TRÀNSIT
El túnel de Viella provarà un control de velocitat per trams
El sistema mesurarà a quants quilòmetres per hora de mitjana circulen els vehicles
El túnel de Viella (Vall d’Aran), ubicat a la carretera N-230, servirà com a banc de proves per introduir a Catalunya un innovador sistema de control de velocitat, que funciona des de ja fa una dècada al Regne Unit i que consisteix a calcular la velocitat mitjana a què circula un vehicle entre dos dispositius electrònics, separats per entre tres i cinc quilòmetres de distància. Si l’experiència de Viella ofereix un balanç positiu, aquest sistema també s’implantarà al túnel del Bruc –a l’autovia A-2, a l’Anoia– i al del Cadí –a la C-16, a la Cerdanya–, van informar ahir fonts del Servei Català del Trànsit.
Els esquiadors que viatgin a finals d’aquest any fins a Vaquèira-Beret seran, amb tota probabilitat, els primers que se sotmetran al nou dispositiu. El mecanisme funcionarà de manera que els vehicles que accedeixin al túnel de Viella seran captats per càmeres i per sensors d’infrarojos –ubicats a dalt, sobre cada carril– que registraran simultàniament la matrícula i l’hora exacta en què es produeixi l’entrada.
«Al final del tram controlat, hi haurà un altre dispositiu que captarà una altra vegada el número de matrícula i l’hora de sortida i compararà aquestes dades, informàticament, amb les obtingudes a l’entrada», explica una portaveu de Trànsit. Si la velocitat mitjana supera el límit autoritzat a l’interior del túnel, les dades del vehicle infractor seran enviades automàticament a un centre de control.
SANCIONS / «De moment, es desconeix quan es començaran a aplicar les sancions», indiquen les mateixes fonts. A la Gran Bretanya, cada dia són interceptats uns 400 infractors mitjançant aquest sistema.
Un dels motius pels quals la Generalitat ha escollit el túnel de Viella per provar el mecanisme és el reduït flux de vehicles que suporta aquest tram –a excepció dels caps de setmana d’hivern–. A més, el corredor de la N-230, obert al trànsit el mes de novembre del 2007, encara no disposa de cap sistema de control de velocitat interior.
Notícies relacionadesTambé la Direcció General de Trànsit (DGT) provarà el mecanisme en un túnel de Madrid, en aquest cas bastant més concorregut, ja que es troba a l’AP-6, sota la serra de Guadarrama, i és utilitzat per milers de persones perquè uneix la capital amb el nord-oest d’Espanya. A la tardor començarà la instal·lació del radar, que el més probable és que no comenci a sancionar fins a l’entrada en vigor de la nova llei de seguretat viària que li donarà cobertura, cap a la primavera del 2010.
CONTROLS / La DGT va iniciar ahir una campanya de conscienciació de respecte als límits. Fins al 23 d’agost es duplicaran els controls a les carreteres espanyoles, amb l’objectiu de vigilar 1,5 milions de vehicles. Trànsit recorda que l’excés de velocitat continua sent una de les principals causes dels accidents mortals. L’any passat van morir 576 persones per aquest motiu.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- 14. Fernández Borbalán i un CEO corporatiu lideraran el nou CTA remodelat al gust del Reial Madrid i els clubs
- Sèries 'Desaparegut', el fenomen que ha arribat al número 1 de Netflix: "Mai m’hauria imaginat que l’èuscar m’obriria camí com a actor"
- La UE debatrà de nou l’oficialitat del català el 18 de juliol
- Joan Carles I es reivindica amb unes memòries després de cinc anys d’‘autoexili’
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Els convocants afirmen que tres de cada quatre jutges i fiscals secunden l’aturada