De Sant Quirze del Vallès a Barcelona

Trànsit avança els tràmits per instal·lar la velocitat variable a la C-58

foto 3440435

foto 3440435

2
Es llegeix en minuts
ACN

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha redactat el projecte d’instal·lació d’un sistema de velocitat variable a la C-58 de Sant Quirze del Vallès a Barcelona, en total es tracta d’uns 13,5 km de recorregut.

Aquest control permetrà a la C-58 modificar el límit de velocitat, sempre més baix respecte al màxim establert, a través d’uns plafons lluminosos, en funció de les situacions de congestió, de possibles incidències de seguretat, de les condicions de contaminació i de les inclemències meteorològiques. Es preveu que les obres d’instal·lació d’aquest sistema s’executin al llarg del 2024, amb un pressupost previst de 2,8 milions d’euros. La licitació del projecte es durà a terme en les pròximes setmanes.

Els principals avantatges de la velocitat variable són, segons Trànsit, que redueix i minimitza la severitat de les congestions i millora la qualitat de la circulació, redueix les aturades i arrencades dels vehicles, i aconsegueix així una mobilitat més homogènia i continuada, i una millora de la seguretat viària i reducció de la sinistralitat, ja que a l’homogeneïtzar la velocitat i la mobilitat es redueix la probabilitat que es produeixin accidents.

A més, aquest sistema de gestió del trànsit instal·lat a la C-58 també possibilitarà millorar la circulació al nus amb l’AP-7 i afavorirà una mobilitat més fluida al tram central de l’autopista. En aquest sentit, és una de les mesures de gestió de trànsit i millora de la seguretat viària anunciades aquest any en el pla d’intervenció a l’autopista.

El funcionament tècnic d’aquest sistema de gestió del trànsit consisteix en la transmissió i l’intercanvi de dades entre peu de carretera i el centre de control que es farà mitjançant la xarxa de comunicacions de fibra òptica ja existent a la C-58. Es faran servir les estacions actuals de presa de dades de trànsit (EPD) i les estacions remotes universals (ERU) per posar en funcionament els equips del sistema.

A més, s’instal·larà una nova aplicació informàtica de gestió de velocitat variable al Centre d’Informació Viària de Catalunya (Civicat) que funcionarà de manera paral·lela i independent a l’existent i que actualment controla els diferents trams on ja s’ha implantat la gestió de velocitat variable (C-31, C-32, B-20, B-23/AP-7).

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha encarregat un estudi previ per determinar les bases dels sistemes de velocitat variable més adequats per als accessos nord de Barcelona, entre els quals hi ha la C-58, i la definició d’un algoritme òptim a través de la microsimulació, amb l’objectiu d’aprofitar al màxim la capacitat de la via en totes les situacions viàries possibles. Aquest estudi planteja un escenari amb limitació de velocitat mínima a la C-58, que seria de 60 km/h, al tram afectat per la instal·lació de velocitat variable, i mostra els beneficis econòmics i ambientals d’aquesta situació simulada. En resum, la reducció en temps de viatge i de les partícules contaminants (CO2, NOx i PM) suposarien un estalvi econòmic anual d’1,72 milions d’euros.

Aquesta simulació exemplifica els beneficis de la velocitat variable de reduir el límit abans del punt viari conflictiu per reduir la severitat de les congestions, malgrat que allarga el tram en situació d’intensitat.

Notícies relacionades

Concretament, el desplegament del sistema de velocitat variable a la C-58 estarà dotat d’equipament ITS com 28 senyals de missatge variable i 3 pòrtics, 10 lectors de matrícula i 15 càmeres intel·ligents, i 8 radars de punt, entre d’altres.

Llegeix totes les notícies de Terrassa a EL PERIÓDICO Terrassa i  de Sabadell