On Catalunya
Amagatalls d’artistes
El cementiri que dona la vida a Carles Viarnès
El compositor de clàssica contemporània i pianista acudeix al cementiri d’Igualada, obra d’Enric Miralles i Carme Pinós, quan necessita lucidesa i inspiració

Carles Viarnès en el Cementeri Nou dIgualada /
El Cementiri Nou d’Igualada, exemple brillant d’arquitectura integrada al paisatge, en el qual blocs de nínxols d’estil brutalista s’adapten a la topografia, les formes i la vegetació, deu ser un bon lloc on escoltar la música de Carles Viarnès, en la qual sons electrònics i clàssica conviuen de la forma més harmònica. És, en certa manera, el lloc del qual surt aquesta música. "Molt sovint passejo per allà, quan necessito lucidesa, inspiració o tornar a mi mateix", diu sobre l’obra (mestra) d’Enric Miralles i Carme Pinós. "És un espai d’una bellesa i una poètica extraordinàries. Està construït des del concepte i des de l’experiència estètica, no tant des de la practicitat i eficiència".
El coordinador pedagògic de l’Escola Conservatori de Música d’Igualada recorda haver tingut un enamorament sobtat tot just veure’l inaugurat. Ell tenia uns 20 anys. "Si ja des de sempre m’havien captivat els cementiris com a lloc de calma i reflexió, i que ajuden a comprendre-ho tot millor, aquest cementiri em va fer ja explotar el cap". Després d’apassionar-se per aquesta necròpolis ultramoderna, Viarnès va continuar indagant en l’obra de Miralles, que el va deixar atònit. "Soc músic i em moc en l’abstracció i les ones, que són intangibles. Em fascina que es pugui traslladar una idea artística sensible i delicada a formigó, maons o ciment".

Carles Viarnès posa en el Zementiri junto a un tubo de hiperórgano /
Viarnès s’ha fet allà fotos promocionals, algunes amb un dels tubs que pertanyen a un dels òrgans utilitzats al seu penúltim disc, Hyper_O, que va presentar al Sónar del 2023. "Són uns òrgans, construïts per l’orguener Albert Blancafort, als quals s’ha acoblat tecnologia per fer-los sonar com mai s’havia sentit un òrgan".
Demà a L’Auditori
Un d’aquests, fet de fusta, té també el seu paper a Post, nou i sublim disc en reivindicació d’una sensibilitat alternativa a tot allò que ha conduït el planeta a l’esgotament. "És la música que he imaginat que faria després del col·lapse d’aquest sistema", diu Viarnès. "Si sobrevivim, hi haurà música, però suposo que serà diferent. He volgut que aquest disc fos una comunicació directa i sense ambició".
Demà, dissabte, el portarà a L’Auditori amb piano, sintetitzadors i hiperòrgan. "En un format més reduït que en projectes anteriors, per decréixer una mica. El piano simbolitzaria la bellesa i la sofisticació estètica que ha aconseguit la humanitat; els sintetitzadors, una tecnologia que creix desbocada, i l’hiperòrgan, qüestions com el coneixement, la filosofia i la reflexió que hem acumulat. Tots aquests en diàleg, lluita... però de vegades amb els rols intercanviats".
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- De la política, ¿se’n surt? (VII) Alberto Fernández Díaz: «Em va doldre que Quim Forn entrés a la presó»
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman
- El sorteig europeu L’Arsenal i viatjar al Kazakhstan, les amenaces de la Champions
- EL FINAL DEL MERCAT L’impensat dilema de Fermín
- Apunt Lamine, dins i fora
- La vuelta Ayuso i els seus donen el cop a Figueres en la contrarellotge
- TENNIS Djokovic es refà i es classifica per a la tercera ronda de l’Open dels EUA