INFRAESTRUCTURES

La Vall d'Aran obre el nou túnel de Viella amb un acte en família

Un subdirector general de Foment, la màxima autoritat en la inauguració

El primer vehicle, un Mini Cooper, va estrenar la galeria a les 16.26 hores

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / VIELLA

Entre amics. L'entrada en servei del nou túnel de Viella --o obertura tècnica, com van insistir a assenyalar els enginyers que van assistir a l'acte-- va ser ahir una trobada pràcticament en família, sense grans fastos i amb molta improvisació. No hi va haver ni discursos ni talls de cinta. Solament una ordre a través d'un walkie-talkie, emesa des del centre de control situat a peu de la carretera N-230, perquè els vehicles deixessin de circular pel vell corredor i comencessin a fer-ho per la nova infraestructura. L'encarregat de donar la instrucció va ser l'actual subdirector general de Conservació i Explotació de Carreteres del Ministeri de Foment, Vicenç Vilanova, que va ser redactor del projecte i director de l'obra en els seus primers temps.

Eren les 16.20 hores quan Vilanova, que també va ser cap de la demarcació de Carreteres de l'Estat a Lleida, va pronunciar una breu frase: "Pots obrir quan vulguis". Tres operaris van senyalitzar el nou accés amb una fila de cons. Sis minuts després, un Mini Cooper verd entrava per la boca nord del nou corredor al capdavant d'una caravana de vuit vehicles, guiada per dos motoristes del cos de Mossos d'Esquadra. L'estrena es va haver d'endarrerir aquests minuts perquè es va haver d'esperar fins que una ambulància que feia un servei d'emergència sortís del vell túnel. Diversos veïns van aprofitar per immortalitzar el moment amb les seves càmeres de fotos.

A la sala de control, una trentena d'enginyers i representants territorials de Foment, acompanyats pel Síndic d'Aran, el socialista Francesc Boya; l'alcalde de Viella, Josep Calbetó (PP), i el delegat de la Generalitat al Pirineu, Víctor Orrit (PSC), van aplaudir. "És un dia històric per a la vall", va reiterar un emocionat Boya. Convergència Democràtica Aranesa (CDA), el partit de l'antic Síndic, Carles Barrera, no va participar en l'acte en protesta per la forma com es va posar en marxa el túnel.

AUTOVIA A-14

Notícies relacionades

Ara la prioritat dels aranesos és que el Ministeri de Foment no deixi d'invertir a la N-230, una carretera que neix a Lleida i arriba fins a França. Els habitants de la comarca fa temps que estan preocupats per saber com se solucionarà el traçat d'aquesta via al seu pas pel seu territori, ja que és una zona eco- lògicament sensible. Entre altres propostes, s'ha plantejat la possibilitat de construir un altre gran túnel, d'uns sis quilòmetres, sota el bosc de Baricauba. Dilluns que ve està previst que visiti la vall el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, que tindrà l'oportunitat de conèixer la zona en persona.

L'altre tram de carretera, des de la boca sud del túnel de Viella fins a Lleida, se solucionarà amb la futura autovia A-14, entre la capital del Segrià i la localitat de Sopeira (Osca), i la construcció d'una via ràpida de tres carrils, des d'aquest enclavament fins al nou corredor. El president de la Diputació, Jaume Gilabert (ERC), va reclamar també ahir al ministeri que doni un impuls a l'obra, que encara es troba en fase de redacció de projectes.