La més vista a la plataforma

‘Intimidad’: ¿per què la sèrie de Netflix està tenint tant d’èxit? | Claus

La ficció espanyola, que es va avançar a l’escàndol de Santi Millán, ha revifat el debat sobre la filtració de vídeos sexuals

‘Intimidad’: ¿per què la sèrie de Netflix està tenint tant d’èxit? | Claus

NETFLIX / DAVIZ HERRANZ

5
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

De tant en tant hi ha sèries o programes de televisió que generen un gran debat social i conviden a la reflexió sobre temes del nostre dia a dia. Va passar, per exemple, fa un any amb l’exitosa docusèrie sobre Rocío Carrasco que va emetre Telecinco, que va ajudar a incorporar al nostre vocabulari expressions com violència vicària i fer llum de gas a algú, i ara està tornant a passar amb ‘Intimidad’, la nova sèrie espanyola de Netflix, que planteja les conseqüències de la filtració de vídeos sexuals a les xarxes sense el consentiment dels protagonistes.

La ficció, que es va estrenar el 10 de juny, ha escalat aquest dimarts fins al número 1 del més vist a Netflix a Espanya, prenent-li el lloc a la totpoderosa quarta temporada de ‘Stranger things’. En l’àmbit mundial, s’ha situat com la quarta sèrie més reproduïda a la plataforma en llengua no anglesa, amb 15.900.0000 hores vistes, i també és al top 10 de l’Argentina, Mèxic, l’Uruguai, Veneçuela, Portugal, Sèrbia i Kenya.

Però ja fa uns dies que la producció creada per Laura Sarmiento (‘Matadero’, ‘La zona’) i Verónica Fernández (‘Hache’, ‘Caronte’) està sent ‘trending topic’ a les xarxes socials, coincidint amb l’escàndol de Santi Millán, un cas molt similar al que explica la sèrie protagonitzada per Itziar Ituño, Verónica Echegui i Patricia López Arnaiz.

Perquè ‘Intimidad’ planteja un interessant debat sobre la línia prima que separa la vida pública de la privada, una cosa que s’ha posat de rabiosa actualitat arran de la filtració del vídeo sexual del presentador de ‘Got talent’. La sèrie s’endinsa en la por, la culpa i la vergonya que comporta a les víctimes (en el cas de la ficció, dones) i ens porta a reflexionar sobre la complicitat que exerceixen tots els que, fins i tot no havent estat al darrere de la publicació de les imatges, han ajudat a difondre-les.

El punt de partida és la viralització dels vídeos sexuals de dues dones. Una és una política amb un futur prometedor a l’Ajuntament de Bilbao (Ituño) i l’altra, una anònima treballadora d’una fàbrica basca (Echegui) que, després de l’escàndol, no pot suportar la pressió i s’acaba ofegant a la platja.

L’empenta del cas Santi Millán

La idea de les creadores era abordar una «història sobre dones que s’enfrontaven juntes a certes dificultats malgrat les seves diferències» a través d’un tema «que té molt que veure amb l’aquí i l’ara», com destaca Sarmiento. «Sempre hi ha hagut xafarderies, escàndols, però la possibilitat de viralització i fer mal és ara molt més gran. Abans un rumor tenia la seva acció limitada en el temps i l’espai, però ara és una cosa brutal, i em semblava pertinent parlar-ne», remarca la guionista.

El que no es podien imaginar era que l’actualitat les acabés posant en el punt de mira, arran del cas de Santi Millán. «Per desgràcia, és una trista coincidència, però és que és un tema que és present», recalca Sarmiento. ¿Però aquest escàndol ha impulsat a multiplicar l’embranzida de la sèrie? «Jo vull pensar que no hi ha una influència tan radical», insisteix la creadora. «Si veure-la arran de la notícia serveix perquè pensem sobre això en lloc d’alimentar més el morbo, doncs potser és una conseqüència positiva, no tant pel nombre de visualitzacions, sinó per la reflexió a què pots arribar», afegeix Sarmiento pel que fa a un tema com el de la violació de la intimitat, sobre el qual la ciutadania encara té moltes llacunes.

¿És un delicte? ¿Quines penes comporta? ¿Com ens convertim en còmplices? «L’important no és assenyalar el tio que ha començat això, sinó que els altres ens mirem i vegem com hi participem, com generem aquesta violència des dels nostres petits judicis, perquè es poden canviar molt les coses si no cliques quan t’arriba el vídeo», assenyala una de les actrius de la sèrie, Patricia López Arnaiz.

Segons una altra de les intèrprets, Ana Wagener, la violació de la intimitat «és un tema que s’ha tractat poc sent el focus central d’una sèrie, malgrat que és una cosa amb què vivim diàriament i que causa molts perjudicis a molta gent». Perquè, com bé assenyala, hi ha casos que surten a la llum, «els més mediàtics», però altres que mai seran confessats «per la vergonya, la por i la culpabilitat» de les víctimes.

Olvido Hormigos i la treballadora d’Iveco

Tot i que ‘Intimidad’ no es basa en un fet real concret, sí que té reminiscències d’històries que han ocupat les pàgines dels diaris els últims temps. La d’Ituño ens recorda a la d’Olvido Hormigos, regidora socialista de Los Yébenes, un poble de Toledo. La publicació sense el seu consentiment d’un vídeo sexual, el 2012, es va carregar la seva carrera política, tot i que li va obrir un camí en els platós televisius, sobretot de Telecinco. Va arribar a participar a ‘Gran Hermano VIP’, i va aprofitar l’empenta mediàtica per publicar una novel·la eròtica, ‘El abrazo infidel’, i ser portada d’‘Interviú’.

Notícies relacionades

La trama que protagonitza Echegui, per la seva banda, guarda moltes similituds amb la de la treballadora de la fàbrica de camions Iveco que es va suïcidar el 2019 a Madrid. La dona, de 32 anys i mare de dos fills petits, no va poder suportar la pressió quan es va viralitzar entre els seus companys de feina, a través d’un grup de WhatsApp, un vídeo sexual. Tot i que va denunciar els fets a la companyia, al cap de poc temps es va acabar penjant.

El cas es va tancar sense trobar un culpable, perquè Inspecció de Treball va determinar que a la víctima no la va afectar que els seus companys veiessin les imatges, i que només tenia por que ho sabés el seu marit. La creadora d’‘Intimidad’ reconeix que la història de l’empleada d’Iveco la van tenir molt en compte, perquè es va produir just quan acabaven de començar la sèrie i per la duresa del que va passar».