El president de la Generalitat, Salvador Illa.

El president de la Generalitat, Salvador Illa. / Arnau Carbonell Vidal / Govern

3
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Salvador Illa passarà aquesta nit a la ciutat xinesa de Wuhu sense la maleta. El tifó Co-may, el vuitè d’aquesta temporada a la Xina, ha tocat terra aquest dimecres a la costa est del país asiàtic i les previsions apunten que es continuarà movent ja degradat en tempesta tropical. Les alertes per la pluja i el vendaval, barrejades amb la possibilitat que hi hagi un tsunami, han obligat a fixar restriccions en els desplaçaments, i Illa i la seva comitiva, que es troben de viatge al país, han hagut de modificar els seus plans.

Dimarts a la tarda, el seu equip va rebre l’avís que el seu tren a Shanghai, que havia de partir cap a la ciutat a les 20.32 hores, quedava cancel·lat. Després de diverses gestions, es va aconseguir ressituar els passatgers en un altre tren per a aquest mateix dimecres, però unes hores abans, per mirar d’esquivar el tifó.

Quan el president ha abandonat l’hotel de Hefei a primera hora del matí per esmorzar amb el CEO de Seat-Cupra, Markus Haupt, i visitar després les instal·lacions del Grup Volskwagen, ha deixat el seu equipatge –en el qual no falten les sabatilles d’esport– perquè fos transferit directament a Shanghai.

Al llarg del matí han anat empitjorant les condicions meteorològiques, cosa que ha provocat una nova onada de cancel·lacions. Davant la falta de trens, el gabinet ha estudiat la possibilitat d’anar amb cotxe –cosa que calculaven en unes quatre hores i mitja de ruta–, però finalment han accedit que passi la nit a la ciutat de Wuhu, a la qual s’ha traslladat per segellar una nova inversió de l’automobilística Chery a Catalunya i per visitar l’empresa catalana AMES Group. Però el que el seu entorn no ha aconseguit és que les maletes fossin enviades a una nova ubicació, perquè ja eren a Shanghai i ha sigut impossible alterar la ruta i recórrer els 350 quilòmetres que separen les dues ciutats.

La comitiva del president es troba en la mateixa situació, així que ja s’ha orquestrat el desplegament per mirar de proveir Illa de peces de recanvi. La seva religiosa sortida als carrers xinesos entre les cinc i les sis del matí, per córrer uns 10 quilòmetres al dia i no abaixar el ritme que es marca a Catalunya, previsiblement també es cancel·larà per falta d’equip. Descansarà ell, però també els escortes que l’acompanyen en la seva rutina matutina.

El port de Shanghai

El gabinet d’Illa continua reorientant la logística pendent dels avisos de les autoritats xineses i mirant de minimitzar l’impacte en l’agenda. Illa haurà de realitzar el trasllat amb tren, d’unes dues hores, a primera hora, i és difícil que aconsegueixi complir totes les seves obligacions.

Sigui com sigui, la Generalitat assegura que, si no es pot desplaçar fins al port de Shanhgai, perquè s’ha desaconsellat davant el risc que implica acostar-se en excés al mar, es reuniran amb les autoritats del port a les seves oficines, en una cita en què també participarà el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.

Notícies relacionades

En aquesta ciutat també té hora amb l’aerolínia China Eastern, el fabricant de materials per a bateries ICL-Dynanonics i la firma catalana instal·lada al país, Ficosa. Aquesta és l’última parada del viatge oficial, per la qual cosa també oferirà una conferència econòmica davant empresaris xinesos i farà el balanç del seu primer any de mandat.

Si el tifó (o el tsunami) no ho impedeix, aquest dijous recuperarà la maleta i divendres a la nit volarà cap a Barcelona.