28 set 2020

Anar al contingut

ALIMENTACIÓ I HÀBITS SALUDABLES

Peix blau per al cor

Pels seus beneficis per a la salut, el peix blau és un dels aliments més aconsellats. La seva ingesta setmanal prevé problemes cardiovasculars.

CARMEN
HIERRO

L'estudi de poblacions com l'esquimal i la japonesa, explica la doctora Rosa Burgos, coordinadora de la unitat de suport nutricional de l'Hospital de Vall d'Hebron, a Barcelona, va demostrar que tenen, gràcies al gran consum de peix blau que fan, molts menys problemes cardiovasculars que altres grups poblacionals i presenten menys incidència de casos de càncer. Per aquesta raó, aquest aliment s'ha transformat en un dels més aconsellats pels especialistes, que recomanen que se'n consumeixi dues o tres vegades per setmana.

La raó que explica aquests beneficis per a la salut és que el peix blau aporta una gran quantitat de greixos poliinsaturats com l'omega-3, que redueix els nivells de greix a la sang i, per tant, la possibilitat que es dipositi a les parets dels vasos sanguinis, cosa que ajuda a prevenir els problemes de cor. «El que aporta aquest aliment a l'organisme és colesterol bo, el que representa la quantitat que podem eliminar per nosaltres mateixos, no el dolent, que és el que s'acumula a les artèries i després porta problemes», aclareix la doctora Burgos.

MENORS DE 3 ANYS I GESTANTS / El peix blau està recomanat per a la gran majoria de la població, amb molt poques excepcions. Des de fa «aproximadament un any», explica la doctora, es recomana que els nens de menys de 3 anys i les dones embarassades no abusin d'aquest aliment. «Si mirem amb lupa aquesta recomanació, el que es diu és que aquest grup de persones han d'evitar els peixos blaus més grans, com per exemple el tauró, la tonyina i el peix espasa, a causa de les quantitats de mercuri que allotgen pel fet de ser de grana dimensions», afegeix Burgos.

En canvi, altres peixos com per exemple la sardina i el verat, que també són blaus però que tenen una mida més petita, no resulten contraproduents perquè concentren molt menys mercuri.

A més a més, les persones que tenen l'àcid úric alt tampoc han d'abusar d'aquest aliment, igual que aquelles que tenen sobrepès, ja que s'han de regir per dietes baixes en greix. Malgrat això, la doctora Burgos destaca que aquest tipus de peix es pot cuinar gairebé sense oli, i per això «els greixos que porta el peix s'estalvien en la manera de cuinar».

APORTACIÓ DE VITAMINES / El peix blau també aporta a l'organisme vitamines liposolubles -que es poden dissoldre en greixos i olis- totalment necessàries per mantenir els ossos forts, com és el cas de la vitamina D. Així mateix és una font de vitamina E, que té poderosos efectes antioxidants, i de vitamina A, que destaca per la seva capacitat de formar cèl·lules.

Pel que fa a les hidrosolubles, el peix blau conté vitamines B i C, que ajuden a conservar el sistema nerviós i prevenen l'envelliment dels òrgans del cos.

El peix blau, a més a més, és fàcilment digerible i posseeix, entre altres minerals, quantitats interessants de calci, iode, ferro, potassi i fòsfor. Com la carn i els ous, també aporta proteïnes de gran qualitat que contenen tots els aminoàcids essencials. Hi abunden en especial la lisina, molt necessària per als nens en fase de creixement, i el triptòfan, del tot imprescindible per a la formació de la sang.