El futur de l’automoció
De japonesos a xinesos

Finalment, avui es formalitza l’acord pel qual l’automobilística Chery donarà nova vida a la històrica planta de Nissan, definitivament tancada des d’inicis del 2022, després de més de 14 anys des que el llavors president, José Montilla, va entaular les primeres converses amb la multinacional xinesa. Així, de manera immediata, es mantindran 600 llocs de treball i s’evitarà malgastar el capital humà acumulat durant dècades de feina.
Ens trobem davant una notícia molt positiva malgrat totes les objeccions que un pot llegir aquests dies: des de la menor ocupació, si la comparem amb els millors moments de Nissan, que es tracta d’una planta de mer acoblament, que no de fabricació. En qualsevol cas, no és fútil que una de les companyies globals més importants en el cotxe elèctric ubiqui a Barcelona la seva unitat productiva per al continent europeu.
Això ens situa en un moment idoni per extreure dues lliçons del tancament i reobertura de la planta de la Zona Franca. Així, d’una banda, l’indispensable de la política industrial activa en aquests temps de globalització accelerada. Lluny d’obsolets mecanismes proteccionistes, administracions i empreses continuen disposant de prou marge per reforçar la capacitat productiva d’un país amb vocació industrial.
Notícies relacionadesD’altra banda, l’inconvenient d’un procés que, durant més d’una dècada, ha apartat la política catalana del govern de les coses, aquelles actuacions discretes que, lluny de la grandiloqüència independentista, incideixen directament en el benestar dels ciutadans. Al seu torn, la deriva política va desorientar l’entramat empresarial, i va portar no poques de les companyies més grans a sortir escopetejades.
La inversió de Chery resultarà més o menys idònia i els cotxes seran xinesos en comptes de japonesos; però el més rellevant és entendre que si les administracions se centren en unes prioritats assenyades i compartides, entre les quals la política industrial, anirem recuperant el que hem perdut en aquests anys de desorientació col·lectiva, que no ha sigut poc.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026