Mil·lenari del Monestir

Puigdemont considera una "provocació" la visita dels Reis a Montserrat i ERC i els Comuns ho veuen una "falta de respecte"

Els postconvergents demanaran la compareixença de Parlon per l'"actuació desproporcionada" dels Mossos contra els manifestants de l'ANC que rebutjaven la presència dels monarques

Puigdemont considera una "provocació" la visita dels Reis a Montserrat i ERC i els Comuns ho veuen una "falta de respecte"
3
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +

La visita de Felip VI i la reina Letizia al Monestir de Montserrat amb motiu del seu mil·lenari aquest dilluns, acompanyats pel president de la Generalitat, Salvador Illa, ha provocat tensions, no només als voltants pels manifestants que rebutjaven la visita dels monarques organitzats per l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), sinó també entre diversos partits de l'oposició. Junts, ERC, Comuns i la CUP han mostrat públicament la seva oposició a la presència dels Reis, en considerar que és una figura hereva del franquisme. El president del Parlament, Josep Rull, també s'ha pronunciat lamentant que els diputats Carles Puigdemont i Lluís Puig, pendents que es resolgui si se'ls aplica l'amnistia, no hagin pogut ser a la celebració, però "altres sí".

Mentre Puigdemont ha qualificat la visita de "provocació"; el president republicà, Oriol Junqueras, ha considerat una "falta de respecte" al poble català la presència dels Reis a l'acte, cosa que també ha compartit l'eurodiputat dels Comuns, Jaume Asens, que ha declarat que "ofèn la memòria republicana i antifeixista". La CUP, per la seva banda, s'ha limitat a publicar una foto de Felip VI bocaterrosa amb la frase: "Els catalans no tenim rei", una màxima que també ha reproduït el president d'Òmnium, Xavier Antich. Poc després, el PPC ha sortit a defensar els monarques: "És un honor que ens acompanyin SS.MM [...] així ho compartim la majoria dels catalans malgrat el soroll d'uns pocs", ha dit el seu portaveu al Parlament, Juan Fernández.

Protestes a Montserrat per la visita dels Reis d'Espanya /

JORDI OTIX

De fet, soroll n'hi ha hagut prou, però la majoria a les xarxes socials. El més crític ha estat l'expresident de la Generalitat i cap de files de Junts. A més de considerar que l'"autoinvitació" dels Reis és una "provocació", ha criticat amb duresa tant la presència d'Illa amb els monarques, en un lloc tan carregat de simbolisme per a la catalanitat, com l'actuació dels Mossos d'Esquadra davant la protesta organitzada per l'ANC, on s'han viscut moments de tensió.

Puigdemont ha reaccionat a la xarxa social X (abans Twitter) a un vídeo en què es veu un empenyent manifestants independentistes que intentaven apropar-se al monestir. En el seu missatge, ha assenyalat el PSC com a responsable de col·laborar "amb entusiasme" perquè els Borbons "no se sentin incòmodes" i, en aquest sentit, els ha retret haver "ordenat" la continuïtat de la repressió, en referència al dispositiu policial que va tractar, sense èxit, d'impedir que una quinzena d'independentistes arribessin fins a les portes del recinte amb 'estelades' i pancartes contra el Rei. Paral·lelament, el partit postconvergent ha anunciat que demanarà la compareixença de la consellera d'Interior, Núria Parlon, en considerar "desproporcionada" l'actuació policial contra els manifestants.

Notícies relacionades

Hores més tard i un cop clausurat l'acte, Junqueras ha publicat a la mateixa xarxa social un missatge mostrant el seu malestar. "La visita del rei a Montserrat és una falta de respecte a Catalunya. La monarquia representa una institució caduca i imposada que mai ha estat sotmesa a la voluntat popular. Avui més que mai, rebutgem aquest gest", ha escrit. Un rebuig al qual s'ha sumat Asens, per part dels Comuns, que ja abans d'iniciar-se l'acte ha declarat que Montserrat és "un símbol de resistència cultural i democràtica contra la dictadura" i, per això, ha lamentat que "sigui utilitzat com a escenari per blanquejar una institució que va ser designada, precisament, com a successora del dictador", en al·lusió a la família Reial.

El president del Parlament també ha dedicat unes paraules a la visita dels Reis, encara que sent menys explícit que els anteriors, pel seu càrrec institucional. Durant l'acte de la recepció de la 'Flama del Canigó', Rull ha subratllat que no hi ha "normalitat" -concepte que usa habitualment Illa per marcar el canvi d'etapa i de Govern no independentista-, ni la hi haurà, fins que no estiguin els 135 diputats al Parlament. I ha tancat: "No existeix aquesta normalitat".