ESTRELLA POLONESA

Joanna Kulig, emoció jazz

L'actriu de 'Cold war' sembla canalitzar la intensitat de Gena Rowlands a 'The Eddy', la nova minisèrie del director de 'La La Land'

zentauroepp53313424 ana200506171050

zentauroepp53313424 ana200506171050

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

¿És Joanna Kulig una revelació tardana? Segons a qui preguntis. A Polònia la reconeixen pel carrer des de fa un parell de dècades, i l’actriu i cantant ha patit les seves ratxes de persecució paparazzi. La resta del món va descobrir la seva preciosa veu en la no tan llunyana ‘Ida’ o, després, la preciosa història intermitent ‘Cold war’, totes dues del director Pawel Pawlikowski, però molt abans, quan només tenia 15 anys, Kulig va guanyar l’equivalent polonès d’‘Operación triunfo’. Va començar en la interpretació sense tota la convicció, però treballar amb l’enyorat director Marcin Wrona (en un episodi de ‘Teatr telewizji’) li va fer pensar que, potser, al cap i a la fi, podia estar feta també per a aquest treball.

Abans de ‘Cold war’, Kulig ja havia fet papers reconeguts, sobretot entre el públic del seu país. Pel de treballadora sexual en la francopolonesa ‘Elles’ va obtenir el premi a la millor actriu secundària en els Premis de Cine Polonesos. Abans de brillar a ‘Ida’, ja va cridar l’atenció en una altra pel·lícula de Pawlikowski, ‘La mujer del quinto’, com a cambrera que intenta seduir el personatge d’Ethan Hawke. També ha passat per alguna pel·lícula que no la mereixia, com ‘Hansel y Gretel: Cazadores de brujas’ (com la bruixa pèl-roja), però fins i tot el seu últim projecte oblidable es va esfumar de la memòria amb ‘Cold war’.

Notícies relacionades

En aquesta naixia, o renaixia, una estrella. Pawlikowski va escriure el personatge de la Zula pensant a Joanna, en els extrems emocionals en què sabia que podia incórrer. La història d’anada i tornada de la cantant amb el músic Wiktor, amb la guerra freda entre Orient i Occident com a teló de fons, calava amb força de gran tragèdia amorosa moderna. Va arribar un altre premi de l’Acadèmia del Cine Polonès, aquesta vegada a la millor actriu protagonista, a més del premi a millor actriu europea en els European Film Awards.

A ‘Cold war’ la va seguir ‘Kler’, tot un superèxit en el seu primer cap de setmana a Polònia, en part per sortir-hi ella. També algunes bones sèries, com és el cas de‘Hanna’ i l’acabada d’estrenar a Netflix ‘The Eddy’, en la qual exerceix de cantant de ‘nightclub’, com a ‘Ida’ i una part de ‘Cold war’. D’un club de jazz, per ser precisos, propietat de l’Elliott (André Holland), compositor nord-americà assentat (és un dir) a París. Visceral i volàtil, aquesta Kulig pot recordar la Gena Rowlands habitual en el cine de John Cassavetes, clara influència en aquest projecte de Damien Chazelle, el director de ‘La La Land’. 

Temes:

Sèries Cine