Diada del llibre i la rosa

El 23 d’abril, Sant Jordi, serà festiu només en aquests llocs: què passa a Catalunya?

A 12 províncies espanyoles és un dia no laborable, igual que en una trentena de localitats catalanes

El 23 d’abril, Sant Jordi, serà festiu només en aquests llocs: què passa a Catalunya?

Enric Fontcuberta / EFE

2
Es llegeix en minuts
Clara Dalmau Merencio

La Setmana Santa ha acabat i, amb ella, també les vacances. Des del 7 d’abril, la tornada a la rutina ja és oficial i no sembla donar treva fins a l’1 de maig, Dia del Treballador.

Tanmateix, algunes províncies espanyoles sí que podran gaudir d’un petit descans el pròxim 23 d’abril.

El Sant Jordi, patró de Catalunya i d’Aragó, és una tradició arrelada a la cultura catalana. Els elements centrals que envolten aquest dia són el llibre i la rosa, i Barcelona sol ser l’epicentre d’aquesta celebració.

Tanmateix, la capital catalana no gaudirà d’un dia sense feina, ja que Sant Jordi no és festiu en aquesta comunitat autònoma.

Dia d’Aragó

Però Sant Jordi, o San Jorge a la resta d’Espanya, sí que donarà un descans a Aragó com a festa a tota la comunitat autònoma, com indica el calendari laboral oficial publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

El dia festiu arriba a les seves tres províncies: Saragossa, Osca i Terol. El Govern aragonès estableix aquesta data com a no laborable amb motiu de la celebració del Dia d’Aragó, vinculat a la festivitat de Sant Jordi.

Memòria de la batalla de Villalar

També és festiu a Castella i Lleó: Àvila, Burgos, León, Palència, Salamanca, Segovia, Sòria, Valladolid i Zamora són nou províncies que també gaudeixen d’un dia lliure.

Tanmateix, no és per Sant Jordi (o San Jorge): la Junta de la comunitat fixa el 23 d’abril com el Dia de la Comunitat (o Dia dels Comuneros), un dia que commemora la històrica batalla de Villalar. En aquest dia, les tropes de Carles I van derrotar els comuneros, artesans, burgesos i baixa noblesa revoltats que es van alçar en armes contra el rei per defensar les llibertats castellanes.

Pont de quatre dies

En ambdues comunitats, com que el 23 d’abril cau en dijous, els governs autonòmics han fixat el divendres 24 com a no lectiu, cosa que genera un pont no lectiu de quatre dies.

Notícies relacionades

D’aquesta manera, són 12 les províncies en total que tindran el 23 d’abril com a dia festiu. A més d’aquestes dues comunitats, hi ha algunes localitats d’altres regions d’Espanya que també trien aquest dia com una de les seves dues festes locals.

Festiu local a 26 localitats de Catalunya

Tot i no ser festiu autonòmic a Catalunya, 26 localitats d’aquesta comunitat han triat el dia de Sant Jordi com a festa local. Segons la llista oficial del Departament de Treball de la Generalitat, són les següents:

  • Aldover (Baix Ebre, Tarragona).

  • Alta-riba (Segarra, Lleida).

  • Barberà de la Conca (Conca de Barberà, Tarragona).

  • Bellcaire d'Empordà (Baix Empordà, Girona).

  • Blancafort (Conca de Barberà, Tarragona).

  • Camarasa (Noguera, Lleida).

  • Castellar de n'Hug (Berguedà, Barcelona).

  • Cercs (Berguedà, Barcelona).

  • El Soleràs (Garrigues, Lleida).

  • Els Omells de na Gaia (Urgell, Lleida).

  • Gisclareny (Berguedà, Barcelona).

  • Ivorra (Segarra, Lleida).

  • La Baronia de Sant Oïsme (Noguera, Lleida).

  • La Bisbal del Penedès (Baix Penedès, Tarragona).

  • Les Avellanes (Noguera, Lleida).

  • Llobera (Solsonès, Lleida).

  • Montgat (Maresme, Barcelona).

  • Navès (Solsonès, Lleida).

  • Puigverd de Lleida (Segrià, Lleida).

  • Sales de Llierca (Garrotxa, Girona).

  • Sant Iscle de Vallalta (Maresme, Barcelona).

  • Sant Jordi Desvalls (Gironès, Girona).

  • Sant Julià del Llor i Bonmatí (Selva, Girona).

  • Sant Pere Sallavinera (Anoia, Barcelona).

  • Serra de Daró (Baix Empordà, Girona).

  • Tarroja de Segarra (Segarra, Lleida).

Fonts