On Catalunya

L’estiu als museus de la ciutat

El programa cultural dels centres d’exposició i patriomonials no només ofereix mostres d’art, sinó també tallers, concerts, cine i activitats familiars

Terrat Viu del Museu de Ciències Naturals

Terrat Viu del Museu de Ciències Naturals / Ajuntament de Barcelona

4
Es llegeix en minuts
NÚRIA BONET

L’estiu és temps no només per prendre el sol o sortir a prendre un gelat, sinó també per disfrutar de la cultura sense necessitat de sortir de la ciutat. Exposicions, tallers, concerts, projeccions i activitats familiars se succeiran als museus de Barcelona fins al setembre. Expliquem algunes de les propostes, tot i que totes estan recollides a la web guia.barcelona.cat.

Alguns espais patrimonials ofereixen visites especials durant l’estiu. És el cas del Castell de Montjuïc que, fins al 5 de setembre, ofereix visites guiades per una mediadora cultural pels espais més desconeguts de la fortalesa. En el cas de la Biblioteca Arús, durant les seves Nits d’Estiu, s’explorarà la seva col·lecció dedicada al personatge literari Sherlock Holmes (tots els dimarts fins al 23 de setembre).

A més de mostrar les seves col·leccions, alguns museus ofereixen tallers. El Museu de la Música de Barcelona, oferirà un taller i una instal·lació sonora participativa a partir de l’obra Stripsody (1966), de Cathy Berberian (fins al 20 de juliol).

Per la seva banda, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona proposa el Niu de ciència familiar un espai per experimentar amb materials de la natura dirigit als nens i nenes de fins a 6 anys. També es farà l’activitat Flipbooks! Animals invisibles per a tots els públics a partir de 7 anys. A més, reobre el Terrat Viu, amb una superfície natural de 7.100 m² a la coberta del museu (obre els caps de setmana).

Nits musicals

El Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes acull un cicle de concerts nocturns d’artistes femenines. En les Vigílies musicals actuaran aquest juliol la cantant i instrumentista Carola Ortiz i la soprano Núria Rial. I la Fundació Joan Miró acollirà una reinterpretació de la instal·lació Aigua bellugada creada al Pati Nord per Hugo Roelandt l’any 1986. La protagonitza la percussionista i improvisadora Núria Andorrà.

El cine també tindrà el seu espai amb un clàssic de l’estiu que, a més, compleix 15 anys: les projeccions a l’aire lliure del cicle Gandules que acull el pati de les Dones del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Flamenc amb el Festival Desvarío

Torna el Festival de Flamenco Desvarío de Nou Barris, no només amb concerts i la invitació al ball, si no també amb conferències sobre aquest estil musical. Seran cinc dies, del dimarts 15 al dissabte 19 de juliol, al pati de la seu del Districte de Nou Barris (pl. Major de Nou Barris, 1), però també amb xerrades i actuacions al Museu de la Música de Barcelona (Lepant, 150). El festival s’emmarca en la iniciativa L’Estiu al Pati! i forma part, a més, de la programació del Grec (desvarioflamenco.com).

El Museu de la Música acollirà el dimarts 15 la xerrada Barcelona, un entorn romàntic per a la guitarra flamenca a càrrec del catedràtic Javier Suárez i després hi haurà un concert de Carles Trepat. Ja el dimecres 16, l’escriptor Norberto Torres Cortés impartirà la conferència Recepció i influència de Barcelona i de la seva Modernitat en el toc flamenc; després, actuarà Alejandro Hurtado.

Ja al pati del Districte, actuaran dijous 17 Antonio Serrano, Josemi Carmona i Javier Colina; i Alejandro Hurtado i la bailaora Patricia Guerrero. El divendres 18 estaran en concert Sandra Carrasco i David de Arahal, seguits per Pedro el Granaíno i Antonio de Patrocinio. Ja el dissabte 19 acabarà el festival amb el concert de ball de Rafael Estévez, Valeriano Paños i Yoel Vargas.

Espai familiar al CCCB

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull l’espai familiar Petites, mitjanes i grans. Es tracta d’una proposta gratuïta, pensada per a nens i nenes de 0 a 10 anys i famílies, on poder descansar, dibuixar, jugar o mirar pel·lícules. Cada setmana varia la proposta plàstica per dibuixar nous éssers o crear nous llocs on viure. (cccb.org).

La Regadora, festivalet de clown

Del 15 al 24 de juliol torna La Regadora, el festivalet de clown i de teatre de carrer del Besòs i el Maresme. Comptarà amb les actuacions de la Cia. Professor Karoli, Los Colgados, Les Pedettes Varietés i la Cia. Maria Cavagnero. A més, una hora abans de cada espectacle s’oferiran tallers familiars de diverses disciplines circenses (barcelona.cat/santmarti).

Cicle de cine al Canòdrom

Notícies relacionades

Els divendres de juliol el Canòdrom ofereix Cinema a la fresca un cicle que projectarà No de Pablo Larraín (divendres 11) The Seed of the Sacred Fig, de Mohammad Rasoulof (projectada en VOSC el 18 de juliol); i El 47 de Marcel Barrena (25 de juliol). L’entrada és lliure i gratuïta i es convida els assistents a portar-se el sopar i coixins per posar-se còmodes abans de la projecció (canodrom.barcelona).

Festa Major del Raval

Fins al 13 de juliol, el Raval celebra la seva festa major. Dins del programa, destaca la Festa Gitana organitzada per Carabutsí, que celebrarà els Premis Internacionals Ecomuseu Gitano i el 10è Sopar Popular de Festa Major. No podia faltar el cercavila amb gegants i colles bastoneres que enllaçarà amb la jornada castellera dissabte a la tarda (barcelona.cat/ciutatvella).