REPTES CIENTÍFICS

Home i màquina s'escalfen per al duel més gran de la història

Google emularà el pols d'escacs entre IBM i Kaspàrov, però contra el campió mundial del joc xinès del go

Els experts van predir que fins d'aquí 10 anys els ordinadors no podrien vèncer en aquesta especialitat, però AlphaGo ja ha derrotat el líder europeu

 

  / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

El 1997, un superordinador d'IBM va aconseguir una fita de la intel·ligència artificial: batre l'aleshores campió mundial d'escacs, Garri Kaspàrov, davant un tauler. Era Deep Blue i la seva gesta, en el segon intent, ha quedat com un triomf científic. Gairebé 20 anys després, el llistó s'ha col·locat una mica més alt. Entre el 9 i el 15 de març, a Seül, AlphaGo, el motor d'intel·ligència artificial de Google, desafiarà un campió mundial del mil·lenari joc xinès del go, el coreà Lee Sedol, en cinc partides durant cinc dies no consecutius. Si la màquina ho aconsegueix, serà un avanç d'una dècada en la progressió prevista per construir màquines intel·ligents, segons havia predit el 2014 Remi Coulom, autor del 'software' més avançat de go.

Perquè segons els experts, el go, un joc d'estratègia, té una complexitat molt més gran que els escacs, per la varietat de combinacions que admet per a cada jugada en un tauler de 19 x 19 caselles en què es van afegint cada vegada més peces. “És bastant més difícil per l'arbre de probabilitats que presenta. En els escacs cada jugada planteja entre 12 i 20 respostes possibles. En el go són 200 i en les jugades més complexes es pot arribar a 40.000 diferents”, afirma Joan Pons Semelis, actual campió d'Espanya de go i autor de programes per al joc. 

“A més, en els escacs cada fitxa té unes funcions concretes i l'objectiu és matar el rei. En el go, totes són iguals, amb la qual cosa les possibilitats també són més grans. Aquí l'objectiu és treure l'altre del tauler”, afegeix. Pons, que va deixar la programació de jocs fa deu anys, explica que llavors no es podien aplicar les xarxes neuronals (que com a models matemàtics es coneixen des dels anys 70) per falta de potència de càlcul en les màquines, però el repte sempre hi va ser.

CAMPIONAT PREVI

El repte de guanyar Lee Sedol l'assumeix Google després que la seva màquina hagi derrotat cinc vegades seguides un campió europeu, Fan Hui, el gener passat. A més, el convertiran en un esdeveniment mediàtic sobretot per a l'Àsia, amb retransmissió en directe per Youtube i un milió de dòlars en joc. “Els europeus encara estan molt lluny com a jugadors dels asiàtics. I guanyar Sedol no és tan fàcil. És un jugador molt més combatiu, que planteja reptes que no són obvis i para trampes sense que te n'adonis”, explica Julio Martínez, excampió de go d'Espanya i autor del blog Badukaires. De fet, les apostes només li donen a AlphaGo el 5% de possibilitats de triomf.

Notícies relacionades

Martínez, que va viure a Corea del Sud durant set anys, en part per la seva afició al go, explica que allà és un esport molt popular, amb més de sis milions de jugadors en una població total de 50 milions, i dos canals de televisió que estan tot el dia retransmetent partides. El Japó, la Xina i Corea són les capitals del go, i cada una amb un estil de joc molt diferenciat: mentre que el Japó és el lent clàssic, Corea ha trencat motllos amb una manera més agressiva i la Xina ha apostat per explotar nens prodigi que es van alternant.

Les apostes només donen a AlphaGo  el 5% de possibilitats de triomf sobre Lee Sedol

AlphaGo encara no té, diuen els experts, un estil gaire definit. I té rivals. Facebook està desenvolupant Darkforest, un motor d'intel·ligència artificial que també aspira a guanyar al go. Fins ara està jugant en servidors a internet per anar enfrontant-se a jugadors humans i encara no han anunciat que pensin enfrontar-lo a campions. Segons els seus creadors, encara no té el nivell (la segona versió, Darkforest2, està en rànquing 3 dan, un nivell de jugador experimentat, però molt per sota del 9 dan de Lee Sedol), tot i que ja ha vist més de 250.000 partides. Li falta capacitat estratègica, diuen els especialistes.

Temes:

Google