Intermón dóna per resolt l'incident amb una activista de Guatemala en un hotel de Madrid

L'oenagé accepta les disculpes de la direcció de l'establiment pel "malentès" i renunciar a exercir accions legals pel cas

L’activista guatemalenca María Josefa Macz. INTERMÓN OXFAM

L’activista guatemalenca María Josefa Macz. INTERMÓN OXFAM

2
Es llegeix en minuts
Óscar Toral
Óscar Toral

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'oenagé Intermón Oxfam ha donat per resolt l'incident que es va produir el dissabte 16 de març quan un hotel de Madrid va negar una habitació a l'activista guatemalenca María Josefa Macz, d'origen maia, malgrat que tenia places disponibles. L'organització, que un principi va anunciar accions legals pel suposat cas de racisme, ha acceptat les explicacions de la direcció de l'establiment, que ha emès una nota de rèplica en què atribueix el fet a un "malentès".

Després de participar en una campanya de sensibilització d'Intermón, Macz va perdre el dissabte el seu vol de tornada a Guatemala, i per això el responsable de Campanyes i Esdeveniments a Espanya de l'oenagé, Saviano Abreu, li va haver de buscar allotjament per passar la nit.

Segons explica en el seu blogAbreu va comprovar per internet la disponibilitat d'habitacions a l'establiment, de quatre estrelles, i es va dirigir allà al voltant de les cinc de la tarda per fer la reserva amb Macz, que anava "vestida amb un vestit típic de dona maia". La recepcionista li va dir que no hi havia cambres disponibles. Després de contestar el responsable d'Intermón que la web de l'hotel indicava el contrari, l'empleada es va reafirmar i els va suggerir que busquessin un altre establiment.

Al sortir, Abreu va tornar a accedir a la pàgina de l'hotel, es va cerciorar de la disponibilitat d'habitacions i va formalitzar la reserva per "poc més de 50 euros". "Menys de cinc minuts després estàvem una altra vegada dins de l'hotel. Ens vam dirigir al taulell com si no hagués passat res i, sense sentir ni una disculpa o una excusa pel que podria haver estat una equivocació, vam fer tots els tràmits del 'check-in'. Una vegada acabat tot, amb la factura i les claus a la mà, vaig demanar el full de reclamacions", detalla.

En aquest moment, sempre segons Abreu, la recepcionista li va respondre que no tenia fulls de reclamació i li va dir: "Tinc la potestat de decidir quins clients entren o no a l'hotel". El responsable d'Intermón va acabar trucant a la policia perquè aixequés acta del fet.

Situació molt greu

Notícies relacionades

"La situació ens semblava molt greu per no reaccionar", va declarar a EL PERIÓDICO Abreu, el relat del qual ha tingut una notable difusió a les xarxes socials. "Emprendrem accions legals en senyal de protesta i amb la intenció que casos com aquest no tornin a passar", va anunciar. No obstant, Intermón ha decidit donar per resolt l'incident.

La cap de recepció de l'hotel va manifestar a aquest diari que tot  va ser un "malentès". "Per un error tècnic, l'ordinador ens deia que no quedaven habitacions lliures", ha explicat. També ha subratllat que "la recepcionista assegura que en cap cas va dir que ella decidia quins clients entren a l'hotel".