Social Media Week de Barcelona

EL PERIÓDICO potencia amb Entre Tots la participació del lector

El diari crea una secció per fomentar la implicació a través de la web i el paper

L'objectiu és formar «una comunitat amb interessos comuns», diu el director

A l’esquerra, primera pàgina del Tema del Dia d’opinions d’electors sobre la reforma de la llei de l’avortament publicat el 2 d’agost. A la dreta, pàgina d’Entre Tots corresponent a l’edició d’ahir.

A l’esquerra, primera pàgina del Tema del Dia d’opinions d’electors sobre la reforma de la llei de l’avortament publicat el 2 d’agost. A la dreta, pàgina d’Entre Tots corresponent a l’edició d’ahir.

2
Es llegeix en minuts
JOAN CAÑETE BAYLE
RESPONSABLE D'ENTRE TOTS

L'edició del 2 d'agost passat d'EL PERIÓDICO va tenir un Tema del Dia peculiar: una doble pàgina d'opinions dels lectorssobre la reforma de la llei de l'avortament. S'hi van publicar vint-i-set cartes, però5.000 lectorsvan deixar el seu punt de vista a la web. Va ser un exemple d'unaaposta característica d'EL PERIÓDICOque el diari ha decidit reforçar amb lacreació d'una seccióde participació sota la marcaEntre Tots. D'aquesta manera, es preténfomentar el debat i la participacióa través de l'edició en paper, la web i les xarxes socials. L'objectiu: escoltar els lectors, donar-los visibilitat en el diari, crear una«comunitat de socis amb interessos comuns», en paraules del director, Enric Hernàndez.

«EL PERIÓDICO és més pròxim al lector que altres mitjans», va dir ahir Hernàndez a la taula rodona en què va participar a laSocial Media Week de Barcelona. Ho demostra el fet que la pàgina de les cartes dels lectors sol estar entre les més llegides a la web i entre les més ben valorades en els estudis de mercat. La intenció, en conseqüència, és potenciar aquesta interacció entre els periodistes que elaboren el diari en cadascun dels seus suports i els lectors que són, al mateix temps, clients, usuaris i socis d'una mateixa comunitat.

Criteris periodístics

Es tracta d'escoltar què volen els lectors, què els agrada (i què no) del diari, què opinen dels temes rellevants de l'actualitat i quins assumptes els agradaria que els periodistes tractessin i treballessin. Aquestes aportacions dels lectors seran analitzades per la secció de participació amb criteris periodístics per, a continuació, traslladar-les a les pàgines del diari en diferents formats i gèneres.

Notícies relacionades

«Entre Tots ens servirà per donar més visibilitat als lectors i ajustar més la nostra agenda informativa als seus interessos, encara que no necessàriament als seus enfocaments», va dir ahir Hernàndez. Diàriament, en paper es publica una pàgina d'opinió dels lectors, les tradicionals cartes al director rebatejades ara com a Entre Tots. La participació també té el seuespai a la web. A partir d'ara, l'aportació del lector no es limitarà a aquests espais fixos sinó que impregnarà la resta del diari sota diferents fórmules.

El mètode tradicional pel qual els diaris han canalitzat la participació dels lectors són les cartes al director. El correu tradicional va donar pas al correu electrònic, però ara les xarxes socials han multiplicat els canals de comunicació entre la redacció d'un diari i els seus lectors. I una cosa més: han convertit la idea de comunitat en un pilar bàsic en la relació entre un mitjà de comunicació i els seus socis.