Els VTC realitzen un de cada vuit serveis a Barcelona

Les plataformes van fer un total de 7,5 milions de viatges durant l’any passat, xifra que ja suposa un 12,1% respecte als valors del taxi, que acusen els seus rivals de fer viatges «il·legals»

«No són molts viatges, però la majoria haurien de ser nostres; ens estan robant», diu Tito Álvarez 

Els VTC realitzen un de cada  vuit serveis  a Barcelona

Zowy Voeten

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va sentenciar el juny del 2023 que la protecció del taxi sobre els VTC no es pot assentar sobre la proporció de l’1/30, pel fet de ser una mesura arbitrària i injusta ideada per garantir la viabilitat econòmica del sector. La realitat, però, ja s’havia menjat les lleis i les ordenances, estatals o autonòmiques, que delimitaven aquesta simetria entre els dos models. Se sap pel nombre de llicències, ja que a finals del 2023 a Espanya es comptabilitzaven 19.333 credencials de vehicles de lloguer amb conductor per 61.548 permisos de taxi, és a dir, una relació d’1 cada 3,2. Ara també en el cas de Barcelona es pot comparar la xifra de serveis anuals.

L’any passat, Barcelona i el seu entorn van registrar 62 milions de carreres de taxi, mentre que els VTC, segons dades del Ministeri de Transports a què ha tingut accés aquest diari, van realitzar 7,5 milions de serveis (un 12,1% respecte als valors del taxi). Agradi o no, els cotxes negres amb matrícula blava ja s’han menjat un bon tros del pastís de la mobilitat metropolitana. La dada correspon a tota la província de Barcelona, però la majoria de desplaçaments tenen com a origen o destí la gran ciutat. El mateix passa amb el taxi, ja que tot i que aquests milions de viatges inclouen els 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el gros de l’activitat es desenvolupa dins la capital catalana. La xifra de 7,5 milions de serveis (7.452.221) demostra que estem davant un negoci amb una demanda important. Que el sector dels VTC mou molts diners. I que ja són un actor més dins del paisatge del transport en vehicles de fins a nou places.

¿Però quantes són?

Ara per ara, a l’AMB hi ha operatives més de mil llicències de VTC, entre les quals han pagat la nova taxa de 500 euros per poder operar i les que encara gaudeixen de la moratòria estatal de quatre anys, prèvia a la implantació del decret que acredita els ens autonòmics i metropolitans perquè dispensin les seves pròpies credencials urbanes (tenint en compte que els 36 municipis de l’AMB es consideren un sol nucli). És una nova demostració que l’1/30 és un miratge. De fet a tot Catalunya hi ha 3.219 credencials de VTC per 12.361 de taxi, segons dades del Ministeri de Transports, és a dir, una proporció d’1 cada 3,8.

Però, ¿quantes n’hi ha exactament a l’AMB? Segons l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), 965 van sol·licitar la llicència urbana entre 2022 i 2023 i els va ser concedida, i després n’hi ha 588 que la van demanar (i també van pagar 500 euros) i els va ser denegada sense dret a devolució de la taxa malgrat que una sentència del TSJC va anul·lar després aquest cànon. Aquestes xifres les va facilitar el mateix IMET a aquest diari a mitjans de gener, però hi ha documents oficials que diuen que les actives són només 695. Després hi ha les credencials amb moratòria, que algunes fonts asseguren que són 300 i d’altres ho eleven fins a 700.

A totes aquestes cal sumar-hi les prop de mil que continuen encallades a l’espera que el Tribunal Suprem decideixi què fer. Facin números, sense comptar aquestes últimes, les que estan treballant deuen ser unes 1.500, 300 amunt o 300 avall. En qualsevol cas, l’opacitat en els registres, així com les lleis i decrets constantment impugnats als jutjats, no ajuden a generar bon ambient en una olla de pressió que s’aguanta amb un fil en flames.

Tornar a revisar

Sobre les llicències que estan a l’alt tribunal, a Madrid ja en van tenir notícies al gener: la Justícia ha anul·lat la denegació de 2.000 llicències per part de la Comunitat de Madrid a empreses que van sol·licitar les credencials urbanes el 2018 (moltes d’aquestes, per part de filials de Cabify). El Suprem ordena tornar a revisar aquestes peticions, que es van rebutjar, en bona mesura, per la proporció 1/30 que el TJUE repudia. En qualsevol cas, tot i que el govern d’Isabel Díaz Ayuso trobi el ressort legal per tornar a denegar-les, sembla segur que abans se’ls hauria d’aplicar la moratòria del decret Ábalos i podrien operar durant quatre anys. El mateix podria passar a Barcelona. Més llenya al foc.

Consultat sobre els serveis de VTC a Barcelona, Daniel Bedoya regional manager de la companyia Cabify a Espanya, considera que els VTC i el taxi "no col·lideixen entre si". "Les VTC complementen la resta d’alternatives a disposició dels ciutadans, i competeixen directament amb el vehicle particular". Segons la seva opinió, el creixement d’una ciutat "no pot entendre’s si la seva oferta de mobilitat no evoluciona al mateix ritme", per això considera que el seu sector és una "eina al servei de la ciutadania i el desenvolupament econòmic de Barcelona".

Notícies relacionades

No ho veu igual Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya. Creu que la xifra és "molt alta" i defensa que els 7,5 milions de serveis "demostren que els VTC no estan complint l’obligació que els clients reservin els cotxes amb 15 minuts d’antelació". "Si s’hagués complert el que diu el decret català –diu Berbel-, no haurien arribat ni de bon tros a aquest número".

Molt més vehement es mostra el portaveu d’Elit Taxi, Tito Álvarez, que assegura que almenys 6 d’aquests 7,5 milions de serveis "són il·legals". "No són molts viatges en un sol any, però la majoria haurien de ser nostres; ens estan robant". Malgrat això, es mostra esperançat que la nova llei de transport amb vehicles de fins a nou places que té entre mans el Departament de Territori, i que també posarà ordre en els VTC o empreses d’intermediació com Free Now, "acabi de posar cadascú al seu lloc". Però si no és així, avança, sortiran "com mai" al carrer. No se sabrà res de la nova legislació catalana fins després del Mobile.

Temes:

Barcelona Cabify