Feijóo recrimina a Sánchez que només el mou "la por dels jutges"
El president del Govern central acusa el líder de l’oposició d’estar "mimetitzat" amb la ultradreta en un crispat debat al Congrés

Un dia després que el Tribunal Suprem obrís judici oral per presumpta revelació de secrets al fiscal general de l’Estat, Álvaro García Ortiz, i en la mateixa jornada en què la dona de Pedro Sánchez, Begoña Gómez, va acudir a declarar davant el jutge per un suposat cas de malversació de cabals públics (el cinquè delicte pel qual està imputada), el Congrés dels Diputats va celebrar la seva primera sessió de control d’aquest nou curs polític. Tot va discórrer pel mateix curs crispat que al final de l’anterior, al juliol, amb Alberto Núñez Feijóo acusant el president del Govern de ser un dirigent a qui només mou la "por".
"La por dels jutges pel que saben, la por dels mitjans pel que publiquin, la por dels socis perquè el deixin caure, la por de la gent pel que pugui dir a les urnes", va dir al cap de l’Executiu el líder del PP, que, com també està habitual en les seves intervencions, no va poder acabar el discurs que tenia preparat perquè va saber mesurar bé els temps determinats.
Per intentar posar remei a l’error de Feijóo, que abans havia assenyalat que "la corrupció no se n’ha anat" perquè Sánchez continua "aquí", fonts populars van informar que la frase acabava així: "La por que vostè s’hagi de presentar en un jutjat".
Sense crítiques als jutges
Sánchez va evitar continuar elevant el xoc. "Sé el que pretén, però no ens provocarà", li va dir al cap de l’oposició. El secretari general del PSOE no es va referir a cap de les males notícies que li arriben dels tribunals, que el Govern considera que no tenen fonament, i tampoc va incidir en les seves crítiques a alguns jutges per fer "política", com va afirmar la setmana passada a TVE.
En el seu lloc, es va aturar en el fet que Espanya representa el 40% del creixement de la zona euro i va retratar Feijóo com un dirigent que es "mimetitza" amb la ultradreta, portant a terme per exemple una "plantada institucional" durant l’obertura de l’any judicial, una convocatòria de la qual el líder del PP va decidir absentar-se per no coincidir amb el fiscal general de l’Estat.
Sánchez també va incidir en la presumpta equidistància dels conservadors davant la massacre d’Israel a Gaza, un dia després que l’Executiu imposés noves sancions, com l’embargament total d’armes, al país governat per Benjamin Netanyahu. "Repeteixi amb mi: el que està passant a Gaza és un genocidi", va dir-li a Feijóo el president del Govern, a qui just després Santiago Abascal, líder de Vox, va dir-li "corrupte, traïdor i indecent".
L’únic moment mitjanament còmode per al líder del PSOE va arribar de la mà de Gabriel Rufián, portaveu d’ERC, davant del qual Sánchez es va comprometre a "complir" els pactes d’investidura, inclòs la quitació del deute autonòmic acordat amb els republicans fa dos anys.
Bolaños i Alvárez de Toledo
La tensió també va pujar de nivell en el ple després de la picabaralla entre el ministre de Presidència i Justícia, Félix Bolaños, i la diputada Cayetana Álvarez de Toledo, del Partit Popular (PP), arran que el primer no dubtés a titllar de "mentidera" la segona.
Un adjectiu que el ministre va reiterar, després d’haver demanat a la parlamentària conservadora que rectifiqués els seus atacs fets en una sessió de control prèvia a les vacances d’estiu, celebrada quan el jutge Juan Carlos Peinado havia sol·licitat la imputació del ministre, la qual finalment va ser desestimada pel Tribunal Suprem (TS).
Gairebé a l’uníson, els grups del PP i Vox van clamar contra la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol, a qui van reclamar que critiqués a Bolaños les seves paraules. Es donava la circumstància que a penes minuts abans, a l’inici de la sessió plenària, Armengol havia retret al líder de Vox, Santiago Abascal, la seva "mala educació" i els seus "insults", que no va concretar ni va citar però que va anunciar que retiraria, del diari de sessions.
Notícies relacionadesGarcía entrega un informe sanitari sobre Gaza
L’aspre debat polític va deixar un moment curiós, quan la ministra de Sanitat, Mónica García, va abandonar el grup blau del Govern per desplaçar-se a l’escó d’Alberto Núñez Feijóo i Santiago Abascal, a qui va entregar un document. Segons va poder saber EL PERIÓDICO, el misteriós paper no era altra cosa que un informe sobre la situació sanitària de Gaza que la líder de Més Madrid va voler entregar personalment als líders del PP i Vox en la mateixa setmana en què el Govern central ha anunciat mesures i sancions a Israel pel «genocidi» que ha segat ja la vida de 65.000 gazians.L’informe ha sigut elaborat, segons traslladen des de Sanitat, per Raúl Incertis, metge anestesista espanyol que va treballar durant quatre mesos com a voluntari a l’Hospital Nasser de Khan Yunis, un dels hospitals més grans de la Franja de Gaza. Va ser el mateix Incertis qui va demanar a la ministra que traslladés la documentació als dirigents de l’oposició. Junt amb aquest document, Mónica García va adjuntar una carta dirigida expressament a Feijóo i Abascal retraient la seva posició sobre Gaza». «Ser conservador no impedeix ser humà, reconèixer els drets humans i frenar el genocidi», diu aquesta carta.L’informe sanitari incorpora fotografies i històries clíniques de centenars de ferits menors d’edat en els atacs d’Israel, a banda també del testimoni del metge sobre la fam i el col·lapse sanitari a la Franja de Gaza. «No poden continuar defensant Israel després de veure-ho. Quan la història jutgi aquest genocidi, no podran dir que no ho sabien», defensa García.
- QUATRE ANYS DESAPAREGUT La mare que va llençar a les escombraries el cadàver del seu fill discapacitat patia un «deliri místic»
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Odissea blaugrana "És desesperant com ens tracten"
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Món del cor Les Mamarazzis tindran programa en català a La 2
- Barcelonejant Les 56 espelmes de Collboni i l’optimisme de la Casa Gran empresarial
- Alerta INUNCAT La pluja torrencial colpeja el Vallès, el Maresme i el Barcelonès i deixa calamarsa i riuades en diversos municipis
- Ésser humà avui
- BAIXA CONTRA EL VALÈNCIA Flick critica De la Fuente per alinear Lamine Yamal lesionat
- Protecció de la fauna Les poblacions de linx ibèric d’Espanya i Portugal trenquen el seu aïllament i aconsegueixen connectar-se