Primera tobada després de la investidura de l'alcaldessa

Mas recolza el tramvia per la Diagonal de Colau i fa enfadar Trias

El president avala una idea que l'exalcalde de CiU havia qualificat de «catàstrofe»

El Govern català admet un deute mínim de 55 milions amb Barcelona

El ’president’ rep a l’alcaldessa en la galeria gòtica del Palau, ahir.

El ’president’ rep a l’alcaldessa en la galeria gòtica del Palau, ahir. / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / BARCELONA

LSSRqalcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va sortir ahir del Palau de la Generalitat amb un triomf amb el qual no comptava. El seu somriure es va allargar més de l'habitual al proclamar que el president Artur Mas, en la primera reunió de treball des que ella ha accedit a l'alcaldia, li havia expressat la seva «plena sintonia» per a la unió del tramvia per la Diagonal. La victòria és superior si es té en compte que Xavier Trias (CiU) va rebutjar sempre la connexió de les dues línies per aquesta avinguda, adduint problemes tècnics i de mobilitat.

De fet, aquesta era una de les principals diferències durant la campanya entre CiU i Barcelona en Comú en matèria d'infraestructures. Trias havia plantejat un bus elèctric que resolgués el transport per la Diagonal i havia qualificat de «catàstrofe» la idea d'unir el tramvia. El fet que Mas avalés ahir el pla de Colau va suposar una desautorització en tota regla a l'exalcalde.

MÉS ENLLÀ DE SIGLES I PARTITS / L'alcaldessa va insistir en la idea que «tots» els equips tècnics «més enllà de partits i sigles» havien aplicat «sentit comú» per arribar a la conclusió que el recorregut més assenyat entre les Glòries i Francesc Macià és la Diagonal, precisament remodelada pel govern anterior entre aquesta plaça i el passeig de Gràcia. Els dos responsables van considerar que com més aviat es licitin els estudis per executar aquesta obra, millor. No obstant, la vicepresidenta i portaveu Neus Munté, encarregada de donar la versió de l'Executiu català, va recordar que el debat se centrarà ara en el calendari i el finançament.

La reacció del grup municipal de Trias va arribar unes hores després i va ser fulminant. «CiU recorda a Colau i a Mas que l'única consulta popular feta a Barcelona va rebutjar el tramvia per la Diagonal», afirmava, alhora que insistia en la seva aposta pel bus elèctric. Tan enrabiats estaven a les files convergents, que en la nota enviada subratllaven que aquesta aposta de transport «podria fer la impressió que s'opta per prendre decisions que afavoreixin una empresa privada enfront de la pública de TMB», va llançar. Poc després, Presidència va haver de sortir a matisar que quan el president havia donat el beneplàcit al tramvia es referia solament a la connexió de les línies, sense especificar el traçat. Però ja era tard.

LLEI DE BARRIS / Mas i Colau van parlar d'altres infraestructures, com la L-9. Més enllà de la reclamació municipal que el metro no passi de llarg sense aturar-se a la Zona Franca i els barris de la Marina (on la infraestructura està acabada però les estacions no), la Generalitat sí que va coincidir en la prioritat d'aquest servei ferroviari, però només va poder confirmar l'arribada a l'aeroport d'aquesta línia el pròxim febrer. Com que en aquest cas qui ha de pagar les obres és el Govern català, Munté es va encongir d'espatlles: «Treballarem per mobilitzar els recursos que no tenim».

Un altre dels debats sobre la taula era el del deute de la Generalitat amb Barcelona. Si les últimes xifres facilitades pel govern municipal anterior parlaven de 44 milions d'euros de deute vençut, el Govern en va admetre ahir 35. Aquesta distància respon a uns pagaments que s'han pogut satisfer recentment gràcies al Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA).

REUNIÓ AL SETEMBRE / Segons la versió de Colau, a més d'aquest import hi ha 20 milions més pendents de la llei de barris. La novetat coneguda ahir, va revelar l'alcaldessa, és que l'Executiu de Mas està en tràmits d'admetre'ls. Això suposaria que el deute reconegut és de 55 milions. No obstant, les dues administracions es van emplaçar a una reunió de la comissió mixta Generalitat-ajuntament la primera setmana de setembre per quantificar altres possibles pagaments pendents en àmbits com serveis socials o equipaments.

Notícies relacionades

Una vegada comptin amb aquesta informació podran reactivar la comissió del deute que funciona des del mandat anterior a l'ajuntament. El president del PSC, Jaume Collboni, va recordar a Colau que Mas «ha pres el pèl a Barcelona en els últims anys» i va xifrar el deute en 300 milions. El seu homònim del PP, Alberto Fernández, va qualificar l'alcaldessa de «palmera» del president i va dir que havia abaixat «el llistó» de l'exigència barcelonina per sota del que al seu dia ho va fer Trias.

DESACORD EN LA TAXA / On no hi va haver acord ni acostament va ser en la distribució de la recaptació de la taxa turística. Mentre Barcelona demana gestionar el 100% d'aquest impost, Mas va rebutjar que pugui fer-ho per sobre del 48%, que és el que es va pactar fa mesos. Colau va avisar que continuarien insistint «des del diàleg» perquè aquests diners «són necessaris per reinvertir-los als llocs on la pressió turística és superior», va interpretar.