Passat tèxtil
El Museu de Sant Boi fa una crida per recuperar la memòria històrica del seu passat tèxtil
Les fotografies, els objectes i les experiències vitals relacionades amb la fàbrica tèxtil Can Dubler que es recullin formaran part d’una futura exposició retrospectiva
La fàbrica tèxtil Manufacturas Españolas Dubler va ser un gran motor de la vida econòmica i social de Sant Boi (Baix Llobregat) durant més de 50 anys. El Museu de Sant Boi ha fet una crida a la ciutadania per recollir testimonis i materials que permetin recuperar la memòria històrica d’aquesta indústria emblemàtica, que estava situada al costat del barri de Casablanca. Tot això quedarà recollit a la futura exposició Can Dubler: memòries de seda i texton.
Les persones que van treballar en aquesta fàbrica ja desapareguda o que tinguin algun tipus de relació poden contactar amb el Museu de Sant Boi per donar a conèixer les seves vivències o facilitar materials d’interès històric per a la futura exposició.
Història de Can Dubler
Can DublerEl 1917, l’industrial suís Cèsar Dubler Humbel es va fixar en uns terrenys agrícoles situats en el km 9 de la carretera de Santa Creu de Calafell, al costat sud del terme municipal de Sant Boi, per instal·lar la seva indústria tèxtil. El complex industrial va iniciar l’activitat dos anys després, amb seccions dedicades a les teles engomades, els tints, els torçals de seda i el raió.
L’empresa (popularment coneguda com Can Dubler o Les Sedes) va acollir, al llarg de la seva història, unes 5.500 persones, majoritàriament dones de Sant Boi, tot i que també hi van treballar persones de Gavà i d’altres localitats pròximes.
Una investigació del Museu de Sant Boi ha permès recuperar i digitalitzar fitxes de personal, guardar calaixos dels treballadors i les treballadores, restaurar el rellotge de marcació i recollir elements del laboratori.
Tot i que l’empresa es va dedicar fonamentalment al sector tèxtil, durant el temps de la Guerra Civil també va fabricar «Textones», un producte alimentari similar als cubs de sopa deshidratada que trobem actualment al mercat. Dubler va fer fallida el 1972, tot i que durant uns anys va treballar amb la nova marca Cooperativa Textil Santboiana.
El barri de Casablanca
Notícies relacionadesLa fàbrica Dubler té una estreta vinculació amb els orígens del barri de Sant Boi de Casablanca. La zona va centrar aviat la mirada de propietaris de terres que van promoure estendre el nucli urbà de Sant Boi cap al límit amb Viladecans. El 1924, Pascual Montserrat va demanar permís per urbanitzar una finca a la zona del Fonollar. Tot i que la urbanització projectada no es va acabar, la primera casa construïda es va dir «Casa Blanca». Aquest fet va donar nom al barri.
Més notícies deSant Boi a l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Modalitat esportiva ‘Boom’ dels locals de ‘barre’ a BCN
- Quant cobra un autònom de baixa? Aquestes són les xifres del 2025
- Salut El cardiòleg Aurelio Rojas aclareix si és millor menjar abans o després d’entrenar
- Agressió sexual Una dona denuncia que l’home que li llogava una habitació a Manresa la violava
- Intel·ligència artificial Una recerca d'UManresa sobre ètica demostra que la intel·ligència artificial cau en les mateixes contradiccions que les persones
- Educació a Catalunya Els rostres de l’abandonament escolar: «Acabes renunciant per no endeutar els teus pares o per no saber on acudir»
