avenços contra la pandèmia

Identificades cèl·lules nasals com a inici de la infecció del coronavirus

L'estudi l'han desenvolupat científics dels Estats Units que consideren que la infecció entraria fàcilment a través de les fosses nasals

segea53211379 graf4837  aranda de duero  burgos   23 04 2020   vista de un200423184438

segea53211379 graf4837 aranda de duero burgos 23 04 2020 vista de un200423184438 / Paco Santamaria

Investigadors del Wellcome Trust Sanger Institute (Estats Units) han identificat dos tipus específics de cèl·lules al nas com a punts d’infecció inicial probable per al Covid-19. En el seu treball, publicat a la revista ‘Nature Medicine’, han descobert que les cèl·lules caliciformes i cilíndriques del nas tenen alts nivells de les proteïnes d’entrada que el virus utilitza per entrar a les cèl·lules.

Aquesta investigació mostra a més que les cèl·lules de l’ull i altres òrgans també contenen les proteïnes d’entrada viral. L’estudi també prediu com es regula una proteïna d’entrada clau amb altres gens del sistema immunològic i revela objectius potencials per al desenvolupament de tractaments per reduir-ne la transmissió.

Gotetes respiratòries

Es creu que el virus es propaga a través de les gotetes respiratòries que es produeixen quan una persona infectada tus o esternuda, i sembla que es transmet fàcilment dins de les zones afectades. Si bé se sap que per infectar les cèl·lules utilitza un mecanisme similar al que va causar l’epidèmia de SARS del 2003, els tipus de cèl·lules exactes involucrades en el nas no havien sigut identificades anteriorment.

Per descobrir quines cèl·lules podrien estar implicades en la transmissió de Covid-19, els investigadors van analitzar múltiples conjunts de dades del consorci Human Cell Atlas de la seqüenciació de l’ARN d’una sola cèl·lula de més de 20 teixits diferents de persones no infectades. Incloïen cèl·lules de pulmó, cavitat nasal, ull, intestí, cor, ronyó i fetge. Els investigadors van buscar quines cèl·lules individuals expressaven les dues proteïnes d’entrada clau que utilitza el virus Covid-19 per infectar les nostres cèl·lules.

Moc contaminat

«Vam trobar que la proteïna receptora ACE2 i la proteasa TMPRSS2, que pot activar l’entrada del SARS-CoV-2, s’expressen en les cèl·lules de diferents òrgans, incloent-hi les cèl·lules del revestiment interior del nas. Després vam veure que les cèl·lules caliciformes productores de moc i les cèl·lules ciliades del nas tenien més alts els nivells d’aquestes dues proteïnes del virus que totes les cèl·lules de les vies respiratòries. Això fa que aquestes cèl·lules siguin la ruta d’infecció inicial més probable per al virus», detalla el líder del treball, Waradon Sungnak.