La jutge de la dana replica la Guàrdia Civil i torna el focus a la Generalitat
La instructora rebutja investigar el president de la CHX, veu "errònia" l’anàlisi de la Benemèrita i desmunta l’"apagada informativa" en el Cecopi

El rebuig de la citació com a investigat del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, no és l’única conseqüència de la interlocutòria de la jutge Nuria Ruiz Tobarra emesa ahir. Els arguments amb què la magistrada que instrueix la causa de la dana denega la nova petició de Liberum d’imputar Polo serveixen també per acabar contradient l’informe de la Guàrdia Civil, de 220 pàgines, en què criticava l’"absència d’avisos" de la CHX sobre el barranc del Poio, i, de passada, tornar a dinamitar els arguments esgrimits pel Consell.
L’acusació popular es va basar en l’informe de l’Institut Armat, conegut divendres passat, per demanar la investigació de Polo. En aquest document s’apuntava a la inacció de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) en la previsió meteorològica i la "lenta reacció" de la CHX en la vigilància dels barrancs com a motiu de la falta d’actuació en el Cecopi. És l’anomenada "apagada informativa", tesi a què s’ha aferrat des del primer moment el Consell.
"Teories ja superades"
La instructora desmunta els arguments de la Guàrdia Civil i arriba a qualificar la seva anàlisi d’"errònia" i "incompleta". Ho fa substanciant-se en les informacions donades per l’Aemet, la responsabilitat competencial sobre els barrancs i les informacions addicionals en els butlletins oficials; tres consideracions que serveixen per tombar "teories ja superades com l’apagada informativa" i centrar el focus sobre els responsables d’Emergències de la Generalitat Valenciana.
El primer element que analitza és la relació de l’Aemet. La jutge critica que en l’anàlisi de l’Institut Armat no s’esmentin "les comunicacions que es van produir telefònicament" entre el 112 i l’agència i recorda "un àudio que presumptament es va publicar retallat i que reflectia que sí que es va informar sobre l’evolució meteorològica". "No existeix cap menció a aquesta comunicació d’especial rellevància", indica la jutge.
Tampoc hi ha menció en l’informe de la desconnexió a l’Aemet en la reunió del Cecopi, amb "nul resultat", cosa que, afegeix, no va ser responsabilitat de l’agència, com tampoc apareixen en aquest document les previsions meteorològiques "àmpliament avançades pels mitjans", citant la portada de Levante-EMV del 29-O. "Aquell mateix dia les previsions meteorològiques es van fer realitat", assenyala, i qualifica d’"inexplicable" que el Cecopi no comencés fins a les cinc de la tarda.
També es mostra contundent en la vigilància dels barrancs, especialment al Poio. La jutge conclou: "Més enllà d’aquells punts on la CHX no posseeix un control de l’aforament, el control dels barrancs s’ha d’efectuar a través del CCE (Centre de Coordinació d’Emergències). És la Generalitat la que ha d’efectuar el control que no es produeixi un desbordament en aquests casos".
Notícies relacionadesLa jutge apunta a l’ordre dels bombers forestals per vigilar el Poio el 29-O. "Van ser desplegats i es van retirar", indica, i afegeix tot seguit: "Difícilment es pot atribuir a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer ni al seu president que es retiressin els bombers, que no es controlés el desbordament i que s’ocasionés l’aclaparador nombre de morts".
Finalment, la jutge explica les informacions que van arribar més enllà de les comunicacions oficials incloses per la Guàrdia Civil en el seu informe. Cita entre les omissions "la importància dels mitjans de comunicació", i recorda "com els desbordaments eren transmesos en directe".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Vivenda El lloguer puja un 8,3% en un any i per cada pis pugnen 95 sol·licitants
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària