LA REBOTIGA DEL ‘BOOM’ DE LES JOGUINES SEXUALS

La fabulosa indústria de l’orgasme femení

  • Al caliu de l’onada feminista i del ‘boom’ del Satisfyer, les dones s’han erigit en les consumidores principals d’un mercat en plena explosió

  • El negoci mundial mou 33.000 milions de dòlars a l’any i es preveu que el 2028 arribi als 52.000 milions

La fabulosa indústria de l’orgasme femení
7
Es llegeix en minuts

Alguna cosa ha canviat. Ho ha hagut de fer perquè les joguines sexuals passessin d’objecte gairebé tabú a ser un tema de conversa més. Sobretot entre les dones. Són elles les que, amb les seves compres, han apujat la temperatura d’un mercat que, segons els experts, encara té marge per arribar al clímax.

L’empresa de consultoria Grand View Research ha publicat un informe en el qual valora en 33.640 milions el mercat de les joguines sexuals el 2020. Calculen que la taxa de creixement anual se situaria entorn del 8%. D’aquesta forma, estimen que per l’any 2028 arribarà als 52,39 mil milions de dòlars.

«Els productes nous per a adults estan guanyant una posició general en la indústria del benestar sexual amb la seva popularitat creixent entre tots els grups d’edat. L’acceptació de la comunitat LGBTQ i l’interès creixent entre les dones per experimentar amb productes de benestar sexual sense dubtar-ho n’està promovent l’adopció i, per tant, impulsant el creixement del mercat», afirma l’informe.

Sortida a borsa

Aquest creixement ha promogut moviments en la indústria. Lovehoney, fabricant britànic d’accessoris, es va fusionar a l’agost amb el seu rival alemany WOW Tech Group, una empresa proveïdora de productes ‘premium’ de benestar sexual. D’aquesta forma han creat una companyia d’uns 1.000 milions d’euros, Lovehoney Group, que al seu torn també inclou Amorana, empresa suïssa adquirida el setembre del 2020. «Preveiem que la demanda dels consumidors s’accelerarà a tot el món», diu Johannes Plettenberg, CEO del grup.

Un altre dels gegants és LELO. Aquest dissenyador suec de joguines sexuals ha sigut descrit com l’Apple de la indústria de productes per al plaer. Ara, segons un article de Bloomberg, estudia sortir a la borsa a Londres. Segons les seves fonts, es podria valorar en més de 1.190 milions d’euros. Tampoc Lovehoney Group descarta fer-ho en un futur.

Dones d’entre 25 i 35 anys

A Espanya, Platanomelón va néixer el 2015 amb l’objectiu de «democratitzar les joguines». Per aquella època, expliquen, els «‘sex-shops’ a Espanya eren llocs foscos, morbosos, i no es caracteritzaven per respondre a les necessitats i desitjos de totes les persones». Des de la seva creació, fabriquen i comercialitzen joguines eròtiques, en gran mesura per a dones d’entre 25 i 35 anys que adquireixen el seu primer producte per experimentar en parella o per a elles soles. Compten amb ambaixadors i ‘influencers’ que expliquen la seva utilitat i beneficis per als seus més de 3 milions de seguidors a les xarxes socials. Al seu torn, un equip de sexòlogues atenen «centenars de consultes diàries en la comunitat virtual».

«Des de la marca veiem el sexe com una cosa tan natural com sortir a sopar, fer esport o anar al cine. El nostre objectiu és ajudar a millorar la vida sexual de les persones i la complicitat en la parella, i augmentar l’autoestima sexual», diuen.

La clau del Satisfyer

Aquestes empreses venen tota mena de productes. Des de vibradors en parella amb comandament a distància o vibradors conillets que estimulen el clítoris i el punt G alhora. Lelo, per exemple, té un vibrador d’or valorat en prop de 12.000 euros.

Però si n’hi ha un que ha marcat un abans i un després en tota aquesta història és el succionador de clítoris. «És, sens dubte, un dels productes més revolucionaris dins del món de les joguines eròtiques dels últims anys. Al tractar-se d’un nou tipus d’estimulació que, fins aleshores, no s’havia utilitzat en el sector, va cridar molt l’atenció de persones que o bé ja comptaven amb alguna joguina eròtica o que encara no s’havien animat a adquirir-la», afirmen des de Platanomelón, on tenen el seu propi succionador.

«Em sembla una falta de respecte que no arribi al paquet amb un cobrematalàs o llençols nous. Fora d’això, el recomano àmpliament, ¡és el meu millor amic!», o «casa meva està bruta, el meu gos té gana, els amics em troben a faltar... estic atrapada en aquest trasto... però feliç», són alguns dels comentaris que ha rebut a Amazon el Satisfyer Pro 2 Next Revolution, el més venut.

En dos minuts

El 2019 es van comercialitzar dos milions d’aquests succionadors, un 440% més que l’any anterior. Les vendes es van multiplicar per dos el 2020. El distanciament social va servir per fer caixa. «Moltes dones i persones amb vagina (en concret el 83%) afirmen arribar a l’orgasme en dos minuts. I a més, descobreixen que són multiorgàsmiques», diu la pàgina de Platanomelón.

«El Satisfyer va ser la joguina que va servir en gran mesura per trencar el tabú de la masturbació femenina i la recerca del plaer de nosaltres per a nosaltres», diu la periodista Ana Requena, autora del llibre ‘Feminismo Vibrante’ (Roca Editorial) «Això –prossegueix– ha ajudat a foragitar la vergonya i el pudor sobre els quals les dones hem viscut sempre com una cosa oculta o estigmatitzada, molt al contrari que els homes».

¿Alliberament o producte capitalista?

És clar que un èxit així sempre arriba acompanyat de crítiques. Mentre les xarxes i el boca-orella feien pujar la popularitat d’aquesta joguina, algunes persones la criticaven per ser un producte capitalista més. En un sistema en què impera la immediatesa, en el qual pots aconseguir una hamburguesa a casa teva en molt poc temps a cop de click, també pots arribar al clímax en dos minuts: alguna cosa així com el ‘fast food’ dels orgasmes.  

«El capitalisme, evidentment, és a tot arreu. Em fa una mica de gràcia que la crítica es faci just quan estem parlant d’un objecte que serveix per al plaer i l’orgasme femení», afirma Requena. La periodista recalca l’«irònic que és que les dones reforcin el capitalisme si s’escorren en un minut», quan no es qüestiona que els homes es masturbin amb diferents estímuls o aconsegueixin l’orgasme de forma ràpida.

Un sistema que, assenyala, «té moltíssims fronts des dels quals se li pot fer una crítica». Però no aquest. «Una altra cosa –apunta– és que fem un discurs més ampli sobre el plaer i l’orgasme. El Satisfyer és un objecte més, però no la troballa per canviar la nostra vida sexual. No substitueix les interaccions personals, ni l’autoplaer sense instruments, ni altres joguines. Està bé que reivindiquem tots els plaers i orgasmes. De vegades ens pot venir de gust tenir-ne un ràpid i eficaç i, d’altres, una mica més pausat».  

La centralitat del clítoris

La psicòloga i sexòloga Mentxu Abril Elissalt opina que posar la tecnologia al servei de la sexualitat i, en concret, «del plaer de les dones, és una cosa meravellosa». Però també pot limitar, depenent de l’ús que se li faci. «Si em quedo simplement que la joguina serveix per satisfer-me en cinc minuts, no està afavorint cap tipus d’autoconeixement», diu. Depèn de l’ús que se li doni i de quin punt parteixi la persona que l’utilitzi.

L’especialista explica que no tothom arriba a l’orgasme en dos minuts amb un succionador, ni únicament val per al clítoris: també serveix per jugar i estimular altres parts erògenes. El seu èxit, segons l’opinió de la sexòloga, també és que «el clítoris semblava que era un actor secundari dins de la sexualitat i la vagina, el principal». «Li ha donat molta visibilitat i s’ha estès fins i tot a dones que no utilitzaven joguines eròtiques o que no donaven importància a la intimitat sexual amb elles mateixes».

Màrqueting de «la vergonya» genital

Notícies relacionades

És clar que també hi ha empreses i sectors que treuen profit d’aquesta visibilització. Els problemàtics cànons de bellesa –fomentats en gran part per una indústria que ha viscut d’esprémer les inseguretats femenines– ara assenyalen cap a la vulva, apunta la sexòloga. Així, augmenten les intervencions quirúrgiques i empreses com Two L(i)ps, per exemple, ofereixen el que vindria sent una rutina facial d’allò més àmplia, però per a vagines, amb sèrum hidratant, cremes i fins i tot exfoliants. En països com el Regne Unit, ja es parla del «màrqueting de la vergonya genital», que es fa servir en crear un nou nínxol econòmic.

Amb tot, Platanomelón explica que tant les joguines eròtiques han tingut un paper important en l’alliberament sexual femení com al revés. La influència és recíproca. Recorden que sèries com ‘Sexo en Nueva York’, pionera a tractar temes de sexualitat femenina com la masturbació, o fins i tot ‘Cinquanta ombres d’en Grey’, «sense oblidar l’importantíssim auge de moviments en favor dels drets de les dones», són també claus de l’èxit d’una indústria que encara té molt marge. 

Temes:

Sexe Feminisme