LLENGUA
La RAE admet 'okupa' i els seus derivats en el diccionari
Les novetats apareixeran en breu a la web de la institució
A l'última edició del seu diccionari, apareguda a finals del 2001, la Real Academia Española (RAE) va afegir més d'11.000 noves paraules, entre elles talibán, gay, zapeo, fuet i litrona. "Aquesta és una obra que mai s'acaba", va advertir llavors Fernando Lázaro Carreter, director entre el 1991 i el 1998 d'aquesta institució que limpia, fija y da esplendor a l'idioma. I tenia raó.
Segons va informar ahir la Fundació de l'Espanyol Urgent (Fundéu) a la seva web (www.fundeu.es), la nova edició del Diccionario de la Lengua Española (DRAE) inclourà, entre altres novetats, les veus okupa, okupar i okupación, escrites amb k. D'aquesta manera, okupa --que des de fa un parell d'anys ja accepta el Llibre d'estil d'EL PERIÓDICO-- serà la "persona que s'instal.la en una vivenda deshabitada sense consentiment del propietari", i okupar, "prendre com a propi, i sense consentiment del propietari legal, una vivenda o un local desocupats".
ÚS A ESPANYA
Aquestes paraules apareixeran al DRAE precedides per la marca España, per informar que es tracta d'un ús propi de l'espanyol que es fa servir al nostre país. A Hispanoamèrica se seguiran escrivint amb cometes o en cursiva per destacar precisament que no es tracta de veus d'ús comú.
L'edició número 23 del DRAE es publicarà aproximadament el 2010, però els usuaris no caldrà que s'esperin a l'aparició de l'obra en format llibre, ja que els nous termes formaran part en breu del diccionari que l'Acadèmia té a la seva web, i que en realitat és un avanç de la nova obra. Allà s'hi poden consultar altres paraules i expressions a les quals s'ha donat el vistiplau en els últims anys, com internet i vender la moto.
Cada nova paraula o nova accepció és estudiada minuciosament pels acadèmics, que comproven si tenen una base ferma, és a dir, un ús estès tant temporalment com geogràficament. Potser per això la institució que presideix Víctor García de la Concha encara no ha acceptat botellón com a consum massiu d'alcohol al carrer.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
