Nou front fred

Milers d'abonats de Girona tornen a quedar-se sense llum 15 hores

La debilitat de la xarxa, castigada per l'última nevada, va fer caure una línia elèctrica

Endesa anuncia indemnitzacions per l'apagada del març que indignen els hostalers

Un veí de Castellar de n’Hug (Berguedà) retira la neu acumulada als carrers del seu municipi, ahir.

Un veí de Castellar de n’Hug (Berguedà) retira la neu acumulada als carrers del seu municipi, ahir. / EFE / SUSI SÁEZ

2
Es llegeix en minuts
F. COSCULLUELA / SANTA CRISTINA D'ARO
C. BUESA / BARCELONA

Ricard Herrero, alcalde de Santa Cristina d’Aro (Baix Empordà), era ahir la ­viva imatge de la desesperació. Dos mesos després de l’apagada del 8 de març, revivia el malson. «Cada vegada que truquem, Endesa ens diu que d’aquí dues o tres hores restablirà el servei», explicava impotent en un ajuntament a les fosques i sense telèfon. «Haurem de tornar a habilitar el pavelló municipal per atendre les famílies», es lamentava. Afortunadament, els problemes es van ­resoldre 15 hores després que s’iniciés l’avaria, quan la majoria dels 5.000 clients afectats per la caiguda d’una línia de mitjana tensió van tornar a tenir llum. Com en l’ocasió anterior, el mal temps va ser l’origen de les importants destrosses a la ­xarxa elèctrica, que ahir també es van fer notar en el servei fer­roviari.

L’avaria també va afectar altres poblacions, com Sant Feliu de Guíxols i Pals. Es tracta de llocs on la infraestructura està «en precari» des del març, van admetre fonts d’Endesa. El director general de Protecció Civil, Josep Ramon Mora, va destacar que el nou temporal s’ha acarnissat amb una zona ja «fràgil», informaMaría Jesús Ibáñez. A l’Alt Empordà, hi va haver 3.000 abonats més afectats. No obstant, Mora va constatar que «aquesta vegada» la resposta de la companyia ha estat «ràpida», en contrast amb les picabaralles sobre la resolució dels problemes que van enfrontar fa dos mesos Interior i Endesa.

169 KM/H A PORTBOU / El que va passar ahir, segons Mora, va ser «de normalitat hivernal, però en ple mes de maig». Les ratxes de vent van arribar a 169 quilòmetres per hora a

Portbou i un dels serveis més afectats va ser la línia ferroviària Barcelona-Girona-Portbou-Cervera, que al llarg del matí va acumular talls en la circulació per arbres caiguts a la via. Elconsellerde Política Territorial, Joaquim Nadal, va reconèixer que la neteja dels marges del recorregut s’hauria de cuidar més.

Notícies relacionades

Endesa va elegir precisament el dia d’ahir per anunciar les compensacions per als particulars afectats per l’apagada del març. Un tràmit que es podrà fer per telèfon (900 847 384) a partir de demà. La companyia indemnitzarà els clients amb entre 60 i 80 euros per dia sense llum, excloent-ne les primeres 24 hores. De manera que els abonats que van estar més temps sense subministrament (uns 10 dies) cobraran uns 750 euros, segons un portaveu de la companyia, que no es considera jurídicament responsable de l’avaria.

L’anunci de compensacions no va satisfer la Federació d’Hostaleria de Girona, que, en un duríssim comunicat, va denunciar que Endesa «se’n riu» del sector turístic, i va censurar la seva «desídia i la seva incapacitat» per resoldre el deteriorament de les línies.