Acord entre administracions

Catalunya vigilarà els discursos d’odi amb una app

El Govern firma un conveni amb el Ministeri d’Inclusió contra la violència a les xarxes

Catalunya vigilarà els discursos d’odi amb una app
2
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

Els discursos d’odi a les xarxes socials s’han disparat en els últims anys i afecten especialment les dones, a persones LGTBI, migrants, racialitzades, amb discapacitat o pertanyents a comunitats religioses. Precisament la setmana en què el baròmetre del CEO ha sacsejat la política catalana, assenyalant que Aliança Catalana i Vox podrien assolir els 34 diputats al Parlament, el Govern ha anunciat la incorporació d’una nova aplicació que li permetrà monitoritzar els discursos d’odi en línia a fi de mirar d’impedir que es viralitzin o quedin impunes.

La Generalitat disposarà d’aquesta eina gràcies a la firma d’un conveni de la Conselleria d’Igualtat i Feminisme amb el Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions que li permetrà fer ús de la plataforma que utilitza a escala estatal l’Observatori Español del Racisme i la Xenofòbia (Oberaxe). Es tracta de la primera col·laboració que formalitza aquest ens amb una autonomia i que permetrà analitzar els discursos d’odi que es propaguen en català.

"El que passa a les xarxes socials té translació en la vida real. No pot tornar a repetir-se un Torrepacheco", va assegurar ahir la ministra Elma Saiz durant la firma del conveni. La titular del ministeri d’Inclusió va detallar que només l’últim mes s’han detectat 52.900 discursos d’odi en xarxes com X, Instagram, Facebook, TikTok i YouTube i que han aconseguit que un 42% fossin retirats.

El Govern pretén ara seguir aquest mateix camí en una Catalunya on s’ha disparat el vot a partits d’ultradreta. "No ens podem permetre que l’odi es propagui per les xarxes. Ignorar els seus efectes destructius seria una irresponsabilitat imperdonable", va defensar el president, Salvador Illa, que va remarcar que es tracta d’un assumpte clau per preservar la cohesió social, la convivència i la democràcia. "Qui la fa, la paga: als barris, als carrers i a les xarxes. L’odi no és un concepte abstracte", va advertir.

Aquesta setmana, amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, la Generalitat ha posat el focus en les violències masclistes digitals. Així ho va reconèixer la consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor, que va posar èmfasi en la proliferació dels casos de ciberassetjament a les plataformes l’algoritme de les quals amplifica els missatges de l’extrema dreta. "Cal detectar i actuar", va reivindicar, i va desgranar que amb l’aplicació podran elaborar informes i determinar si aquests discursos poden constituir un delicte penal o una sanció administrativa.

Notícies relacionades

Assumir responsabilitats

L’objectiu és que no quedin sense resposta, si bé les institucions admeten les dificultats que les plataformes no assumeixin responsabilitats o que la via judicial no doni una resposta eficient. Segons fonts de la conselleria, a principis de l’any que ve la plataforma ja podrà funcionar a ple rendiment. "Volem ser uns referents en la lluita contra els discursos d’odi perquè són l’avantsala dels delictes d’odi", va acabar dient Menor.

Temes:

Govern Vox LGTBI