AUDITORIES DEL SISTEMA UNIVERSITARI

D'excel·lència també n'hi ha

Classe a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma.

Classe a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma. / FRANCESC CASALS

4
Es llegeix en minuts

1 Arqueòlegs de la URV i humanistes de la Pompeu

L’AQU ha distingit amb la qualificació d’excel·lents els graus d’ADE i d’Economia de la UAB i els de Dret i Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Els més destacats, no obstant, són dos màsters: el d’Estudis de Cine i Audiovisual Contemporanis de la mateixa Universitat Pompeu Fabra i el d’Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana de la URV. També han aconseguit la nota màxima el màster d’Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (UPF), el de Mètodes Numèrics en Enginyeria (UPC) i el d’Incendis Forestals, Ciència i Gestió Integral (UdL).

2 Mencions per als títols amb més sortides

Algunes acreditacions han tingut en compte altres factors, com la internacionalització dels estudis (és el cas, per exemple, del grau de Direcció d’Empreses i del màster en Finances d’Esade) o la inserció professional que obtenen els seus exalumnes (els del màster de Direcció, Gestió i Intervenció en Serveis Socials i el de Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i Adolescència, tots dos de la facultat Pere Tarrés, de la Ramon Llull). També hi ha mencions per a aquells títols que fomenten la interacció entre investigació i docència, però de moment cap facultat ha sigut distingida per això. 

3 Un centenar més de títols amb auditoria en marxa

És la primera vegada que es realitza a Catalunya un procés d’acreditació d’aquestes dimensions. Fins al 31 d’octubre passat, havien passat la corresponent revisió o inspecció de qualitat un total de 118 titulacions universitàries, de les quals 52 són graus i 66 màsters. La universitat que més controls ha superat és, de moment, la de Lleida, on ja s’han avaluat 22 títols. La que menys, la UOC, amb només una auditoria. En aquests moments, els comitès d’avaluació externa tenen en procés al voltant d’un centenar de títols més, els resultats dels quals s’aniran coneixent en les pròximes setmanes. 

4 Una comissió de docents, alumnes i professionals

La comissió externa que està visitant les facultats catalanes des de finals del 2014 la integren dos professors universitaris (un d’ells, un catedràtic), un tècnic de l’AQU, un alumne «que estudiï la mateixa carrera en una altra universitat» i un graduat ja en exercici, designat pel corresponent col·legi professional. «La seva missió és elaborar un informe sobre els punts forts i els punts febles de cada titulació, una informació imprescindible per emetre l’acreditació», explica el president de l’AQU, Josep Joan Moreso. Els centres saben amb un any d’antelació que rebran la visita. 

5 Anàlisi de temari, professors i inserció laboral

La comissió delegada per l’AQU avalua sis àmbits en cada titulació: la qualitat del temari o programa, el model d’informació pública (accés dels alumnes a les qüestions administratives i organitzatives de la carrera), els sistemes de garantia interna de qualitat (les autoavaluacions o controls de qualitat interns), l’adequació del professorat al programa formatiu, els recursos de què disposen els estudiants i la taxa d’inserció laboral que tenen els estudis. Els dos punts de més pes són el temari i el professorat, determinants per garantir la qualitat d’un grau o un màster.

6 Cada sis anys en graus i cada quatre en màsters

Les auditories es faran cada sis anys, en el cas dels graus, i cada quatre, en el dels màsters, detalla Moreso, que recorda que aquests controls de qualitat ja estan previstos en el decret del 2007 (posteriorment revisat el 2010), que va suposar la implantació a la universitat espanyola de l’Espai Europeu d’Educació Superior o pla Bolonya. Com que aquesta normativa va permetre que cada universitat exercís la seva autonomia i creés les seves pròpies titulacions, «es va fixar un mecanisme de rendició de comptes, que són aquestes avaluacions externes», indica el president de l’agència catalana de qualitat.

7 Treballs dels alumnes i entrevistes ‘in situ’

Abans de rebre la visita del comitè d’avaluació, les facultats que imparteixen els estudis subjectes a anàlisi envien un informe d’autoavaluació a l’AQU, on s’inclouen documents com, per exemple, mostres dels treballs que realitzen els estudiants que cursen aquesta titulació. L’informe final de la comissió s’elabora a partir de la documentació rebuda i d’entrevistes mantingudes in situ amb els diferents col·lectius del centre. La conclusió de l’avaluació ha de recollir, a més de les recomanacions de millora que es considerin oportunes, un detall sobre bones pràctiques del centre.

Notícies relacionades

8 Situacions transitòries que es poden corregir

La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), l’única que de moment ha tingut un informe desfavorable de la comissió d’acreditacions de l’AQU, considera que la retirada dels estudis d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica serà «una situació transitòria». «La previsió és que, una vegada s’introdueixin els canvis i correccions recomanats per l’agència, el curs 2017-2018, el grau torni a formar part de l’oferta universitària», indica una portaveu de la UVic. En tot cas, insisteix, el procés d’avaluacions encara està obert i podrien registrar-se altres casos.