codi penal
Així està regulada l'eutanàsia a Espanya
No està autoritzada, però la llei reconeix el dret dels malalts a rebutjar l'atenció mèdica i expressar els seus desitjos en forma de testament en vida

zentauroepp11482292 television programa 30 minuts reportaje decidir la mort180508104853
El cas de Ángel Hernández i María José Carrasco –una malalta d’esclerosi múltiple en fase terminal morta després d’ingerir una substància letal subministrada pel primer, el seu marit– torna a posar el debat sobre l’eutanàsia sobre la taula.
La situació, semblant a la de José Luis Sampedro, es produeix en un moment en el qual feia mesos que la parella esperava que s’aprovés la llei d’eutanàsia, encallada al Congrés amb l’avançament electoral.
Delicte segons el Codi Penal
A Espanya l’eutanàsia no està autoritzada, però la llei reconeix el dret dels malalts a rebutjar l’atenció mèdica i expressar els seus desitjos en forma de testament en vida. De fet, tant l’eutanàsia com el suïcidi assistit es consideren un delicte, segons l’article 143.4 del Codi Penal.
El rang de penes va dels dos als deu anys de presó, tot i que es preveu una rebaixa si hi ha petició expressa de la víctima i aquesta patís una malaltia greu.
A falta de l’acord parlamentari per despenalitzar l’eutanàsia, el Codi Penal recull en el seu article 143 una sèrie de supòsits per castigar qui indueixi al suïcidi d’un altre o qui cooperi amb el mateix.
Així, el que indueixi al suïcidi serà castigat amb la pena de presó de quatre a vuit anys i el que cooperi amb actes necessaris per al suïcidi d’una persona podrà ser condemnat a entre dos i cinc anys. Si la cooperació arriba "fins al punt d’executar la mort", aquesta condemna serà de sis a deu anys de presó.
Però en l’apartat 4 d’aquest article s’estableix que en els casos de "petició expressa, seriosa i inequívoca" de la víctima, si aquesta tingués "una malaltia greu que conduiria necessàriament a la seva mort, o que produís greus patiments permanents i difícils de suportar", el càstig serà amb la pena inferior en un o dos graus a les assenyalades. Això implica, per exemple, que si es considera una persona responsable de cooperar amb actes necessaris en el suïcidi d’una persona (castigat amb entre dos i cinc anys) de presó, la pena inferior en un o dos graus aniria de sis mesos a dos anys de presó.
Si s’estableix que aquesta cooperació arriba fins al punt d’executar la mort, l’aplicació de la pena inferior en un o dos graus reduiria la condemna a una forquilla d’entre un any i tres mesos i cinc anys de presó.
Pugna política
Notícies relacionadesEl mes de març passat, el president del Govern i líder del PSOE, Pedro Sánchez, es va comprometre a impulsar en la pròxima legislatura una llei a favor de la mort digna si els socialistes assumeixen la tasca de govern després de les eleccions del 28-A.
En aquesta que està acabant, el PP i Ciutadans van utilitzar la seva majoria a la Mesa del Congrés per ampliar indefinidament el termini d’esmenes, tal com explica Patricia Martín.
- Després de sis mesos ingressat Toni Moog surt de rehabilitació: «És més difícil desenganxar-se del Diazepam que de la cocaïna»
- De la política, ¿se’n surt? (VIII) Xavier Domènech, exlíder dels Comuns: «M’han sondejat de diferents espais polítics, però no em plantejo tornar»
- Gairebé dos mesos desapareguda Indonèsia deté dos homes per la mort de Mati Muñoz
- Meteorologia El Meteocat emet un avís de situació meteorològica de perill per intensitat de pluges a Catalunya
- Les apps per fer amics triomfen a BCN
- Meteorologia Catalunya desactiva l’alerta per Inuncat: continuarà plovent però amb menys intensitat de l’esperat
- UN LEMA COM A AVÍS Flick marca la línia al Barça amb el seu missatge: «Els egos maten l’èxit»
- Segon procés judicial Saül Gordillo admet haver agredit sexualment una altra treballadora i accepta un any i mig de presó
- Consells pràctics El mètode més ràpid per a un vàter net i sense males olors
- Aquest és el dia de la setmana amb més robatoris en les llars catalanes