Moure’s ja és un dret ciutadà
La nova llei de mobilitat sostenible considera per primera vegada que anar a la feina, a l’escola o accedir a serveis públics és un dret ciutadà. Això significa que l’Estat i les administracions hauran de garantir mitjans de transport accessibles, assequibles i respectuosos amb el medi ambient.
Pedro Sánchez, ahir al Congrés dels Diputats. | JOSÉ LUIS ROCA
La nova llei de mobilitat sostenible es traduirà en més exigència de qualitat i freqüència en els serveis urbans i més transport públic en àrees petites i rurals.
Més i millor transport públic.
La nova llei busca frenar l’actual dependència del cotxe. El Fons Estatal de Mobilitat Sostenible finançarà autobusos elèctrics, carrils bici, tramvies o metro lleuger. L’objectiu és, especialment a les àrees metropolitanes, assegurar unes millors connexions i unes freqüències que puguin respondre a l’actual i futura demanda de transport.
Mobilitat activa.
Aposta per la bicicleta i la mobilitat activa. Es crea una Estratègia Estatal de la Bicicleta, amb impuls a infraestructures ciclistes i campanyes de seguretat viària. Més carrils bici, aparcaments segurs i rutes escolars segures per a nens.
Facilitar la intermodalitat.
Mitjançant la creació de l’Espai de Dades Integrat de Mobilitat (EDIM) i el Punt Nacional d’Accés Multimodal, els ciutadans podran consultar horaris en temps real, tarifes i emissions de diferents mitjans de transport. Les dades seran compartides, de manera que tant les aplicacions públiques i privades podran comptar amb tota la informació integrada.
Límit a la contaminació urbana i ZBE.
La norma estableix que els municipis han d’integrar la gestió de les seves zones de baixes emissions (ZBE) dins dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), i vincular-les amb els objectius nacionals de reducció d’emissions i qualitat de l’aire. D’aquesta manera, les ZBE passen a formar part d’una estratègia global de mobilitat neta, finançada i coordinada des de l’Estat. Es permet als ajuntaments establir una taxa per la circulació de vehicles que superin els límits o categories màximes de lliure circulació en les ZBE. Hi haurà incentius per utilitzar transport públic i la bicicleta, i penalitzacions a vehicles antics. El Fons Estatal de Contribució a la Mobilitat Sostenible (FECMO) finançarà projectes de transport urbà net i eficient.
Anar a la feina.
Les empreses de més de 200 empleats i les entitats públiques d’àmbit estatal estaran obligades a elaborar en els pròxims dos anys Plans de Mobilitat Sostenible al Treball, que s’han de negociar col·lectivament, per al seu personal: foment del transport col·lectiu, bicicletes, teletreball o cotxes compartits. Les empreses de més mida hauran d’incloure opcions com el teletreball o la flexibilitat a les entrades per reduir la mobilitat en hores punta. Els plans de mobilitat es negociaran amb el comitè d’empresa i posaran el focus a promocionar la mobilitat activa entre els empleats, és a dir, els desplaçaments a peu o utilitzant maneres no motoritzades, com la bicicleta. Hauran d’oferir facilitats per desplaçar-se sense cotxe privat i fomentar també el cotxe compartit. Les empreses també hauran d’instal·lar punts de recàrrega per assegurar la conversió del parc automobilístic cap al vehicle elèctric.
Tren davant l’avió.
Es fomentarà el ferrocarril respecte als vols curts. S’estudiarà la reducció de vols nacionals quan existeixi una alternativa ferroviària de menys de 2,5 hores. Això hauria de repercutir en una oferta més gran de trens d’alta velocitat o mitjana distància. Renfe recuperarà les indemnitzacions per retards de 15 i 30 minuts a l’AVE, suprimides el 2024. Es preveu així mateix l’elaboració d’un estudi sobre la implantació de connexions amb tren amb les ciutats europees, així com la tornada dels trens nocturns.
Transport de mercaderies.
La llei promou el pas del transport de mercaderies per carretera al ferrocarril. També la conversió cap als vehicles elèctrics i la creació de zones de descans segures per a camioners. D’aquesta manera, s’impactaria en una important reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle i en una millora en la seguretat viària.
Vehicles autònoms.
Es regula un espai controlat de proves per a projectes pilot sobre vehicles automatitzats i mobilitat intel·ligent, i es contempla la creació d’una Oficina per a la Facilitació de Proves de Vehicles Automatitzats.
Accés universal.
La llei exigeix que tots els mitjans de transport siguin accessibles per a persones amb discapacitat i tinguin en compte les necessitats dels col·lectius vulnerables. Preveu una Estratègia Estatal contra la Pobresa de Transport per alleujar la dificultat de les persones per fer front als costos de transport i presta una especial atenció a les zones geogràfiques afectades per processos de despoblació introduint-hi el transport a demanda, buscant garantir el dret a la mobilitat sostenible a tot el territori.
La llei preveu així mateix programes de formació i sensibilització des de l’escola, a fi de comptar amb generacions més sensibilitzades amb el transport públic i la mobilitat neta.
Salut.
Notícies relacionadesLa llei considera la mobilitat sostenible com a pilar de la lluita contra el canvi climàtic. El transport és responsable del 30% dels gasos amb efecte hivernacle a Espanya i el principal focus emissor de contaminants urbans.
Les mesures haurien de frenar els nivells de contaminació i els seus efectes sobre la salut dels ciutadans. No obstant, la llei no estableix un objectiu de reducció d’emissions del transport, si bé s’alinea amb els compromisos adquirits pel Pacte Verd Europeu i el paquet Fit for 55, que exigeix reduir les emissions netes de manera general un 55% abans del 2030 a la UE.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Nadia Comaneci: "Em van posar un 10, però sempre vaig pensar que ho podria haver fet millor"
- Tribunals Justícia autoritza màquines de depilació làser per als interns trans a les presons catalanes
- Sant Joan de Déu fa servir gossos per afavorir el benestar emocional de joves atesos a Salut Mental
- Nous indicis El sospitós principal del crim d’Helena Jubany declara aquest divendres davant el jutge acorralat per les proves de l’ADN
- Desigual retrocés de la llengua Només quatre de cada 10 veïns de Barcelona utilitzen el català en el seu dia a dia i el 15% a l’Hospitalet
- Cas Koldo Anticorrupció demana presó sense fiança per a Ábalos, que nega el risc de fuga: «No tinc on anar»
