CONSCIENCIAR LA POBLACIÓ

Santa Coloma de Gramenet actua contra l'incivisme als carrers de la ciutat

L'Ajuntament presenta la campanya 'Tu poses la màgia' per promoure la corresponsabilitat en matèria de neteja de la via pública, el reciclatge de residus i el control de sorolls

50626217 722095398162790 3393652242677497856 n

50626217 722095398162790 3393652242677497856 n

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’incivisme és un dels aspectes que més preocupen els ciutadans de Santa Coloma de Gramenet. Així ho testifiquen les dades obtingudes en les enquestes del Pla d’Acció Municipal (PAM), on “la millora de la neteja a la ciutat” i “promoure la corresponsabilitat i la convivència” són objectius valorats com a molt importants per als colomencs. No obstant, segons fonts municipals, “encara hi ha un sector minoritari de la ciutadania que necessita una nova empenta per implicar-se en la cura de l’espai públic”. 

Per aquesta raó, aquest dimarts, a la plaça de la Sagrada Família del barri de Singuerlín, l’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, acompanyada per la tinenta d’alcaldessa i regidora de Via pública, Ana Belén Moreno, ha presentat la nova campanya de civisme 'Tu poses la màgia', que apel·la directament a la corresponsabilitat i la complicitat de la ciutadania a fi de disfrutar d’una població neta i agradable. "En una ciutat densament poblada com la nostra, on hi ha un ús intensiu de l’espai públic, el civisme és un motor fonamental de la bona convivència", ha destacat l’alcaldessa, que ha afegit: "Mantenir Santa Coloma neta ens costa molts diners, gairebé 12 milions d’euros a l’any, que paguem entre tots els veïns i veïnes. Però amb això no és suficient, és imprescindible la implicació de la ciutadania de forma activa".

Excrements de gossos i residus

La campanya té per objectiu combatre sobretot sis actituds incíviques, tot i que fa especial incidència en dues: els excrements i miccions de gossos, ja que aquesta és la queixa més repetida per la ciutadania, i la reducció i el reciclatge dels residus que es generen, perquè Santa Coloma continua sent dels últims municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) respecte a l’índex de reciclatge de residus (durant el 2018 només s’ha reciclat el 20,5% del total dels residus recollits), tot i que aquesta és la ciutat de l’AMB que menys residus genera.

La campanya també vol conscienciar sobre la importància de no abandonar mobles o trastos vells a la via pública, així com combatre el vandalisme contra el mobiliari urbà i les pintades, la brutícia als espais públics i els sorolls.

L’alcaldessa ha remarcat també que es continuaran aplicant sancions a les actituds incíviques que es detectin, però va destacar que les sancions han de ser l’últim recurs i que aquesta campanya vol incidir a aconseguir la complicitat de tothom perquè no siguin necessàries les multes.

Màgia contra la brutícia

Com diu la dita popular: “No és més net qui més neteja, sinó qui menys embruta”. La nova campanya parteix d’aquesta base, i sota el lema 'Tu poses la màgia', fa una crida a la ciutadania per fer “pop” o fer desaparèixer tot el que no els agrada: papereres o cadires trencades, pintades, excrements i pipís de gossos, brutícia o mobles abandonats enmig de la vorera. 

Camió escombra amb la imatge de la campanya / AJUNTAMENT DE SANTA COLOMA 

La campanya arrenca avui i finalitzarà a mitjans d’abril, és de colors cridaners i constarà de diferents materials gràfics per captar l’atenció del veïnat, com un díptic, que es distribuirà per les bústies de tota Santa Coloma, i cartells que ja es poden veure als carrers, als autobusos, als vehicles municipals de neteja i als contenidors de recollida selectiva.

Campanya educativa

També es durà a terme una campanya educativa al carrer. Durant dues setmanes hi haurà monitors ambientals que s’aniran movent pels diferents barris de la ciutat, acompanyats de dos inflables gegants en forma d’excrement, per cridar l’atenció i posar de manifest com de grans són les petites distraccions que embruten la ciutat. Es tracta d’una campanya molt visual, que busca també captar l’atenció dels més petits, que sovint són els que interpel·len els pares i mares i es converteixen en impulsors del civisme.

Els educadors ambientals repartiran regals educatius entre el veïnat amb gossos: 5.000 ossos que contenen bosses per recollir excrements, 5.000 bidons per portar aigua amb unes gotes de lleixiu i netejar el pipí dels gossos, i 5.000 mocadors canins, que permetran identificar les mascotes de Santa Coloma que s’adhereixin a la campanya. 

Aquesta nova campanya de civisme que posa en marxa l’Ajuntament de Santa Coloma es finança amb la part de l’1% del pressupost anual que l’Ajuntament inverteix en la neteja de la ciutat, feina que fan les empreses CESPA, CLD i Fundació Talleres, i que per contracte es destinarà a campanyes de sensibilització.

Més de 12 milions en neteja

Notícies relacionades

L’Ajuntament incrementa any rere any les partides vinculades a la neteja. Només l’any passat va invertir gairebé 12 milions d’euros, i per al 2019 està prevista una inversió de 12.864.054 €. A més, periòdicament es duen a terme campanyes de sensibilització i informatives sobre la importància del compliment de les ordenances per mantenir la ciutat neta, i sobre la important despesa que representa per al pressupost municipal.

Més notícies de Santa Coloma

Temes:

Incivisme