Govern i PP es retreuen les xifres de la prevenció en plena crisi pel foc
Els populars asseguren que l’absència de Pressupostos està restant mitjans per lluitar contra els incendis / L’Executiu replica que els conservadors menteixen i els acusa de retallar recursos

Cap crisi queda exempta del combat polític. En plena emergència pels incendis que assolen diverses comunitats i que han deixat al seu pas tres morts, 11 carreteres tallades i la línia ferroviària entre Madrid i Galícia interrompuda, el Govern i el PP tampoc es van donar treva ahir. Mentre els socialistes van continuar acusant els presidents autonòmics conservadors de reaccionar "tard, malament i amb retallades", i van elevar la responsabilitat a Alberto Núñez Feijóo, els populars van atacar l’Executiu pel flanc de la falta de solidesa del bloc d’investidura.
És la falta de Pressupostos Generals de l’Estat, després que Pedro Sánchez s’hagi vist obligat per la seva "debilitat" a prorrogar en dues ocasions els comptes del 2023, el que provoca que ara hi hagi "cinc aeronaus" menys que fa un any per lluitar contra el foc, va assegurar la vicesecretària de Sanitat i Política Social del PP, Carmen Fúnez. La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Sara Aagesen, ha de comparèixer al Congrés de manera "urgent" per explicar "al més aviat possible els mitjans que falten", va continuar Fúnez, que per sustentar la seva acusació va mostrar un contracte de l’Executiu en què, efectivament, es parlava de cinc aeronaus menys.
Però "la informació traslladada avui pel PP és falsa", van reaccionar fonts del Ministeri de Transició Ecològica. "El PP assegura que el nombre total d’aeronaus puja a 42, cinc menys de les que s’estaven contractant fins ara. La realitat és que el nombre d’aeronaus del ministeri per a aquesta campanya puja a 56. El PP ha utilitzat un sol contracte dels diversos efectuats pel ministeri en el context de la campanya d’incendis. Existeix un altre contracte de mitjans aeris addicional, de 4 ACO [sigles d’avió de coordinació i observació], que junt amb els 42 i els 10 FOCA [avió amfibi de gran capacitat] propietat de l’Estat sumen els 56 mitjans del dispositiu estatal. El pressupost del ministeri destinat el 2025 a l’extinció d’incendis forestals experimenta un increment del 29% respecte a l’exercici anterior, i assoleix els 109,3 milions", van continuar al departament d’Aagesen.
Des de la Moncloa, alhora, els col·laboradors de Sánchez van recordar que l’any passat el Congrés va aprovar dues importants normes per lluitar contra el foc, la llei de bombers forestals i la d’agents forestals i mediambientals, que reforcen la "coordinació nacional" i les funcions d’aquests professionals. En els dos casos, el PP es va abstenir juntament amb Vox.
La crítica per la presumpta falta d’inversió contra el foc també va anar en sentit oposat: dels socialistes, als conservadors. "No hi ha voluntat política. Ho estem veient a la Comunitat de Madrid, on només es contracta els bombers durant tres mesos. I ho estem veient també a Castella i Lleó, on no s’inverteix el que és necessari per arribar a tot el territori [...]. I a la Comunitat Valenciana hi havia una unitat d’emergències que va tancar el PP quan va arribar al poder. Així ens va anar amb la dana", va assenyalar la nova secretària d’Organització del PSOE, Rebeca Torró, que va acusar Feijóo de tenir "massa barra" a l’"aplaudir i justificar" els presidents autonòmics del seu partit en la seva gestió de la lluita contra el foc, que és competència autonòmica i no estatal.
Notícies relacionadesJoc de miralls
L’encreuament d’acusacions, mentre bona part d’Espanya era pastura de les flames, no es va quedar aquí. En un joc de miralls que reprodueix els recents atacs del ministre de Transport, Óscar Puente, al castellanolleonès Alfonso Fernández Mañueco, el PP també va criticar a Sánchez que continuï de vacances a Lanzarote. Fúnez va remarcar que Feijóo s’havia desplaçat el dia abans al post de comandament d’un dels incendis d’Ourense. Mentrestant, va dir la vicesecretària de Sanitat dels conservadors, el president no està demostrant ni "sensibilitat" ni "proximitat" perquè es troba "aïllat a La Mareta [la residència oficial on Sánchez resideix aquests dies a l’illa canària], protegint-se dels casos de corrupció".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- El gran repte d’Arrieta
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Educació Més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari a Catalunya
- Barcelona Andrea Tova, mexicana a Catalunya: “Em vaig equivocar de país. No sabia que parlaven català”
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Ciclisme El Tour 2026 es decidirà a Alpe d’Huez