La Constitució de la nova empresa

Junts veu la nova empresa mixta de Rodalies com una «submissió» de Catalunya davant Madrid

Els Comuns defensen que l’acord és un «pas en la bona direcció», però demana que no s’utilitzi per tapar que, avui dia, el servei continua anant «de caos en caos»

Renfe autoritzarà la setmana que ve la creació de la nova empresa que gestionarà Rodalies

Junts veu la nova empresa mixta de Rodalies com una «submissió» de Catalunya davant Madrid
2
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els detalls de l’acord anunciats pel Govern i el Ministeri de Transports sobre la creació de la nova operadora Rodalies Catalunya no han convençut Junts. «Demostra que les nostres pors tenien fonament: no és un traspàs real», ha denunciat el diputat Salvador Vergés en una roda de premsa des del Parlament. Vergés ha assegurat que la nova empresa no és més que una «filial de Renfe» i ha apuntat que representa la «submissió de Catalunya al seu amo de Madrid». «¿Qui voldria invertir en una empresa en fallida i entrant en minoria? Aquí és cap on ens porta el Govern», ha asseverat el postconvergent.

A més, ha criticat que en la presentació de l’empresa hagin participat la consellera Sílvia Paneque i el secretari d’estat José Antonio Santano. «No feia falta que sortissin tots dos, si són la mateixa cosa i defensen exactament el mateix», ha sentenciat Vergés, que també ha criticat la consellera Paneque per dirigir-se en castellà a Santano. A més, ha assegurat que la roda de premsa no ha aportat «cap novetat» i que l’anunci és només «propaganda» que no soluciona el «drama» que viuen diàriament milers d’usuaris de Rodalies. En canvi, Vergés ha evitat entrar al cos a cos amb ERC, que va ser qui va situar el traspàs de Rodalies en els pactes d’investidura i que s’ha afegit a l’acord d’aquest dijous, i ha limitat les seves crítiques als socialistes.

Els que sí que estan satisfets amb la nova empresa mixta de Rodalies són els Comuns. El seu portaveu parlamentari, David Cid, ha dit que l’acord és un «pas en la bona direcció» que hauria de culminar amb el traspàs definitiu de la competència a la Generalitat en un termini raonable de temps. Els Comuns defensen aquest traspàs perquè consideren que el servei millorarà si es gestiona de la «proximitat» i amb una aposta per la «mobilitat sostenible».

Malgrat recolzar l’acord, també ha demanat al Govern de Salvador Illa que no l’utilitzi per tapar que, avui dia, el servei de Rodalies continua anant «de caos en caos». Per Cid, els actuals gestors de Rodalies i la Generalitat han de millorar en tres assumptes: l’operativitat del servei en si mateix, però també la informació que es dona als usuaris que pateixen la incidències i en la interlocució amb les plataformes dels afectats.

El portaveu dels Comuns al Parlament, David Cid /

Nico Tomás / ACN

Nova societat mercantil

Notícies relacionades

Tot això després que s’hagi confirmat que el consell d’administració de Renfe autoritzarà la setmana que ve la creació de la nova operadora Rodalies Catalunya. El capital social de la nova societat, que es constituirà com a societat mercantil, serà en un 50,1% de Renfe i en un 49,9% de la Generalitat. I, tot i que els estatuts inclouen la possibilitat que la Generalitat pugui «instar» a una transmissió d’accions per assumir la propietat completa, però no hi ha cap calendari per fer-ho.

Quant al consell d’administració, comptarà amb nou membres, cinc designats per la Generalitat – inclòs el president– i quatre de Renfe, que inclourà un representant dels sindicats. La nova empresa quedarà constituïda al desembre i iniciarà operacions durant el 2026.