On Catalunya
¿Com afectaria la pujada del nivell del mar les costes catalanes?
A finals del 2015, les projeccions elaborades per l'IPCC, el grup d'experts en canvi climàtic de l'ONU, ja advertien que les platges catalanes perdran gran part de la seva amplada, en alguns casos fins a 80 metres, si prossegueix l'augment global del nivell del mar a causa de l'escalfament del planeta i se superen els 50 o fins i tot els 90 centímetres a finals de segle.
A més, fora que s'adoptin mesures dràstiques, tot indica que la sorra supervivent patirà també una enorme erosió quan arribin els tradicionals temporals de llevant.
"Hi haurà una gran variació perquè no totes les platges tenen el mateix pendent, el mateix grau d'artificialitat i la mateixa orientació, factors que les fan més o menys vulnerables, però hi ha elevades possibilitats que moltes quedin reduïdes dràsticament (més del 50%) o fins i tot desapareguin completament", va avisar llavors Agustín Sánchez-Arcilla, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i director del seu Laboratori d'Enginyeria Marítima (LIM). El 39% de les platges de Catalunya i el País Valencià es troben en una situació "molt vulnerable", segons un estudi del LIM.
100 METRES PER CADA METRE
Per regla general, va dir Sánchez-Arcilla, un augment d'un metre en el nivell del mar equival a una pèrdua de 100 metres d'amplada en una típica platja arenosa de poc pendent (1%), com algunes de la Costa Daurada i el Maresme, així com en bona part dels deltes de l'Ebre, el Llobregat i el Ter-Fluvià.
En canvi, a les platges més costerudes i estretes, com passa a la Costa Brava, la pèrdua baixa. "Les platges més naturals i les menys obertes resistiran millor", considera el director del LIM-UPC.
Ara, la pàgina web Flood.firetree.net presenta un simulador en què es pot veure com afectaria la pujada del mar les costes mundials, en funció de l'augment del nivell mundial.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Un crim sense resoldre 24 anys desprén L’ADN del jersei d’Helena Jubany obre la porta a un judici
- Tornada a l’ESCOLA Un de cada tres alumnes catalans necessita una atenció educativa especial
- Abans de l'amnistia L'Advocat General de la UE proposa avalar el suplicatori que Llarena va cursar contra Puigdemont i Comín
- Crisi habitacional El ‘boom’ de lloguer d’habitacions a Barcelona multiplica les «pràctiques abusives», alerten els administradors
- Incident Una avaria a l'avió obliga Sánchez a cancel·lar el seu viatge a París
- Consell Executiu El Govern llança la primera convocatòria de la llei de barris per recuperar zones degradades
- Després de quatre anys en política Jaume Giró deixa Junts i la seva acta al Parlament per discrepàncies amb la direcció del partit