemple la seva sagacitat i la seva empenta per afrontar amb èxit i responsabilitat els desafiaments que tenim al davant. Totes les seves qualitats són i seran la meva referència com a president del grup. Hem de seguir inventant encara que creguem que ja està tot inventat.