Anar al contingut

NOVES ADDICCIONS

Alerta per les apostes esportives 'online'

El joc a internet creix el 30% l'últim any especialment entre els joves

El Govern ultima un reial decret per frenar-ne l'expansió

Carmen Jané

Alerta per les apostes esportives 'online'

ALVARO MONGE

El Govern ultima un reial decret que pretén frenar l’expansió de les apostes esportives ‘online’, que s’ha revelat com una nova forma d’addicció sense substància, com internet, les compres compulsives o el mòbil i com a tal s’ha inclòs en el Pla d’Acció sobre Addiccions 2018-2020. Només en apostes esportives, els jugadors han augmentat el 2018 gairebé un 30% més respecte a l’any anterior i ja són més de 800.000 els que es connecten cada mes, segons xifres de l’estudi de l’últim trimestre d’aquest any de la Direcció General del Joc, del Ministeri d’Hisenda.  

Les apostes esportives, i entre aquestes les de futbol, són ja la primera activitat del joc online (72,3%), amb un volum d’operacions de més de 97 milions d’euros anuals (el 53% del negoci). El segueixen el casino, amb 60,85 milions (el 33,4%), i el pòquer, amb 19,81 milions (el 10,9%). I atrauen majoritàriament (83,3%) homes d’entre 26 i 35 anys que gasten una mitjana de 261 euros, amb un perfil social mig alt o baix.

Els menors, segons diversos estudis, han irromput amb força en aquest mercat, cosa que ha fet saltar totes les alarmes. “El 14% dels joves d’entre 16 i 17 anys aposta ‘online’, i un de cada tres apostadors menors té menys de 15 anys”, afirma Antonio Rial, professor de psicologia de la Universitat de Santiago de Compostel·la i autor de diversos estudis sobre el tema, alguns vinculats al Pla d’Acció sobre Addiccions (antic Pla Nacional contra les Drogues). “Són nois que es connecten a partir de mitjanit, des del mòbil i a qui els seus pares no els fixen límits”, insisteix. 

La publicitat, les recomanacions i les xarxes socials encoratgen el consum

Davant d’aquesta situació, el nou decret, instat per Podem, regularà la publicitat de joc ‘online’ de forma similar a la que es fa amb el tabac: allunyant-la de l’horari infantil, d’esdeveniments esportius i vetant anuncis amb famosos, a més d’exigir que s’identifiqui de forma efectiva els menors. El Consell de l’Audiovisual de Catalunya o la CNMC havien fet també recomanacions en aquest sentit.

Presencia en el futbol

El sector, que està regulat a Espanya i controlat “en temps real” pel Ministeri d’Hisenda, segons la patronal JDigital està, fa tres anys que és molt present en les competicions esportives i especialment en el futbol. Hi ha anuncis i patrocinis d’empreses d’apostes en programes esportius de ràdio, tanques dels estadis, televisions i webs. La Lliga de Futbol Professional i tots els clubs de la Primera Divisió Espanyola, excepte la Reial Societat, tenen un acord amb alguna empresa d’apostes esportives ‘online’, i la seva publicitat figura a la samarreta d’equips com el Girona.

També jugadors de primer nivell han deixat la seva imatge a algun dels 30 operadors d’apostes que tenen llicència a Espanya. I des de les webs de les empreses d’apostes es poden veure, fins i tot sense registrar-se, esports els drets dels quals no ha adquirit cap televisió espanyola, incloses la lliga italiana de futbol o l’NBA. Són el ganxo per captar l’internauta i aconseguir que aposti mentre veu el partitNomés entre gener i juny d’aquest any, segons dades de l’estudi de l’empresa d’apostes Codere i la Universitat Carles III el sector de les apostes esportives ‘online’ va moure més de 3.229 milions d’euros a Espanya.

Tot i que els menors tenen prohibit apostar ‘online’ i les cases d’apostes adverteixen que has de ser major de 18 anys i aconsellen verificar la identitat, els experts alerten de la facilitat per fer-ho. “Robar la targeta de crèdit als pares, tot i que seria el més fàcil, no sol ser l’habitual. Els menors solen utilitzar la targeta moneder SafePayCard o van a màquines d’apostes esportives als bars, en les quals no es comprova la identitat”, assenyala Rial.

Comprovar la identitat

Les empreses d’apostes accedeixen al registre de DNI del Ministeri de l’Interior per comprovar que el document no és d’un mort o de jugadors que tenen vetat l’accés als casinos, i afirmen que també revela si són menors, una cosa que alguns experts posen en dubte. 

“Les cases d’apostes utilitzen una estratègia de comunicació molt perversa que vincula les apostes a diversió i a viure. A més, a les webs hi ha un munt d’anuncis de microcrèdits ràpids, d’empreses que poden arribar a cobrar interessos de fins al 5.000% d’interès, o sigui que un préstec de 50 euros es converteix en 500 en tres mesos. Són directament publicitat enganyosa a què estan exposats els menors”, critica Rial.

Recomanats per tot arreu

La comunicació també s’orienta a un públic molt jove. Els e-Sports són el nou filó i Instagram, el nou aparador. A internet, la inversió publicitària del sector és gran: 157.512.788 milions, segons l’Anuari del Joc a Espanya 2018. El 52,4% són anuncis directes, un altre 34% són descomptes perquè els internautes els inverteixin a les plataformes (fins a 350 euros s’arriben a oferir gratis) i un altre 8,79% es destina a pagar els anomenats programes d’afiliats; és a dir, recomanacions amb enllaç en altres webs. Només un 3,8% de la publicitat són patrocinis.

El sector també persegueix millorar la seva imatge amb campanyes de joc responsable i recolzament a associacions d’exludòpates. Al Regne Unit acaben de pactar reduir la publicitat en esdeveniments esportius. I estan invertint en empreses de tecnologia com Playtech, que desenvolupa programes basats en intel·ligència artificial per detectar fraus i conductes de risc.