espècie invasora Al delta de l'ebre
El Govern recluta els ecologistes contra el cargol poma
Els voluntaris rastrejaran el marge dret, on la plaga està controlada
Una xarxa per evitar que cargols poma entrin en un arrossar. /
Una brigada de 10 voluntaris de l'entitat ecologista Seo/Birdlife començarà avui una campanya de rastreig de les zones naturals i xarxes de drenatge del delta de l'Ebre susceptibles d'albergar focus de cargol poma. Els ecologistes sondejaran especialment espais del marge dret del Delta, on fins ara s'ha pogut controlar l'expansió de la plaga malgrat les localitzacions puntuals que van començar a aparèixer l'any passat, quan es van detectar els primers exemplars suposadament dipositats en actes de sabotatge.
Segons l'acord a què han arribat amb la Conselleria d'Agricultura, els voluntaris recolliran també els exemplars i col·laboraran amb els tècnics del parc natural del delta de l'Ebre i de Forestal Catalana en el rescat de fauna protegida com nàiades o altres mol·luscos d'aigua dolça per evitar que resultin perjudicats on estigui previst realitzar tractaments químics, amb saponina, per combatre la plaga.
Seo/Birdlife ha fet des del 2009 campanyes anuals d'extracció de cargols poma del delta de l'Ebre, en què ha destruït més de 300.000 exemplars.
«Hem de contenir l'expansió fent una tasca preventiva per assegurar-nos que no es contaminin zones que ara estan netes», va apuntar ahir Ignasi Ripoll, portaveu de Seo/Birdlife a les Terres de l'Ebre. El director del parc natural, Francesc Vidal, va recordar que l'espècie té un fort impacte sobre els arrossars, però també sobre els ecosistemes naturals, i va expressar la seva preocupació perquè el cargol modifiqui l'hàbitat. Per la seva part, el director general de Desenvolupament Rural i coordinador de la lluita contra el mol·lusc invasor, Jordi Sala, va anunciar que a finals de mes es presentarà un Pla d'Acció Integral per actuar contra l'expansió de l'espècie, que ja afecta més de 2.000 hectàrees del Delta.
COLLITA IMMINENT / Unió de Pagesos (UP) espera que aquest pla, que podria combinar accions d'assecat de camps, inundacions amb aigua salada i aplicació de saponina, es presenti al més aviat possible als arrossaires, que començaran en 15 dies la collita d'arròs i que assisteixen a una nova eclosió generacional de cargols. «El cargol ja ha fet les postes de la tercera generació d'aquest any i n'hi haurà una quarta abans de l'hivern, de manera que és imprescindible una gran intervenció», apunta Dani Forcadell, responsable del sector de l'arròs d'UP.
Seo/Birdlife, UP i la Generalitat coincideixen a reclamar al Ministeri de Medi Ambient i a les institucions europees que prenguin mesures per solucionar aquest assumpte. «Volem que s'aportin més recursos de l'Estat i de la UE», va afirmar Sala. Des que es va detectar el 2009 s'han invertit més de 4 milions a combatre la plaga.
- Compra compartida L'error més comú en comprar una casa en parella: et pot costar milers d'euros si et divorcies
- Medi ambient On són els arbres monumentals a Catalunya? La nova app per descobrir-los i visitar-los
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- REUMATOLOGIA Per què els astronautes d’Artemis II perden massa òssia i què significa per a la nostra salut
