On Catalunya
art
Capgirada i altres poemes Pessa, Yasuda i el record de Brossa
La Galeria Eude acull una exposició de litografies de dos pintors que van publicar llibres d'artista en col·laboració amb el poeta, com a tancament de l'any del centenari del seu naixement

zentauroepp51581798 abel200109194057 /
Capgirada i altres poemes
Galeria EudeConsell de Cent, 278 Horari: de dimarts a divendres, de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30. Dissabte, de 10.30 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores. Fins al 4 d’abrilPreu: entrada lliure
El pintor Lluís Pessa explica que va conèixer Joan Brossa en una galeria de Barcelona. Pessa anava amb l’artista japonesa Fusako Yasuda, i aquesta li va mostrar al poeta una mostra de les seves obres que portava en una carpeta. Eren del llibre ‘Aino’. Al veure-les, Brossa va dir: «En el pròxim, jo vull ser-hi». Així es va iniciar una fructífera relació entre els tres de la qual van sortir vuit llibres d’artista, entre 1987 i 1995. La Galeria Eude recupera algunes litografies d’aquells volums en l’exposició ‘Capgirada i altres poemes’, com un dels últims homenatges de l’Any Brossa, que va commemorar el 2019 el centenari del naixement del poeta català. A la mostra, també s’exposen poemes objectes i litografies de Brossa, i altres gravats que tant Yasuda com Pessa van fer per a llibres en col·laboració amb el poeta Pere Gimferrer i el compositor Josep Maria Mestes Quadreny (en aquest últim cas, també amb Dorota Zbikowska).
Notícies relacionadesEl procés creatiu de Pessa i Yasuda en aquests llibres eren paral·lels i independents. «Brossa no volia il·lustracions dels seus poemes, volia que cada un féssim el que volguéssim», explica el pintor. Així es pot veure en el volum que dona nom a l’exposició, Capgirada (1995), que consta d’un poema de Brossa, tres litografies de Yasuda i tres més de Pessa. Altres llibres fruit d’aquesta col·laboració amb el poeta que s’exposen a la Galeria Eude són ‘Tri’ (1990), ‘Parèntesi’ (1991) i ‘Deu gravats i una ombra de mà’ (1993).
Pessa, que es confessa «fan» de Jesús, Velázquez i Marlon Brando (va treballar fent cartells per a la Metro-Goldwyn-Mayer), domina la tècnica del gravat, en especial la litografia. «La pedra ens ho ha donat tot», afirma. Considera Yasuda la seva deixebla. I ella, que viu mig any en la seva casa-museu de Tsuyama (Japó) i l’altra meitat a Barcelona, l’anomena «mestre excel·lent» en la presentació del llibre de Francesc Miralles Lluís Pessa (Àmbit editorial), la publicació del qual coincideix amb aquesta exposició. La fascinació mútua va fer que els camins creatius de tots dos es creuessin i continuessin units fins avui.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Transport públic Una entitat llança una aplicació per a informar dels retards de Rodalies a temps real: "Volem convertir les queixes en dades"
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car