On Catalunya

TEATRE

'Pijos' de Rusiñol a La Cubana

La companyia més terapèutica torna amb 'Gente bien', una estupenda opereta sobre els nou-rics d'ahir i d'avui. Aparences, escàndols, 'striptease'...

’Gente bien’, de La Cubana.

’Gente bien’, de La Cubana. / DAVID RUANO

2
Es llegeix en minuts
Imma Fernández
Imma Fernández

Periodista

ver +

Per sort, el casament de Violeta amb l’indi Vickram Sodhi, que va costar Déu i ajuda, va ser tot un èxit. 'Campanades de boda' va estar repicant durant tres anys, incloent-hi una gira per Espanya; van sortir els comptes i els seus protagonistes –La Cubana– ara tornen amb un altre festí teatral al Coli­seum. La 'troupe' més terapèutica del país torna amb un gran espectacle per ficar-se amb els nou-rics, d’ahir i de sempre, i en format musical, l’únic gènere que, segons «els seus assessors», els pot alimentar en aquests temps. A 'Gente bien', el col·lectiu capitanejat per Jordi Milán ha portat al seu terreny el sainet de Santiago Rusiñol, que el 1917 va llançar a la foguera de les vanitats els burgesos de nou encuny; figurants amb títol nobiliari que per entrar a l’alta so­cietat relegaven el català a la intimitat, com Aznar anys després. El castellà feia més fi.

Milán ha agafat els 'pijos' del «visionari» Rusiñol i, després de posar-los en evidència a la Barcelona de l’any 1917, els trasllada a tres èpoques més. Al 1951 –quan van néixer Milán i altres membres de La Cubana–;­ al 1980, quan va veure la llum la companyia, i al 2017, cent anys després del text original. Un viatge en què es repeteix l’equació del nou-ric: «Necessitat d’aparentar més escàndols». Són, diu el creador, els trets distintius d’aquests espècimens que es perpetuen al llarg de les dècades amb diferents màscares, bigotis i idiomes de capçalera. De la burgesia industrial a les empreses 'off­shore', passant per l’estraperlo franquista i les requalificacions en americana de pana socialista.

Gente bien

ColiseumDirecció i creació: Jordi MilánMúsica: Joan VivesRepartiment: Mercè Comes, Mont Plans, Jaume Baucis...Preu: A partir de 28 €

La trama de Rusiñol els va de meravella als tea­trers, que han muntat una opereta 

–amb l’estupenda música de Joan Vives– de categoria. Els números canten: 30 quilos en joies (¡que no se n’assabentin els pispes de la Kardashian!), 190 perruques, 180 vestits i barrets que serien l’enveja d’Ascot. I la casa és gran: 15 actors per a un rècord de 162 personatges. Així les gasta La Cubana. Per no parlar del monumental palauet que han 'construït' al Teatre Coliseum per acollir com es mereixen els flamants comtes de Rierola, els protagonistes de Rusiñol. 

NOBLES XARCUTERS

Notícies relacionades

Per estar a l’altura i al to d’aquests distingits personatges, Milán ha rescatat les veus «més cantadores» de l’històric grup; i Mont Plans (es va lesionar en un assaig) i Mercè Comes, que ho broda com la hilarant mare del comte, reticent a canviar d’hàbits, i encara menys de llengua, per encaixar en l’elit. El director, més actor que mai en aquesta obra, ha seguit el divertit embolic de Rusiñol, encara que va canviar l’origen de la fortuna dels Rierola. Són xarcuters. Elecció que, aclareix, no va amb segones (per allò dels xoriços). El cas és que s’embolica la troca quan a l’atribolat comte el convencen que s’ha de buscar una 'querida', que dóna prestigi... 

EL+

Un divertidíssim entreteniment per a tots els públics amb brillants interpretacions, cançons i posada en escena.

«Amants i escàndols, si no, no ets ningú», resumeix Milán, que, atenció, presenta el xou com «un 'striptease'» de La Cubana. El gran engany i la màgia del teatre. A 'Gente bien' fan fins i tot màgia negra. Això sí, en connivència amb el públic. Ja ho veureu. Espectacular. 

Temes:

Escenaris Teatre