On Catalunya
art
Capgirada i altres poemes Pessa, Yasuda i el record de Brossa
La Galeria Eude acull una exposició de litografies de dos pintors que van publicar llibres d'artista en col·laboració amb el poeta, com a tancament de l'any del centenari del seu naixement
zentauroepp51581798 abel200109194057 /
Capgirada i altres poemes
Galeria EudeConsell de Cent, 278 Horari: de dimarts a divendres, de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30. Dissabte, de 10.30 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores. Fins al 4 d’abrilPreu: entrada lliure
El pintor Lluís Pessa explica que va conèixer Joan Brossa en una galeria de Barcelona. Pessa anava amb l’artista japonesa Fusako Yasuda, i aquesta li va mostrar al poeta una mostra de les seves obres que portava en una carpeta. Eren del llibre ‘Aino’. Al veure-les, Brossa va dir: «En el pròxim, jo vull ser-hi». Així es va iniciar una fructífera relació entre els tres de la qual van sortir vuit llibres d’artista, entre 1987 i 1995. La Galeria Eude recupera algunes litografies d’aquells volums en l’exposició ‘Capgirada i altres poemes’, com un dels últims homenatges de l’Any Brossa, que va commemorar el 2019 el centenari del naixement del poeta català. A la mostra, també s’exposen poemes objectes i litografies de Brossa, i altres gravats que tant Yasuda com Pessa van fer per a llibres en col·laboració amb el poeta Pere Gimferrer i el compositor Josep Maria Mestes Quadreny (en aquest últim cas, també amb Dorota Zbikowska).
Notícies relacionadesEl procés creatiu de Pessa i Yasuda en aquests llibres eren paral·lels i independents. «Brossa no volia il·lustracions dels seus poemes, volia que cada un féssim el que volguéssim», explica el pintor. Així es pot veure en el volum que dona nom a l’exposició, Capgirada (1995), que consta d’un poema de Brossa, tres litografies de Yasuda i tres més de Pessa. Altres llibres fruit d’aquesta col·laboració amb el poeta que s’exposen a la Galeria Eude són ‘Tri’ (1990), ‘Parèntesi’ (1991) i ‘Deu gravats i una ombra de mà’ (1993).
Pessa, que es confessa «fan» de Jesús, Velázquez i Marlon Brando (va treballar fent cartells per a la Metro-Goldwyn-Mayer), domina la tècnica del gravat, en especial la litografia. «La pedra ens ho ha donat tot», afirma. Considera Yasuda la seva deixebla. I ella, que viu mig any en la seva casa-museu de Tsuyama (Japó) i l’altra meitat a Barcelona, l’anomena «mestre excel·lent» en la presentació del llibre de Francesc Miralles Lluís Pessa (Àmbit editorial), la publicació del qual coincideix amb aquesta exposició. La fascinació mútua va fer que els camins creatius de tots dos es creuessin i continuessin units fins avui.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
