El llarg camí de la Princesa per convertir-se en reina
La formació militar i acadèmica d’Elionor respon a una estratègia acuradament dissenyada per Felip VI i Letizia per consolidar la continuïtat de la institució en un segle que posa a prova la vigència de les monarquies. Cada passa de l’hereva al tron forma part d’un pla que, segons fonts militars que participen en el disseny, busca integrar Elionor a tots tres exèrcits perquè adquireixi "principis com ara la responsabilitat, la dedicació al servei, l’autoritat, l’exemplaritat i l’honradesa", a més de viure amb "disciplina" i en comunitat entre els joves.
Va començar a l’Acadèmia General Militar de Saragossa, on va aprendre la disciplina de l’Exèrcit de Terra. Després va passar per l’Escola Naval de Marín, a Pontevedra, on va embarcar sis mesos al vaixell escola Juan Sebastián Elcano. I ara la seva formació es completa a l’Acadèmia General de l’Aire i de l’Espai de San Javier, a Múrcia, on aprendrà a pilotar l’avió Pilatus PC-21 i s’enfrontarà al seu primer vol en solitari. Tot, en paral·lel a la seva agenda institucional: la Zarzuela va integrant els seus compromisos ineludibles, com el lliurament dels Premis Princesa d’Astúries i els de Girona i visites oficials, com la que va fer a Portugal, la primera a l’estranger. El coronel Luis Felipe González Asenjo, director de l’Acadèmia General de l’Aire i de l’Espai a San Javier, assenyala que els mesos que és a Múrcia s’hi ha integrat molt bé i desenvolupa amb "la mateixa destresa" que la resta d’alumnes els plans d’estudi, que inclouen entrenaments físics i assignatures com Navegació i Fraseologia Aeronàutica.
Legitimitat institucional
Aquest recorregut de tres anys és un entrenament tècnic i també un exercici de legitimitat institucional. En les Forces Armades, la princesa hereta la tradició dels Borbons de formar-se amb els cadets, sense privilegis aparents, compartint espais, horaris i exigències físiques. "És una més", remarca Asenjo.
Jaime Alfonsín, que va acompanyar Felip VI gairebé 30 anys primer com a secretari del Príncep (1995-2014) i després com a cap de la Casa del Rei (2014-2024), va fer un discurs, a l’octubre a la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques, sobre l’educació de l’hereva i l’ofici de regnar. Alfonsín va afirmar que Elionor haurà d’assumir "els valors de la societat en què viu" i "convèncer de la utilitat de la institució". Per a aquesta missió, creu que "hi pot ajudar, i molt, el fet que l’hereva sigui una dona i, per tant, futura Reina d’Espanya al segle XXI". "Si sintonitza amb el sentiment i les aspiracions d’aquests joves i molt en particular de les dones espanyoles, independentment de les seves conviccions ideològiques, haurà fet passos molt importants en la consolidació personal i institucional", va afirmar.
La seva educació castrense es complementarà amb una formació universitària encara per anunciar, però que se suposa relacionada amb el dret o les ciències polítiques, àrees que el seu pare va cursar. El propòsit és que arribi al tron amb una base sòlida per exercir les funcions constitucionals d’arbitratge i moderació que li reserva la Constitució, i per entendre el paper d’Espanya en un context internacional complex.
Notícies relacionadesAlfonsín també va abordar la part més personal de la vida d’Elionor, una esfera sobre la qual es posarà la lupa després de l’experiència amb Joan Carles I. Segons Alfonsín, Elionor haurà de "comprendre", i "no és fàcil", que "la seva vida personal és diferent de la dels altres espanyols". "Que juntament amb els drets de què és titular té també deures que comporten una limitació, de vegades profunda de les seves llibertats", va afegir. L’exassessor de Felip VI va remarcar que només tindrà "un marge reduït de privacitat", "necessària" per desenvolupar la seva faceta "personal i familiar" i va deixar anar un consell: "Ha de saber tenir cura de l’entorn social en què es mou i les amistats de què s’envolta, que només són veritables i sinceres quan es guien per l’afecte, la discreció, la generositat i la lleialtat. Mai per l’interès".
El seu regnat, en el moment que arribi, dependrà menys de l’herència i més del mèrit.
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Funció pública Pujada salarial dels funcionaris: què ofereix el Govern, a quants treballadors afecta i quan es cobraria
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- Una altra nena de 4 anys, a l’uci Mor una nena de 6 anys després d’un tractament dental a València i la Generalitat ordena tancar la clínica
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
