PROBLEMA DE SALUT PÚBLICA

Un 45% dels anuncis d'apostes s'emeten a la tele en horari infantil

La xifra ascendeix a un 85% a la ràdio i els metges demanen una "regulació urgent" com la del "tabac i alcohol"

Espanya és un dels països europeus amb més incidència de ludopatia infantil

zentauroepp46768115 el president del consell de l audiovisual de catalunya  cac 190130135835

zentauroepp46768115 el president del consell de l audiovisual de catalunya cac 190130135835 / Laura Figuls

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

Un 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emeten per televisió en horari protegit (la franja que va des de les 6 a les 22 hores), és a dir, en horari infantil, segons un informe del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC) presentat aquest dimecres. En el cas de la ràdio, aquest percentatge ascendeix al 84,5%. Les xifres proven que els menors d’edat tenen un "accés sense barreres" als jocs i apostes en línia, una cosa que pot tenir conseqüències en la salut pública.

El CAC ha analitzat 10 televisions (TV-3, 8tv, La 1, Telecinco, Cuatro, Antena 3, La Sexta, Esport-3, GOL i TDP) i cinc ràdios (Catalunya Ràdio, RAC-1, SER, COPE i Onda Cero). Com ha alertat Roger Loppacher, president del CAC, una part "molt important" (un 37%) dels jugadors patològics s’inicien enl’etapa adolescent. Són menors ludòpates. 

"Molts anuncis publicitaris utilitzen personatges famosos, com futbolistes o youtubers, que resulten atractius per als menors d’edat"

Roger Loppacher

Consell Audiovisual de Catalunya

"Moltes d’aquestes comunicacions comercials utilitzenpersonatges famosos, que resulten especialment atractius per als menors d’edat, com futbolistes o youtubers". Segons l’informe de l’entitat, el 40,2% dels anuncis inclouen missatges que insten a jugar de manera immediata, una pressió "susceptible" de tenir "impacte" sobretot en els menors d’edat". Els anuncis de jocs i apostes 'online' també tenen altres "ganxos", com bons per jugar gratuïtament. La mitjana d’edat dels jugadors patològics se situa en els 19 anys.

L’informe del CAC, recolzat pel Consell de Col·legi de Metges de Catalunya (CCMC), alerta que a Espanya fins a un 4,6% de la població adolescent té conductes de riscEspanya 4,6% en relació amb el joc i les apostes. Aquesta xifra oscil·la entre un 0,2% i un 5,6% a la Unió Europea (UE). "Reivindiquem una regulació estricta sobre això", ha dit Loppacher. La llei de regulació del joc (2011) li sembla "insuficient".

A la ràdio són freqüents les mencions publicitàries, verbalitzades pel mateix narrador de l’esdeveniment esportiu

El document fa especial èmfasi en el cas de la ràdio, on és freqüent la "menció publicitària", això és, el mateix narrador de l’esdeveniment esportiu verbalitza la publicitat de jocs i apostes en línia. La menció publicitària no està separada de la programació, com passa a la televisió, sinó que apareix integrat dins de la locució del periodista. "Aquesta pràctica dificulta la identificació de missatge com a publicitat. S’hi suma que la persona que narra l’esdeveniment esportiu té notorietat pública", recull l’informe. El mateix també denuncia que, en la retransmissió del partit de futbol Barcelona-Reial Madrid de LaLiga, un de cada tres anuncis (un 35,4%) és sobre apostes esportives. Tots són emesos en horari infantil.

Youtube, a més, hi ha els anomenats 'tipsters'. Són persones que es dediquen professionalment a aconsellar mètodes per guanyar en les apostes amb vídeos amb títols com 'El secret per triomfar en les apostes esportives’.

Un problema de salut pública

Tot això genera un problema de salut pública. La ludopatia és un tipusd’addicció,  tot i que no hi hagi fàrmacs pel mig. Jaume Padrós, president del Col·legi de Metges de Barcelona, ha alertat aquest dimecres que el joc i les apostes en línia són una de les activitats "més expansives" en aquest moment a tot Europa. "Espanya és a la franja de països amb més incidència". Segons Padrós, un dels jocs més problemàtics són les apostes esportives. El CCMC ha fet públic el seu document de posició sobre això, titulat 'El joc d’aposta en línia: impacte en la salut d’un fenomen emergent'.

"Els adolescents pensen que l’aposta esportiva és una activitat implícita a l’esport. Hem traspassat una línia vermella que pot condicionar el seu estil de vida"

Jaume Padrós

Col·legi de Metges de Barcelona

"Els estudis indiquen que els adolescents d’entre 14 i 17 pensen que l’aposta esportiva és una activitat implícita a l’esport. Creiem que s’ha creuat una línia vermella molt perillosa que pot condicionar el seu estil de vida. Són joves que estan exposats constantment a la publicitat i el màrqueting, associats al luxe i al glamur", ha assenyalat. En l’última dècada, la publicitat en alguns tipus de joc ha augmentat fins a un 160%.

Notícies relacionades

El metge ha demanat una "regulació urgent" en la publicitat del màrqueting i el joc, "similar a la de l’alcohol i el tabac". I, també, treballar la prevenció al món educatiu i del temps lliure per conscienciar els adolescents dels riscos a què s’exposen. "Aquest no és un problema només de psiquiatres infantils o pediatres, sinó de tota la comunitat mèdica", ha dit Padrós. 

La comunitat mèdica també crida a reforçar les restriccions del joc a menors, dissenyant fórmules de control d’accés tant als portals d’operadors de jocs en línia com a tots els locals de joc.