Els socis de Sánchez mantenen en suspens el decret sobre la guerra
Junts, EH Bildu, el PNB i el BNG augmenten la pressió i no aclareixen què faran en la votació prevista per dijous
La seguretat amb què Pedro Sánchez va assegurar que el reial decret amb mesures davant la guerra a l’Iran tiraria endavant s’està trobant de cara amb una realitat parlamentària una mica diferent. Quan falten dos dies perquè es voti, aquest dijous, la majoria dels seus socis continuen sense confirmar els seus vots a favor de l’escut social, elevant la pressió sobre l’Executiu. Tan sols ERC ha deixat clar que donarà suport al text i Podem que s’abstindrà. No obstant, davant la incògnita de què faran la resta dels aliats s’obre un camí amb els dubtes que té el PP que, de moment, no ha tancat la porta a donar un sí al reial decret.
"Hi ha, entenc, una majoria per a la convalidació d’aquest paquet de 5.000 milions", va asseverar el president del Govern divendres passat després de la reunió del Consell de Ministres en la qual es van aprovar dos decrets, l’un amb rebaixes fiscals i ajudes, i un altre amb la pròrroga dels lloguers durant dos anys. Sánchez va donar per descomptat que el primer d’ells, que l’Executiu té intenció que es debati al Congrés aquest dijous, comptarà amb els suports necessaris."Hi ha, entenc, una majoria per a la convalidació d’aquest paquet de 5.000 milions", va asseverar el president del Govern divendres passat després de la tensa reunió del Consell de Ministres en la qual es van aprovar dos decrets, un amb rebaixes fiscals i ajudes, principalment, i un altre amb la pròrroga dels lloguers durant dos anys. Sánchez va donar per descomptat que el primer d’ells, que l’Executiu té intenció que es debat al Congrés aquest dijous, comptarà amb tots els recolzaments necessaris.
Topar preus
No obstant, només estan assegurats els sís del PSOE, Sumar i ERC. El portaveu dels republicans, Isaac Albert, va assegurar ahir que la seva formació està pendent d’"alguna confirmació i de com s’acabarà redactant" el reial decret, però veuen positiu que moltes de les propostes enviades a l’Executiu fossin "majoritàriament acceptades". Podem, per la seva banda, s’abstindrà. Fonts morades expliquen que les baixades d’impostos no són la "via" correcta i demanen limitar els preus.No obstant, només estan assegurats els ‘sís’ del PSOE i Sumar, els dos partits del Govern, i el d’ERC. El portaveu dels republicans, Isaac Albert, ha assegurat aquest dilluns que la seva formació està pendent d’"alguna confirmació i de com s’acabarà redactant" el reial decret, però que veuen positiu que moltes de les propostes enviades a l’Executiu fossin "majoritàriament acceptades". Podem, per la seva banda, s’abstindrà. Fonts morades expliquen que les baixades d’impostos no són la "via" correcta i demanen limitar els preus.
Amb ERC en el sí, Podem en l’abstenció i Vox en el no, l’Executiu necessita el suport dels seus socis –Junts, EH Bildu, PNB i BNG– per tirar endavant les mesures. Aquests partits eviten aclarir la seva posició i eleven la pressió sobre l’Executiu davant un reial decret que no ha acontentat per complet cap formació. El segon reial decret, de moment, no té data prevista per a la convalidació.Amb ERC en el ‘sí’, Podem en l’abstenció i Vox en el ‘no’, ja que sempre rebutgen les iniciatives del Govern, l’Executiu necessita el suport de la resta dels seus socis – Junts, EH Bildu, PNB i BNG – per tirar endavant les mesures. Tots aquests partits s’estan fent de pregar, evitant aclarir la seva posició i elevant la pressió sobre l’Executiu davant un reial decret que no ha acontentat per complet cap formació. Caso a part és el segon reial decret que, de moment, no té data prevista per a la seva convalidació.
La presidenta de Junts al Parlament, Mònica Sales, va explicar que han d’"analitzar bé la lletra petita" abans de prendre una decisió. Els postconvergents van treure pit d’haver forçat l’Executiu a acceptar les seves propostes. No obstant, els de Carles Puigdemont són reticents a confirmar el sentit del seu vot fins a l’últim minut, cosa que els dona més marge de negociació. Tampoc el PNB ha dit què farà. Els jeltzales veuen amb bons ulls el text, però fonts del partit expliquen que ha de ser la direcció nacional qui prengui la decisió.La presidenta de Junts al Parlament, Mònica Sales, ha explicat que han d’"analitzar bé la lletra petita" abans de prendre una decisió. Tot just conèixer-se les mesures, els postconvergents van treure pit d’haver forçat l’Executiu a acceptar les seves propostes. No obstant, els de Carles Puigdemont són reticents a confirmar el sentit del seu vot fins a l’últim minut, cosa que els dona més marge de negociació. Tampoc el PNB ha dit què farà. Els jeltzales veuen amb bons ulls el text, però fonts del partit expliquen que ha de ser la direcció nacional qui prengui la decisió en els pròxims dies.
Notícies relacionadesEn els socis de l’esquerra és on més enuig van produir les rebaixes impositives incloses en el reial decret. EH Bildu va assegurar que el plantejament és "injust" i que només permetrà que les grans empreses es continuïn enriquint. No obstant, no es van oposar a la convalidació del text. La portaveu nacional del BNG, Ana Pontón, va considerar el text "insuficient", condicionant el vot a una negociació amb l’Executiu.En els socis de l’esquerra és on més enuig va produir les rebaixes impositives incloses al reial decret. EH Bildu va assegurar que el plantejament és "injust" i que només permetrà que les grans empreses es continuïn enriquint. No obstant, no es van oposar a la convalidació del text. Fonts de la formació abertzale expliquen que continua sense haver-hi novetats. També la portaveu nacional del BNG, Ana Pontón, ha considerat el text "insuficient", condicionant el vot del seu diputat a una negociació amb l’Executiu.
El PP també podria recolzar el text, tot i que prefereixen no revelar què faran en la votació de dijous. Sánchez té cert marge per jugar amb l’aritmètica parlamentària.La via de l’anomenat bloc d’investidura no és l’única que té oberta el Govern. Com ha passat en anteriors crisis, el PP també podria recolzar el text. Aquest cap de setmana, el vicesecretari d’Economia del PP, Alberto Nadal, explicava en una entrevista a EL PERIÓDICO que Sánchez ha "assumit" alguna de les principals propostes que els populars havien plantejat davant les conseqüències del conflicte bèl·lic, tot i que consideren que arriben tard. Tot i així, els conservadors prefereixen no revelar què faran en la votació de dijous vinent. Així, Sánchez té cert marge per jugar, una vegada més, amb l’aritmètica parlamentària.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- FUTBOL (SELECCIÓ) Cucurella: "Teníem moltes ganes de jugar la Finalíssima. Tant de bo ens creuem amb l'Argentina al Mundial"
- Patrimoni El Mas de Santa Llúcia a la Jonquera, en runes: una masia catalana a la venda per 1.490.000 euros
- Acord comercial Carn i terres rares per a Europa, cotxes per a Austràlia: claus del nou pacte comercial de la UE
- Congrés El president d'Adif reconeix que no tenien autorització "per escrit" per retirar material de l'accident d'Adamuz, "però sí verbal"
- Operatiu policial contra una organització criminal de tràfic internacional de drogues amb epicentre a Figueres
