Vetos creuats entre socis
L’Executiu reclama als seus aliats més diàleg i evitar els insults perquè les negociacions no encallin en una espiral competitiva entre els grups. Aquests s’enfronten entre si als seus respectius territoris per "endinsar-se en les seves diferències" i marcar així perfil propi, fet que bloqueja moltes lleis.

El funambulisme que el Govern s’ha vist obligat a fer els dos últims anys per tirar endavant una legislatura que, des d’un principi, s’augurava que no havia de ser gens senzilla es complica. A la dificultat de governar en coalició i fer el treball d’orfebreria per atraure set partits s’hi afegeixen cada vegada més els vetos creuats entre els socis. Fins al punt que l’Executiu pateix per desplegar la seva agenda social, des de la derogació de la llei mordassa a les propostes per fer front a la crisi de l’habitatge. El que acontenta uns, sovint disgusta d’altres.
El Govern reconeix que, al contrari de la legislatura passada, aquesta l’aritmètica parlamentària encara és més complexa, pel fet de no haver-hi majories clares ni progressistes ni conservadores. I s’hi afegeix aquest tràngol per la intensificació dels vetos creuats. "N’hi ha alguns que no parlen amb altres grups", assenyala un dels negociadors de l’Executiu. Per això cada vegada els reclama més sovint intermediar amb altres aliats per facilitar que tirin endavant les iniciatives.
Endinsar-se en les diferències
Una espiral competitiva entre els grups que s’enfronten entre si als seus territoris respectius que porta, segons les mateixes fonts, a fer que determinats partits "s’endinsin en les diferències" per marcar més perfil propi i tendir a posicions de màxims quan es tracta de mesures impulsades pel competidor. Fonts del soci del Govern afegeixen que hi ha vegades que les converses encallen sense saber si es deu "al contingut, a la forma, al qui ho proposa o amb qui es negocia".
Davant aquesta tendència, a l’Executiu advoquen per la recepta del diàleg i buscar punts de consens que puguin beneficiar tots els socis de la majoria d’investidura. Una cosa que allunyaria els discursos a la tribuna, amb retrets creuats que enterbolirien la iniciativa parlamentària. "No hi ajuda que la gent s’insulti", adverteixen. "Cada partit té el seu joc", reconeixen, però portar-ho a l’extrem de la incompatibilitat enterraria l’agenda política de tots. Per això ja conclouen respecte a les iniciatives pròpies del Govern que "no es pot demanar la lluna".
El xoc entre socis ja ha posat fi a diverses iniciatives pactades pel Govern amb alguns dels seus aliats. Les dues últimes, la rebaixa de la jornada laboral impulsada per Yolanda Díaz i que va tombar Junts i la delegació de les competències d’immigració a Catalunya que va rebutjar Podem. En l’Executiu miren d’explicar que el seu poder de negociació arriba fins on arriba i que no els poden acabar responsabilitzant del que votin altres partits.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- BARCELONEJANT L’aparició sorpresa de Richard Gere
- 84 anys resistint Mireia Torralba, de l’històric restaurant Amaya de la Rambla: «No volem tancar, però ens estan ofegant»
- MotoGP Bagnaia no pot més
- Comerç electrònic El negoci de la compravenda de palets de productes retornats d’Amazon: «El camió que arriba avui està venut demà»
- Òbit Mor Guillermo Fernández Vara, expresident de la Junta d’Extremadura