Anar al contingut

GUIA DE FILMS

Netflix redobla el seu assalt al cine: estrenarà 90 pel·lícules originals el 2019

La plataforma ha produït els nous films de Scorsese, Soderbergh, Michôd, Baumbach o Chandor, tots amb repartiments estel·lars

Coixet, els germans Pastor i Sánchez Arévalo, entre els directors espanyols que veurem en 'streaming'

Juan Manuel Freire

Netflix redobla el seu assalt al cine: estrenarà 90 pel·lícules originals el 2019

Netflix es posa les piles amb les pel·lis i de quina manera. En l’apartat de sèries, a la plataforma no li va costar fer-se amb el favor popular i crític: el seu primer any va oferir 'House of cards' i 'Orange is the new black', èxits respectats amb presència als Emmy gràcies a les seves temporades inaugurals. En el cine, el seu camí ha sigut més complicat, tot i que dos anys després d’iniciar la seva activitat com a productora cinematogràfica ja va poder vanagloriar-se de les quatre nominacions a l’Oscar de 'Mudbound'.

I el 2019, l’Oscar podria ser per a... NETFLIX La campanya pel reconeixement de 'Roma' (no només com a millor pel·lícula estrangera, sinó millor pel·lícula, a seques, i en tantes categories com sigui possible) està sent si més no exuberant, i inclourà una festa amb Angelina Jolie com a amfitriona. Tampoc seria estranya alguna nominació per a 'La balada de Buster Scruggs', la pel·lícula dels Coen més ben rebuda en força temps. Totes dues han tingut estrenes (limitades) en sala per poder optar a les nominacions.

Tot forma part del pla d’assalt a la indústria cinematogràfica de Scott Stuber, el seu cap de cine original des del 2017, antic vicepresident d’Universal ficat després a productor de pel·lícules com 'Ted' i 'Día de patriotas’. Stuber no només té bon tracte amb Mark Wahlberg, sinó amb mig Hollywood. Segons explicava recentment un informatiu perfil del 'New York Times', sol referir-se a Sandra Bullock com a "Sandy" i a Martin Scorsese com a "Marty".

La primera protagonitza i produeix 'A ciegas’, catapultada a base de 'mems’ i un repte desenraonat que s’ha fet viral més que de qualitats fílmiques. El segon ha aconseguit dur a terme un projecte llargament acariciat, 'The irishman', gràcies a Stuber i el seu equip, després que Paramount es fes enrere pels elevats costos del projecte.

'The irishman' serà, segurament, la pel·lícula ariet de Netflix en la seva conquesta de Hollywood durant el 2019. Però algunes altres podrien ser la sorpresa i convertir-se en predilectes de, bàsicament, tot el món. La divisió capitanejada per Stuber planeja oferir aquest any fins a 55 pel·lícules originals; si sumem els títols d’animació i documental, ens surten 90 propostes.

Tant els estudis tradicionals com les cadenes de multisales pressenten sisme: ¿i si la gent deixa de passar per taquilla? "Bé, la gent ara només va al cine a veure 'blockbusters'", respondran alguns. Netflix també tindrà d’això: per exemple, '6 underground’, caríssim ‘thriller’ dirigit per Michael Bay i protagonitzat per Ryan Reynolds. També promet acció a doll 'Polar' (25 de gener), adaptació del còmic de Víctor Santos sobre un assassí internacional a qui donarà vida en pantalla Mads Mikkelsen. 

Una imatge de 'Polar'

La taquilla global del 2018 (la millor de la història) explica una història diferent, segons la qual veure cine només fa venir ganes de continuar veient cine, sigui on sigui. ¿I si Netflix, una cosa tan assequible, tan addictiva, tan tecnològica i atractiva d’utilitzar, està generant afició per aquest art entre les joves generacions? A Espanya, el 'box office' va descendir un 2% el 2018, però als EUA va pujar un 7%. La sala fosca no sembla perduda.

A continuació, un petit repàs a (algunes de) les pel·lícules amb què Netflix voldrà robar globus oculars als cines de sempre el 2019. Si tenen dates d’estrena, s’indica adequadament.

Amb Scorsese no es regateja

Paramount sembla necessitar un canvi de rumb. No només va passar d’estrenar 'Aniquilación' fora d’Amèrica del Nord i la Xina, sinó que va passar de proveir Scorsese dels mitjans necessaris per rodar 'The irishman'; inacció que va aprofitar Netflix per marcar-se un nou gol. Amb Scorsese no es regateja, amics. Menys quan ha volgut ajuntar Robert De Niro, Al Pacino i Joe Pesci per explicar una altra Gran Èpica amb rerefons mafiós.

En el seu primer llarg amb Marty des de 'Casino', De Niro és Frank 'The irishman' Sheeran, sicari de la família Bufalino que va jurar al seu llit de mort haver participat en l’assassinat del sindicalista Jimmy Hoffa. Veurem De Niro amb els seus anys i, bé, també amb trenta menys, rejovenit per a 'flashbacks’. A veure.

Altres pel·lícules amb firma

Steven Soderbergh (¿retirada?, ¿quina retirada?) dirigeix no una, sinó dues pel·lícules de Netflix per al 2019: el drama de bàsquet 'High flying bird' (8 de gener), amb guió de Tarell Alvin McCraney (oscaritzat per 'Moonlight'), i 'The laundromat', intriga periodística sobre els Papers de Panamà amb, agafin-se fort, Meryl StreepGary Oldman i Antonio Banderas.

Per la seva part, l’australià David Michôd ('Animal kingdom') reunirà dos trencacors de prestigi com Robert Pattinson i Timothée Chalamet a 'The king' (21 de juny), un acostament irreverent a la història d’Enric V d’Anglaterra. I el director de culte Noah Baumbach, que ja va estrenar a la plataforma 'The meyerowitz stories (new and selected)', tornarà a l'arena per explicar-nos el divorci d’una jove parella, Scarlett Johansson i Adam Driver, ni més ni menys. No, aquesta previsible meravella no té encara títol ni data d’estrena.

Una antiga companya de Driver a la sèrie 'Girls', Alison Williams, protagonitza 'The perfection', de Richard Shepard, segons els qui la van veure al Fantastic Fest un dels probables èxits sorpresa (tot i que a Netflix no se sàpiga bé què és èxit) del nou curs. Aquest 'thriller' sobre dos prodigis del violoncel i una obsessió sinistra assoleix, es diu, el sublim deliri del millor De Palma. Deliri pot esperar-se també de 'The dirt' (22 de març), adaptació de 'Los trapos sucios’’, l’autobiografia de Mötley Crüe, amb el raper Machine Gun Kelly com a Tommy Lee.

‘Star power’

Se suposa que, ara com ara, la franquícia és l’estrella, però en molts mercats (com el nostre) un actor popular encara pot obrar miracles. Netflix gairebé començarà aquest any amb la nova pel·lícula protagonitzada per Jake Gyllenhaal, 'Velvet buzzsaw' (1 de febrer), de Dan Gilroy, un ‘thriller’ terrorífic entorn de l’escena artística de Los Angeles.

Unes setmanes després, al festival de testosterona 'Triple frontera' (15 de març), de J. C. Chandor, veurem Ben AffleckCharlie HunnamOscar IsaacPedro Pascal Garrett Hedlund com a amics exmilitars que s’infiltren en la fortalesa d’un senyor de les drogues per robar-li 75 milions de dòlars. Aquell mateix mes arribarà 'Emboscada final’ (29 de març), amb Woody Harrelson i Kevin Costner com els dos antics Texas Rangers que van sortir del retir per perseguir Bonnie i Clyde. Un mite de la crònica negra nord-americana des d’una altra mirada.

Un fotograma d’'Emboscada final’

Ben Affleck acompanyarà, a més, Anne Hathaway a 'The last thing he wanted', adaptació de la novel·la de Joan Didion de 1996 per la directora de 'Mudbound', Dee Rees. La trama gira entorn d’una periodista que hereta la feina del seu pare, que no és qualsevol feina: tràfic d’armes amb destinació a grups guerrillers de Centreamèrica.

I si ets incondicional (molt incondicional) d’Adam Sandler, estàs de sort. Tornarà amb 'Murder mystery', comèdia d’acció que el reuneix amb Jennifer Aniston vuit anys després de 'Sígueme el rollo'. Aniston repetirà amb la comèdia política 'First ladies', en la qual fa de primera presidenta dels Estats Units.

El producte nacional

Netflix tampoc menysprea l’'star-system’ local. Aquest any es podrà veure a la plataforma, per exemple, 'Hogar', un ‘thriller’ dels germans Pastor amb Mario Casas i Javier Gutiérrez com a duo central. Macarena GarcíaBelén CostaAmaia Salamanca i Blanca Suárez seran germans amb comptes pendents a 'A pesar de todo’, primera pel·lícula de l’exitosa productora televisiva Bambú. I la parella més plorada d’'Élite', la formada per Jaime Lorente i María Pedraza, es reuniran en l’adaptació de l’obra teatral '¿A quién te llevarías una isla desierta?'.

Més producte nacional (no tan brut): 'Elisa y Marcela', el drama d’Isabel Coixet  sobre el primer matrimoni de lesbianes a Espanya, celebrat el 1909, o 'Diecisiete’ en la qual Daniel Sánchez Arévalo explica la curativa amistat entre un adolescent i un gos anomenat Oveja.