Sector turístic en expansió

Guiri-gai a Barcelona

La ciutat es propulsa com a meca homosexual, amb rècords d'assistència internacional al Circuit Festival

Botigues, bars i serveis fan l'agost i amplien horaris per atraure un viatger que gasta més que la mitjana

AGENDA A BCN. A dalt,i d’esquerra a dreta, unade les nombroses festes nocturnes, a Razzmatazz. Pis turístic ocupatper gais tota la setmanaa l’Eixample, clients ala perruqueria TönVangard i a Es Collection,al barri, dilluns passat. Ambient al xiringuitogai de la Mar Bella, punt de trobada oficial a les tardes,i entrenaments d’alguns participants al gimnàsDir Claris.

AGENDA A BCN. A dalt,i d’esquerra a dreta, unade les nombroses festes nocturnes, a Razzmatazz. Pis turístic ocupatper gais tota la setmanaa l’Eixample, clients ala perruqueria TönVangard i a Es Collection,al barri, dilluns passat. Ambient al xiringuitogai de la Mar Bella, punt de trobada oficial a les tardes,i entrenaments d’alguns participants al gimnàsDir Claris. / MÒNICA TUDELA / JOSEP GARCIA / ÁLVARO MONGE

5
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

Passejar per l'Eixample esquerre aquests dies és un espectacle no apte per a estrets de mires. El Gaixample ha eclosionat més que mai, amb milers de gais arribats de mig planeta que l'han convertit en el seu microcosmos favorit, alternant-lo amb visites diàries a la platja (en especial la Mar Bella) i a les festes que programa en bateria i durant 12 llargs dies el vigorós Circuit Festival. Van de la mà, es fan petons i es relacionen amb la naturalitat que permet una ciutat gayfriendly i tolerant com Barcelona, aspecte que ha estat clau per propulsar-la com a meca del turisme homosexual. Actualment, apareix en tots els rànquings de destins preferits pel col·lectiu, però no hi ha dubte que a l'estiu la capital catalana s'emporta la palma per un mix únic: el festival més llarg del món, clima ideal per passar les vacances, platges, gran oferta de negocis, serveis i oci per al col·lectiu i, sobretot, llibertat.

I encara que alguns critiquen que el Circuit és només la cara més hedonista del boom del turisme gai, el cert és que resulta la manifestació més desenfadada i pública. La recent desfilada del Pride, com cada juny, combina l'exhibició i la reivindicació. Però ara, i malgrat la benintencionada oferta cultural (exposicions i conferències), la majoria dels més de 70.000 assistents del festival busquen diversió, com correspon a les vacances que la majoria fan coincidir amb aquesta escapada. En alguns casos, representa l'única data del calendari en què poden sortir de l'armari i trencar els convencionalismes dels seus països.

Potser per això, la cita d'aquests dies té un marcat component estètic i de negoci: n'hi ha prou de recórrer la ciutat per veure l'enorme desembarcament de cossos musculats, cuidats i bolcats en les compres i els esdeveniments socials.

Les mateixes institucions, des de l'ajuntament fins a Turisme de Barcelona han donat tot el seu suport a aquesta trobada anual, que va començar amb timidesa i en set anys s'ha convertit en una de les grans cites del col·lectiu a nivell mundial. Revistes i consultores al·ludeixen des de fa uns anys a una desena de paradisos gais, entre els quals es compten San Francisco, Sydney, Rio de Janeiro, Berlín, Londres, París, Míkonos, Mont-real..., però en què Amsterdam i Barcelona acostumen a assolir posicions de podi. I, en el cas local, no hi ha parangó respecte a aquest festival lúdic XXL , organitzat per Matinée Group, i al seu acte principal, la Water Party d'Illa Fantasia que es va celebrar ahir.

Un districte bolcat

Els comerços de l'Eixample s'han entregat a la causa, sabent que el turisme gai, que gasta 180.000 milions d'euros anuals a tot el món i que suposa el 10% del flux turístic, és especialment rendible. Com a mínim, el segment que arriba a Barcelona, jove i de mitjana edat, ve disposat que la seva estada sigui com més plàcida millor. Per això una de les novetats d'aquest any ha estat l'allau de demandes de pisos turístics, sobretot d'alt estànding, on campar al seu aire en estades que superen la setmana. A pesar de les nombroses places copades també en hotels com Calderón, Cram i Axel. A un pas d'aquests, en ple barri gai, els bars de la zona han readaptat els seus horaris.

Al Bar BCN, a Diputació amb Casanova, la terrassa és una contínua desfilada de gais: des de l'esmorzar de primera hora (on la forta presència anglosaxona fa volar els ous amb béicon), fins al migdia, quan el pollastre a la planxa -que preservi aquells abdominals megainflats per a l'ocasió- és el rei, sense oblidar sopars i copes (a 3,90 euros) fins a la matinada, explica Nel. A la tarda i a la nit, en les festes, s'imposen els frankfurts i les hamburgueses de pollastre i gall dindi. Adéu al greix.

La restauració s'ha bolcat en l'assumpte. Molts col·laboren amb el festival, decoren el seu local per a l'ocasió i adeqüen l'oferta al client acabat d'arribar. Al Iurantia, a Casanova, a l'agost només obren a partir de la tarda per atendre aquesta legió de clients, entre molts altres.

A més d'estar-hi, a Barcelona s'hi ha d'«estar el millor possible», resumeix Francis, acompanyat de dos amics britànics, i entregat a les sèries de flexions al Dir Claris. La cadena de gimnasos és l'oficial de la cita, amb classes especials per als participants i amb entrades per dies, especialment en aquesta seu i a la del passatge de Domingo. Es compten per centenars els que hi assisteixen diàriament per esculpir anatomia. Una disciplina que es veu reconeguda les 24 hores: és comú que passin mitja jornada al xiringuito gai de la Mar Bella, mostrant poder en microbanyador i relacionant-se, o que s'imposi el seminudisme en el repertori de festes diürnes i nocturnes que nodreixen el programa.

Pel camí, molt preparatiu més. Gairebé 90 establiments col·laboren amb el muntatge. A Es Collection Shop, botiga de roba i complements de Consell de Cent (epicentre del Gaixample), l'uniforme dels seus esvelts empleats consisteix aquests dies en un breu banyador i unes vambes. Potser per això no paren de despatxar pantalons curts, samarretes i altres peces de roba a compradors dels cinc continents, com a Next Level, on el dependent parla quatre idiomes i fins i tot xampurreja rus. La moguda que acompanya el festival és de tal envergadura que han decidit no tancar a l'agost, ni al migdia.

Notícies relacionades

No hi ha look que valgui sense una bona planta, raona Vincent, que explica que s'acaba de pentinar a Tön Vangard, el top de la perruqueria i l'estilisme a la zona, on un dilluns a les onze del matí atenen tres clients i n'hi ha tres més que estan a l'espera. El propietari de l'establiment, Óscar Gutiérrez, explica que a l'agost ja s'han acostumat a tancar després del Circuit, fins i tot amb horari seguit de 10.00 a 21.00 hores. «Es cuiden molt i gasten entre 25 i 100 euros, en funció de si es tallen els cabells, es fan color o s'emporten productes a casa». L'estilista apunta que, més enllà del festival, la zona funciona de meravella a l'estiu perquè la ciutat s'ha consolidat com a gayfriendly.

A nivell intern, l'organització ha contractat 30 persones de forma fixa per preparar la cita durant tot l'any, que aquests dies arriben a ser uns 500, amb els extres per hores. Només els desplaçaments requereixen 70 autocars que recorren les cites diàries des de la plaça de Catalunya. Sense treva.