Després de mesos de controvèrsia
La prohibició de les pilotes de goma entra en vigor aquest dimecres
El seu ús per part dels Mossos ha deixat en els últims anys una desena de ferits d'importància

Manifestació a Barcelona contra l’ús de pilotes de goma, amb una pancarta amb la foto d’Ester Quintana, el 23 de febrer passat. /
Les pilotes de goma quedaran prohibides a partir d'aquest dimecres a Catalunya, després de provocar en els últims anys una desena de lesions greus, especialment mutilacions oculars, en casos que han comportat la imputació de més de 30 agents dels Mossos d'Esquadra.
Després de mesos de controvèrsia, especialment arran del cas d'Ester Quintana (la dona que va perdre un ull en la vaga general del 14-N del 2012), el ple del Parlament va acordar el desembre passat prohibir l'ús de les pilotes de goma a Catalunya a partir de demà, 30 d'abril, gràcies a un acord aconseguit entre CiU i ERC, al qual es va sumar C's.
Els grups de PSC, ICV-EUiA i la CUP no van recolzar la proposta perquè demanaven que la prohibició fos immediata, mentre que el PP hi va votar en contra perquè s'oposa a la retirada d'aquesta eina de l'arsenal de la brigada antiavalots.
La prohibició de les pilotes de goma ha comportat que Interior hagi incorporat com a alternatives altres eines robustes, entre elles, els projectils de precisió --s'adquiriran 110 noves unitats--, els tancs d'aigua --n'hi ha un que encara no s'ha utilitzat-- i els altaveus de so, que ja s'han provat, a més de potenciar la mediació.
L'ús de les pilotes de goma per part dels Mossos, una eina per a la dispersió en cas de tumults, ha deixat a Catalunya en els últims anys --almenys des del 2008-- una desena de ferits d'importància, la majoria per mutilacions oculars però també per lesions a la melsa, segons el recompte de les plataformes socials que des de fa anys reclamen la seva eradicació, com Stop Bales de Goma o Ojo con tu ojo.
El debat polític i social sobre aquest tipus d'instruments es va aguditzar arran de la polèmica per les lesions que va patir Ester Quintana, quan el conseller d'Interior era Felip Puig.
El 'cas Quintana' és especialment significatiu perquè el departament d'Interior ha negat sempre que aquell dia autoritzés l'ús de pilotes de goma --és preceptiva l'ordre del director dels Mossos--, si bé un jutge manté imputats un subinspector i un escopeter dels antiavalots, a l'apreciar que les lesions són compatibles amb l'impacte d'una pilota.
De fet, un informe dels Mossos d'Esquadra admet que els trets de les pilotes de goma són de vegades "totalment imprevisibles", ja que els projectils descriuen trajectòries "aleatòries" després de rebotar a terra.
Els Mossos van elaborar aquest informe a instàncies del jutge de Barcelona que manté imputats 11 antiavalots --inicialment en va imputar 22-- per les lesions que va patir un jove que va perdre la melsa durant la vaga general del 29-M del 2012 al rebre, segons la seva versió, l'impacte d'una pilota de goma.
Notícies relacionadesUn altre jutge de Barcelona també ha imputat 14 antiavalots per les lesions d'un jove que va perdre un ull suposadament per un impacte de pilota a la manifestació de la mateixa vaga general.
No obstant, diversos dels casos investigats acaben sent arxivats, especialment al no poder concretar l'autor del tret o fins i tot al no poder-se determinar que les lesions sofertes hagin estat provocades per una pilota de goma.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos