El jutge envia a presó sense fiança Ábalos i Koldo al veure risc "extrem" de fuga
Puente basa la resolució en els nombrosos indicis contra els acusats i en el fet que s’enfronten a penes «no menors a 10 anys» / És la primera vegada que un diputat en actiu és empresonat
El jutge del Tribunal Suprem Leopoldo Puente va enviar ahir a presó incondicional l’exministre José Luis Ábalos i el seu assessor Koldo García, tal com havien sol·licitat el fiscal en cap Anticorrupció, Alejandro Luzón, i les acusacions populars durant les vistes breus convocades al Tribunal Suprem per l’instructor del cas Koldo. El magistrat aprecia "indicis més que raonables de l’eventual comissió de fets delictius greus" i argumenta que la proximitat del judici ha comportat que el risc de fuga sigui "extrem" i "màxim".
La resolució, la primera per la qual un diputat en exercici acaba sent empresonat, s’ha comunicat al Congrés perquè apliqui el reglament, que preveu la suspensió dels membres de la cambra quan la interlocutòria de transformació es declari ferma. En aquesta resolució s’atribueix a tots dos la comissió dels delictes d’integració en organització criminal, suborn, ús d’informació privilegiada, tràfic d’influències i malversació.
Segons el magistrat, "el possible risc que aquests acusats puguin sostreure’s a l’acció de la justícia resulta extrem", la qual cosa fa que les compareixences quinzenals al jutjat i la retirada del passaport imposades siguin insuficients, sobretot perquè els fets investigats "significarien una sanció privativa de llibertat d’extensió no menor a deu anys de presó", que la mateixa resolució eleva a 12 anys i sis mesos.
El jutge destaca que hi ha nombrosos indicis racionals de criminalitat per a tots dos, formalitzats en una resolució judicial d’imputació, amb relació a l’eventual comissió de diversos delictes greus. També assenyala que "tancada la instrucció, ha interessat les acusacions la imposició de penes molt greus privatives de llibertat per als investigats" de fins a 30 anys de presó, cosa que "afegida al previsiblement molt pròxim enjudiciament" fa que hagi arribat el moment de revisar la seva situació processal.
Segons el magistrat, "consten indicis raonables que Ábalos ha pogut rebre i controlar importants quantitats de diners en metàl·lic, la qual cosa permet inferir raonablement que pot disposar de recursos econòmics per emprendre i sostenir la fuga". Entre els arguments del ministeri públic hi figurava que "és la pertinença al Govern el que va permetre als dos investigats cometre aquest delicte".
Fonts presents al tribunal revelen que Ábalos va negar el risc de fuga i va assegurar que no té diners ni cap lloc per anar. Segons aquestes fonts, l’exministre parlava en un to afligit i estava molt pàl·lid, "destrossat", malgrat que encara no sabia la decisió del jutge.
"Profecia autocomplerta"
La seva defensa havia esgrimit arrelament, que és diputat i que es vulnera l’article 23 de la Constitució, que és el de representació política, per mirar d’eludir la presó. Després de saber la petició d’Anticorrupció, Ábalos va dir a la cadena SER que el que havia passat era "una profecia autocomplerta", que s’havien incrementat els delictes i demanat penes altíssimes per justificar l’argument del risc de fuga, a fi d’"aconseguir una declaració col·laborativa". Va afegir que li sembla una decisió "política" i incomprensible que s’al·legui risc de fuga i que la vista breu es convoqués set dies més tard, quan li haurien pogut decretar un arrest domiciliari.
L’exministre va arribar d’hora a la seu de l’Alt Tribunal, amb una petita motxilla de cuir marró. La seva compareixença va durar aproximadament 40 minuts. Mentre s’esperava, va sortir a fumar tot sovint a un pati interior del Suprem acompanyat d’un policia. Koldo, en canvi, va optar per una motxilla plena a vessar. "Tots tenim dret a aprendre de mica en mica", va contestar al magistrat quan li va preguntar si volia afegir alguna cosa. Llavors la seva advocada, Leticia de la Hoz, ja havia presentat sense èxit una qüestió prèvia relativa a la falta de competència del Suprem per indagar en uns contractes que també investiga l’Audiència Nacional.
La lletrada va mirar de demostrar el seu arrelament amb el fet que Koldo té una filla de poca edat i que el seu germà i la seva mare viuen a Benidorm. També va arribar a preguntar qui es cuidaria de passejar la mare si el seu client entrava finalment a la presó.
Notícies relacionadesL’ingrés a presó de tots dos s’ha produït en la peça relativa a l’adjudicació presumptament fraudulenta de contractes milionaris per la compra de mascaretes que es va fer des del Ministeri de Transports a l’empresa Soluciones de Gestión, no en la de les adjudicacions sospitoses d’obra pública, per la qual ha estat a la presó l’exsecretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán.
Finalment, la fiscalia reclama un total de 24 anys de presó per a Ábalos i 19,5 per a Koldo. També sol·licita una multa de 3,9 milions d’euros. Per la seva banda, les acusacions populars demanen 30 anys de presó per a Ábalos i 30 més també per a Koldo.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Agressions sexuals Una nena de 9 anys revela després d’una xerrada del 25-N en una escola de Palma que el seu oncle la violava
- Sorteig Extraordinari de Nadal ¿Pot un vident encertar el número del Gordo de la Loteria de Nadal?
- Increment del 2,7% Les pensions contributives pujaran 40 euros de mitjana al mes el 2026
- Al polígon la Borda Tres ferits greus en l’incendi d’una empresa de reciclatge a Caldes de Montbui
- Conveni col·lectiu Acord en el metall de Barcelona: els salaris de 200.000 treballadors pujaran un 10% fins al 2027 i es desconvoca la vaga
