Equilibris parlamentaris

El PSOE manté en un calaix la llei per delegar immigració a Catalunya sis mesos després d’haver-la pactat amb Junts

Els socialistes remarquen que la polèmica iniciativa no té suports davant el rebuig de Podem, mentre que Junts vol que la proposta se sotmeti a la votació del Congrés

El PSOE manté en un calaix la llei per delegar immigració a Catalunya sis mesos després d’haver-la pactat amb Junts

JOSÉ LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

Quan el PSOE i Junts van registrar de la mà al Congrés la proposició de llei per delegar les competències d’immigració a Catalunya, a principis del març passat, va semblar que el món s’acabaria. El líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, va parlar d’«humiliació sense precedents» i va dir a Pedro Sánchez «florero» de l’independentisme. El president de Castella-la Manxa, el socialista Emiliano García-Page, va assegurar que el pacte era «racista».Ione Belarra, secretària general de Podem, va fer servir la mateixa expressió. «És racista», va dir.

Sis mesos després d’aquella tempesta, no s’ha tornat a saber res de la norma.

El PSOE manté guardada en un calaix la proposta, que cedeix als Mossos d’Esquadra el control de ports i aeroports, en cooperació amb la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, i també permet que la Generalitat efectuï les devolucions d’immigrants. Fonts de la direcció socialista assenyalen que no hi ha data prevista per sotmetre la llei a la votació del ple del Congrés. El principal motiu, assenyalen, és que ara mateix la llei no compta amb els suports necessaris, en una nova mostra de les enormes dificultats per aprovar iniciatives amb un bloc d’investidura que reuneix forces d’esquerra i dreta. El principal escull continua sent a Podem, els quatre diputats de la qual són indispensables perquè la cessió de competències es pugui fer realitat.

«No hi ha avanços en aquesta negociació», explica el PSOE, que alhora reclama als postconvergents que també s’impliquin en les converses amb Podem. El partit de Carles Puigdemont, mentrestant, assenyala que la transferència de les competències migratòries a Catalunya s’hauria d’activar ja a la Cambra baixa.

La sort dels Pressupostos

La paràlisi de la proposició de llei arriba en un moment especialment transcendent i delicat. El Govern necessita els set escons de Junts per aconseguir els Pressupostos Generals de l’Estat de l’any que ve, la iniciativa que després de dos anys de pròrrogues ajudaria a concloure el debat sobre l’avenir d’aquesta legislatura, que ara es troba encara més en dubte arran de l’entrada a la presó per presumpta corrupció de Santos Cerdán, exsecretari d’Organització del PSOE.

Però l’ambient ha tornat a enrarir-se aquesta setmana, a l’aliar-se els postconvergents amb el PP i Vox per tombar la reducció de la jornada laboral, la mesura estrella de Yolanda Díaz, que en cas de tirar endavant hauria permès que 12,5 milions de treballadors passessin a 37,5 hores setmanals. «Creuen que estan representant l’independentisme català. No és veritat. Avui vostès representen els interessos de la patronal espanyola en els sectors més reaccionaris», va dir dimecres a Junts la vicepresidenta segona, ministra de Treball i líder de Sumar en l’Executiu durant el debat parlamentari. «Aquí vostè i jo representem una cosa que mou la Història. Es diu lluita de classes. I vostè representa el capital i jo i el Govern d’Espanya representem les gents catalanes i també espanyoles. Vostè es posa del costat de qui avui a Espanya i a Catalunya s’està forrant», va insistir Díaz, dirigint-se directament a la portaveu de Junts, Miriam Nogueras.

Control de danys

Notícies relacionades

Les seves paraules van grinyolar en nombrosos dirigents del PSOE i el Govern, sempre acurats a l’hora de criticar els postconvergents. «Ella sabrà», assenyala un alt càrrec del partit, que intenta deslligar el fracàs de la iniciativa de Díaz de la sort que corrin els Pressupostos. «La reducció de la jornada és un calaix tancat per a Junts. Però els altres no s’han de tancar. Cada tema és diferent», explica.

Els socialistes sospesen ara què fer amb la transferència d’immigració a Catalunya, una competència que mai havia volgut tenir l’actual president de la Generalitat, Salvador Illa, del PSC, i que Sánchez va acceptar tot just començar la legislatura a canvi de l’abstenció de Junts en diversos decrets. D’una banda, el PSOE diu que «encara és aviat» per prendre una decisió sobre una iniciativa que no compta amb els vots necessaris. De l’altra, que els acords hi són per «complir-los». Però de moment la proposició de llei continua guardada en un calaix.

Temes:

Congrés PSOE