Fiasco

Justin Kan: el gran «fracàs» del creador de Twitch

L’emprenedor nord-americà punxa amb Atrium, una empresa de serveis legals, i perd 75 milions de dòlars.

Justin Kan: el gran «fracàs» del creador de Twitch

Youtube

2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Parlar del fracàs amb –més que presumiblement– uns quants centenars de milions de dòlars al banc tampoc sembla un tràngol gaire complicat de passar. «A la gent li encanta parlar de l’èxit, però avui parlaré del fracàs». Justin Kan, el nord-americà que va crear l’embrió de Twitch, s’ha posat al davant d’una càmera per explicar com ha perdut, ni més ni menys, que 75 milions de dòlars en el seu últim negoci. Xavalla per a l’ideòleg de la plataforma digital més de moda en l’actualitat. El forat a la butxaca de Justin Kan es diu Atrium, una empresa que oferia serveis legals per a creadors. En tres anys, del 2017 fins al 2020, la companyia va anar caient i, al seu costat, la venerada figura del seu fundador. L’empresa –revela Kan– es va centrar més a aconseguir clients que a pensar en què oferien, el producte, i a qui es dirigien exactament. «Vam caure en l’abisme d’intentar servir tothom». I la fam capitalista va patir un revés. Aquesta vegada no va funcionar. 

Figura d’èxit

L’emprenedor, que ara té 37 anys, va inventar el 2007 un lloc web per transmetre vídeos anomenat Justin.tv, en què mostrava la seva vida les 24 hores del dia. En una època en què els ‘realities’, els ‘Gran Hermano’, ja omplien les graelles de la televisió convencional de tot el món, un xaval amb una càmera al cap i una motxilla on carregava tot l’equip mostrava la seva vida sense interrupcions. Llavors, la revolució més palpable va ser que va aconseguir disminuir els costos de les transmissions en viu. Després, la idea ha anat creixent tant com les possibilitats d’internet. El filó definitiu va ser el vincle amb els videojocs, cosa que va acabar popularitzant Twitch. Aquesta tecnologia dissenyada per un jove de 24 anys va evolucionar en aquesta plataforma, que va ser venuda a Amazon per gairebé mil milions de dòlars només set anys després, el 2014

Notícies relacionades

Amb aquest currículum –diu Kan– hi havia cua d’inversors que li volien obrir les portes de les seves caixes fortes per a la seva nova idea. L’empresari, nascut a Seattle i de mare xinesa i pare nord-americà, explica que la idea d’Atrium va sortir perquè «odiava fer la feina legal per a les meves ‘start-ups’ i mai entenia realment per què estava pagant». Ho explica ajagut al terra en un vídeo gravat en un dormitori i publicat al seu canal de Youtube. Té una aura zen, un discurs pausat. Graduat en Física i Filosofia a la Universitat de Yale, diu ser un amant de «les històries, les idees». Ja no li interessa això de ser CEO.

Kan, òbviament, té les necessitats cobertes de sobres i ara, a més de les diverses empreses en què està ficat d’una o una altra forma, dedica temps a compartir les seves experiències i donar «consells de vida» al seu canal, que ja compta amb més de 100.000 subscriptors, i que està ple de frases transcendentals dirigides a nous creadors que busquin la llum. A aquests els diu ara que cal «estar orgullós del fracàs i utilitzar-lo com a insígnia».