Detinguts dos joves per filtrar dades de Sánchez i diversos ministres
Els homes estan acusats de processar i vendre llistes amb informació robada a partir d’una còpia del cens electoral comercialitzada a internet

Una còpia del cens electoral comercialitzada en fòrums d’internet –possiblement per algun operari de partits polítics– està entre els orígens de la informació personal (noms complets, domicilis…) processada i publicada per un grup de hackers ultres a qui investiga la Policia Nacional, i que van crear una llista de polítics –entre els quals Pedro Sánchez i diversos ministres– i periodistes. Dues fonts d’aquest cos policial inclouen aquest origen, sense descartar també la presència de dades suposadament robades i difoses pel hacker Alcasec –actualment a la presó– en un ciberatac al punt neutre judicial, com reservoris per a les llistes publicades en diversos canals online, i que estaven a la venda en portals d’internet.
Sota supervisió de la Comissaria General d’Informació de la Policia i amb la col·laboració del Centre Nacional d’Intel·ligència, ahir es practicava la detenció de dos joves de 18 i 19 anys a Gran Canària, suposadament implicats en el cas, i els domicilis dels quals han sigut registrats. Segons va difondre ahir la Policia, un dels detinguts venia accés a bases de dades amb informació privada de personalitats polítiques, mentre que l’altre s’encarregava de monetitzar aquesta venda, guardant part dels ingressos en criptomonedes.
Les llistes amb dades personals continuaven ahir circulant a internet, malgrat que els dos hackers que es diuen autors d’elaborar-les, @Pakito i @akkaspace, van esborrar rastres a la xarxa i van perdre els seus perfils a Telegram. En el segon cas va ser per decisió de la mateixa xarxa social, que va explicar que "viola les normes d’ús".
Objecte de redifusió, les dades s’han penjat en plataformes Doxbin i Wedox, creades en el seu moment en la internet fosca i posteriorment utilitzades freqüentment i amb menys embuts per difondre il·legalment dades robades. Una de les llistes està allotjada actualment en un domini rus d’internet.
D’algunes de les persones afectades s’ha difós només el seu domicili –de vegades no actualitzat– i nom complet. De d’altres, com la vicepresidenta del Govern, María Jesús Montero, una fitxa molt més completa, amb número de telèfon, DNI i correu electrònic, elaborada creuant dades de fonts de diversa procedència.
De l’operació policial portada a terme ahir ha transcendit que cap dels dos detinguts havia sigut investigat abans per activitats relacionades amb els cibercrims.
Algú amb el nickname akkaspace, presumptament d’un dels detinguts, s’havia creat un perfil de Discord per penjar les llistes el passat 20 de juny, amb la investigació judicial ja oberta, i 24 hores després que la Policia confirmés portar a terme indagacions. Tres dies després va esborrar la llista de polítics, però va mantenir la de periodistes.
Possible terrorisme
Dirigeix la investigació del cas el jutge Francisco de Jorge, titular del Jutjat Central d’Instrucció 1 de l’Audiència Nacional, que manté sota secret les actuacions. S’analitza la comissió d’un possible delicte de terrorisme.
Notícies relacionadesEntre les autoritats polítiques les dades de les quals han sigut publicades hi ha, a més del president del Govern –amb el seu DNI, data de naixement i domicili– nou ministres, inclòs el titular d’Interior, Fernando Grande-Marlaska. En les llistes apareix informació de protagonistes de la trama Koldo: ell mateix, l’aconseguidor Víctor de Aldama, l’exministre José Luis Ábalos i l’exsecretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán.
Hi ha a més dirigents de l’ala dreta en les llistes de dades difoses, com els presidents d’Andalusia i Extremadura, Juanma Moreno i María Guardiola.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- FUTBOL Mor Diogo Jota, el davanter del Liverpool, en un accident de trànsit
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Accident Dos vianants ferits en ser atropellats per un autobús H12 a la Gran Via de Barcelona
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar