El revolt fatal no disposa de la seguretat més avançada

La via té dos sistemes d'alerta, i aquest punt porta el més antiquat de tots dos

Just en el lloc del sinistre, la línia abandona el sensor més desenvolupat

Operaris i bombers treballen al revolt on va tenir lloc l’accident, dijous a Santiago.

Operaris i bombers treballen al revolt on va tenir lloc l’accident, dijous a Santiago. / Zipi (EFE)

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / Barcelona

A l'espera que les investigacions determinin el grau deresponsabilitat del maquinista, hi ha algunes coses que estan clares. Si en el tram en què el tren va descarrilar hi hagués hagut un altre sistema de seguretat més modern, com el que regia en el tram immediatament anterior de la mateixa via (ERTMS), habitual en les noves línies d'alta velocitat, l'excésde velocitat mortal no s'hauria produït. L'ERTMS (European Rail Traffic Management System) hauria frenat l'Alvia. Sense saber encara per què el maquinista va agafar el revolt d'A Grandeira a més del doble de la velocitat límit, l'ERTMS ho hagués evitat.

Notícies relacionades

En lacarta d'itinerarique el treballador de Renfe tenia sobre el quadro de comandaments -una informació que porten sempre davant- s'especifica que, justament a l'altura del quilòmetre 84,2, abans d'arribar a la bifurcació, es rebaixa la velocitat màxima permesa dels220 quilòmetres per hora a 80. També és el punt exacte en què s'abandona el sistema de seguretat ERTMS per un altre, segur però més antic:ASFA (Anunci de Senyals i Frenada Automàtica). Aquest només frena el tren si aquest se salta un semàfor o un senyal de limitació extraordinària, per exemple, per obres. Però si el tren porta excés de velocitat però no se salta cap senyal, l'ASFA no actua. L'ASFA regeix en tota la xarxa ferroviària convencional espanyola i en alguns trams de les línies d'AVE, en què coexisteix amb l'ERTMS, com la de l'accident.

>>Llegiu la informació completa sobre elssistemes de seguretat ferroviària a e-Periódico